به قلم: جنیفر پست
نویسنده مستقل بیزینس نیوز دیلی
فقط در سال 2017، در کالیفرنیا چند مورد آتش سوزی، در مکزیک چند زمین لرزه و در پورتریکو، کاراییب و ایالات متحده چندین توفان سهمگین رخ داد.
تمامی این حوادث طبیعی خسارات زیادی بر مردم و اجتماع تحمیل کرده اند. اطمینان از سلامت خود و عزیزان پس از بروز حوادث طبیعی اولویت ردیف اول است، اما برای صاحبان کسب وکار اطمینان از بازسازی کسب وکارشان پس از یک حادثه طبیعی اولویت بعدی است.
متخصصین صنعت راهکارهای زیر را درمورد راه اندازی مجدد کسب وکار پس از یک حادثه طبیعی پیشنهاد می کنند.
1- با کارمندان، مشتریان و سهامداران ارتباط برقرار کنید
دیوید روسنکو، مدیرعامل و بنیانگذار ویبلی خاطرنشان می سازد که برقراری ارتباط اولیه و در میان گذاشتن آنچه اتفاق افتاده است از اقدامات کلیدی است.
روسنکو می گوید: «وقتی کسب وکارتان با حادثه طبیعی آسیب می بیند اولویت بندی امور سخت می شود. همین که سروسامان پیدا کردید و توانستید برنامه ای برای خود بریزید، ضروری است که در اسرع وقت و با شفافیت با مشتریان موجود و مشتریانی که آنلاین شما را جست وجو می کنند ارتباط برقرار کنید.»
وی یادآوری می کند که اولین قدم بهتر است به روزرسانی وب سایت یا وبلاگ تان باشد. طاقت، حمایت و همدلی مشتریان تان وقتی متوجه شوند یکی از کسب وکارهای کوچک مورد علاقه شان آسیب دیده است، بیشتر خواهد شد.
توماس فیلیپس نایب رئیس راهبرد شرکت و مدیر ارشد اطلاعات در شرکت لیزر فیش، عنوان می کند که استفاده از وب سایت، شبکه های رسانه جمعی و ارسال پیام برای دسترسی به کارمندان، مشتریان، شرکا و فروشندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.
مطلب مرتبط: زمان وقوع حوادث غیرمترقبه، کارآفرینان کارهای شگرف می کنند
2- با شرکت بیمه تان تماس بگیرید
فیلیپس پیشنهاد می دهد که وقتی از امنیت کارمندان تان با خبر شدید، به بررسی خسارت بپردازید. با شرکت بیمه تان تماس بگیرید و ادعای خسارت کنید. بهتر است گهگاه قرارداد بیمه تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید پوشش مناسب برای انواع حوادث ناگوار را در برمی گیرد. فیلیپس اضافه می کند ممکن است در هنگام حوادث غیرمترقبه آشوبگران وارد محیط کاری شما شوند یا خرابکاران آسیبی برسانند. حال اگر کسی تجهیزات کامپیوتری شما را سرقت کند اسناد و مدارک شما از جمله اطلاعات شخصی قابل شناسایی شما را دربربگیرد و اطلاعات رمزگذاری نشده باشد، ممکن است برای آگاه ساختن مشتریان به الزامات قانونی نیاز داشته باشید.
برای اطمینان خاطر، داده های مشتریان را رمزگذاری کنید، اسناد کاغذی را دیجیتالی کنید و تمامی اطلاعات مهم را در یک سیستم اسناد مدیریتی مبتنی بر رایانش ابری نگهداری کنید.
3- از حضور آنلاین خود برای کمک به جامعه بهره بگیرید
بعد از بروز یک حادثه طبیعی مردم به دنبال راه هایی برای کمک کردن هستند، اما همه این افراد نمی توانند در محل حادثه حضور یابند.
فیلیپس می گوید: «امکانی فراهم کنید تا این افراد با اهدای کمک یا خرید از فروشگاه یا کسب و کار شما حمایت کنند. مردم همیشه به دنبال راه هایی هستند تا به بازسازی ها کمک کنند و حمایت از یک کسب وکار محلی راه خوبی برای حمایت از مجموعه در حال بازسازی است.»
وی می گوید: «برای رسیدن به این هدف اطمینان حاصل کنید که فروشگاه آنلاین تان با محصولات جدید به روزرسانی شده است. با این کار نه تنها به فروش خود ادامه می دهید، بلکه آگاهی مردم از تلاش های تان برای بازیابی جایگاه پیشین را گسترش داده اید.»
4- داده های کپی پشتیبان (بک آپ) را بررسی کنید
فیلیپس عنوان می کند که شما می بایست از قبل یک کپی پشتیبان از داده های مهم خود تهیه و این کپی را ذخیره کنید تا جای آن امن باشد؛ اطلاعات حیاتی چون: مجوز های تجاری، قراردادهای مهم، اسناد قانونی، اظهارنامه های مالیاتی، صورت حساب های مالی و دیگر اسناد تجاری مهم. پس از سانحه مطمئن شوید که از طریق سیستم هایی که بعد از این استفاده می کنید به مدارک بایگانی شده دسترسی داشته باشید.
مطلب مرتبط:درس هایی از بازسازی برند در شرکت های موفق جهان
فیلیپس در ادامه می افزاید که طرح استمرار کسب وکارتان باید شما را برای موقعیت های اضطراری آماده کند؛ موقعیت هایی چون از دست دادن یا در دسترس نبودن سیستم های اطلاعاتی (آی تی)، افراد کلیدی یا تسهیلات شخص ثالث. اطمینان یابید که پرسنل به طرح استمرار از طریق تلفن های همراه بلافاصله بعد از حادثه دسترسی پیدا کنند.
5- مدل تجاری خود را بازبینی کنید
روسنکو می گوید: «پس از بروز بلایای طبیعی بد نیست نگاهی به عملکردهایتان بیندازید و ببینید آیا راهی برای توسعه یا تغییر مدل تجاری تان وجود دارد که تولید و فروش محصولات را افزایش دهد.»
وی در ادامه بحث به مجله بیزینس نیوز می گوید: «زمان خوبی است تا ارزیابی کنید آیا تمام را ه های ممکن را برای گسترش کسب وکارتان امتحان کرده اید- خدمات آنلاین، آفلاین، بازاریابی درونگرا (بر روی ساختار بازاریابی بر اساس تولید محتوای با کیفیتی که مخاطب را به سمت شما و محصول شما جذب می کند، تمرکز دارد)، بازاریابی از طریق ایمیل، بازاریابی شبکه های اجتماعی و امثال آن. گاهی یک قدم به عقب برداشتن و ایجاد تغییرات کوچک به شما کمک می کند تا به اهداف تان دست یابید و از یک کاهش بالقوه در نرخ فروش جلوگیری کنید.»