برندهایی که فقط برای کمپین ها یا رویدادهای خاص محتوا تولید می کنند مخاطبان زیادی ندارند. رمز موفقیت بازاریابی محتوا در پیوستگی تولید و اشتراک گذاری آن است.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
همه بازاریابان می دانند استراتژی محتوا تا چه اندازه در موفقیت بازاریابی نقش دارد. حتی می توان گفت تفاوت میان شناخته شدن و نشدن برند به محتوا بستگی دارد. به همین دلیل ۸۶درصد بازاریابان B2C (تجارت بین کسب وکار و مصرف کننده) و ۹۱درصد بازاریابان B2B (تجارت بین دو کسب و کار) از محتوا برای درگیر کردن مخاطبان استفاده می کنند. با وجود اینکه بازاریابی محتوا به شکلی گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما یک مشکل مشترک میان تمام مصرف کنندگان آن وجود دارد. مشکل این است که کسب وکارها به طور دائم محتوا تولید نمی کنند. اغلب زمانی سراغ تولید محتوا می روند که بخواهند برای کمپین یا رویداد خاصی تبلیغ کنند. البته استفاده از محتوا در چنین مواردی درست است اما اگر مستمر باشد ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار کرده و نتایج بهتری دارد.
محتوا، استراتژی نیست که با یک یا دو بار استفاده جواب دهد. بسیاری از بازاریابان برای ماندگاری نام برند از محتوا استفاده می کنند. این افراد باید بدانند رمز موفقیت در تولید محتوای پیوسته است.
چرا پیوستگی در بازاریابی محتوا اهمیت دارد؟
یکی از ویژگی های محتوای ارزشمند این است که طبق آخرین اخبار نوشته شده و به روز باشد. محتوای قدیمی هیچ ارزشی ندارد و هیچ مخاطبی را جذب نمی کند. شناسایی نیاز، تولید محتوای با ارزش برای رفع آن و اشتراک گذاری در وب سایت و شبکه های اجتماعی از مراحل بازاریابی محتوا هستند. از آنجایی که هر روز موضوعات جدیدی نیاز به رسیدگی دارند درنتیجه تولید محتوا نیز باید پیوسته باشد. بازاریابان مانند موسیقیدانان هستند. شخصی که آهنگ پرطرفداری را می سازد نامش سر زبان ها می افتد و تا مدت ها با همان یک آهنگ شناخته می شود. اما هنرمندی که به طور دائم قطعات موسیقی زیبا درست می کند به مرور زمان معروف تر می شود و طرفداران سبک خودش را جذب می کند. تأثیر محتوای پیوسته نیز برای برندها به همین صورت است.
چگونه استراتژی تولید محتوای پیوسته داشته باشیم؟
هیچ برندی دوست ندارد نامش تنها یک بار سر زبان ها بیفتد. تولید محتوای ارزشمند در زمینه کاری مورد نظر یعنی به مخاطبان خود اهمیت می دهید. سه روش زیر به پیاده سازی استراتژی تولید محتوای پیوسته کمک می کنند.
۱- صدای خود را پیدا کنید
یکی از ویژگی های خوب محتوا این است که هر برندی می تواند در مورد هر موضوعی مقاله بنویسد. تنها موضوعی که اهمیت دارد این است که سبک نوشتن مقاله باید در تمام محتوا یکسان باشد. مهم نیست مطلب در مورد آخرین اخبار صنعت نوشته شده است یا در مورد انرژی سبز صحبت می کند. مخاطب از روی سبک مقاله باید متوجه شود محتوا توسط چه برندی نوشته شده است.
مطلب مرتبط: 3 روش ایجاد هویت برند با استفاده از بازاریابی محتوا
مخاطبان و سبکی که محتوا را بر اساس آن تولید می کنید، صدای شما هستند. زمانی که از شیوه همیشگی فاصله می گیرید و با سبکی متفاوت محتوا تولید می کنید، مخاطب متوجه این موضوع می شود و از برند فاصله می گیرد. لحن مطالبی که می نویسید طنز است یا جدی؟ آیا ترجیح می دهید مخاطبان خودشان راه حلی برای رفع مشکل ارائه دهند یا شما چند راه حل ارائه می دهید؟ پیش از هر چیزی نحوه نوشتن و نحوه شنیدن مخاطبان را مشخص و سپس از این اطلاعات برای بازاریابی بهتر محتوا استفاده کنید.
۲- برنامه ریزی و اندازه گیری کنید
یک برند هر تعداد محتوا که بخواهد تولید کرده و با هر سرعتی که بخواهد منتشر می کند. اما حجم و سرعت تنها عوامل مهم و تأثیرگذار نیستند. زمان بندی کمک می کند محتوا در بهترین شرایط زمانی در اختیار کارمندان هدف قرار بگیرد. برای این منظور یک تقویم ویرایشی محتوا تهیه کنید. ایده ها، کمپین ها و پروژه های جدید را در آن یادداشت کنید، سپس بر اساس نیاز و در زمان مناسب از آنها استفاده کنید.
محتوا و ابزارهایی که برای ارزیابی آن استفاده می شود باید در جهت رسیدن به هدف اصلی برند باشد. جذب مخاطب، افزایش مشتری، کسب رتبه بهتر در موتورهای جست وجو نمونه هایی از اهداف بازاریابی محتوا هستند. تعیین هدف مشخص به حفظ یکپارچگی محتوا و تولید پیوسته آن کمک کرده و روند ارزیابی را تسهیل می کند.
۳- درخواست از دیگران برای تولید محتوای بیشتر
مطمئنا یک نفر به تنهایی دانش کافی برای تولید محتوای کل شرکت را ندارد و این کار باید به صورت گروهی انجام شود. از افراد متخصصی که ایده های خوبی دارند کمک بگیرید و بخواهید در مورد موضوعات روز مطلب بنویسند. رهبران و افراد با تجربه، بیشتر از دیگران موضوعات مهم صنعت را می شناسند. از این اطلاعات برای تولید محتوا در مورد موضوعات مهم استفاده و مخاطبان بیشتری را جذب کنید. کمک گرفتن از افراد با تجربه کیفیت و پیوستگی محتوای تولید شده را بالا می برد.
برندهای مختلف به استراتژی های مختلفی برای بازاریابی محتوا احتیاج دارند. استراتژی که برای یک برند جواب داده است تضمین اجرایی برای سایر برندها ندارد. هر برندی باید با توجه به هدفی که تعیین کرده است نسبت به چگونگی و سبک تولید محتوا تصمیم بگیرد و با کمک اعضای تیم و استفاده از تقویم تولید محتوا اقدام به پیاده سازی استراتژی خود کند.