به قلم: جان نمو
مؤسس و مدیرعامل لینکدین
خبر خوب برای آنهایی که می خواهند از لینکدین برای افزایش فروش خدمات شان استفاده کنند این است که داده های جمع آوری شده از این شبکه ارتباط حرفه ای نشان می دهد که تولید محتوای معتبر، منحصر به فرد و بدون کپی برداری از سایر منابع، می تواند باعث شود توجه مخاطبان به شما جلب شده و برای شما وقت بگذارند.
لینکدین با انتشار نتایج تحقیقاتش نشان داد که تنها 12درصد از متخصصان حاضرند برای مطالعه محتوای تخصصی در زمینه شغلی شان پول بدهند و این در حالی است که میزان انتشار محتوای تخصصی و رایگان در فضای مجازی روز به روز افزایش پیدا می کند.
این نکته حاکی از قدرت بازاریابی محتواست و یکی از دلایلی است که باید تولید محتوای ارزشمند و رایگانی را که به حل مسائل بازار هدف بپردازد، جدی بگیرید. تولید محتوای تخصصی نه تنها آغازگر تعامل با مخاطب و مشتریان بالقوه است، بلکه باعث می شود مخاطبان در آینده هم برای دریافت خدمات تخصصی به شما رجوع کنند.
طبق این گزارش لینکدین، «درحالی که 87درصد مخاطبان اعلام کردند که برای دسترسی به مطالب مورد نیازشان پولی پرداخت نمی کنند، تنها 76درصد گفتند که در سال آینده هم مطمئنا برای دریافت اطلاعات و مطالب مورد نیازشان پولی پرداخت نخواهند کرد. 13درصد اعلام کردند که در مورد این موضوع تصمیمی نگرفته اند و منتظر هستند تا از چگونگی دسترسی به اطلاعات تخصصی در سال جدید مطلع شوند. عامل اساسی تصمیم گیری مخاطبان در مورد خرید مطالب تخصصی، کیفیت مطالب رایگان است.»
این موضوع برای کاربران لینکدین چه کاربردی دارد؟ اگر در فضای لینکدین - یا هر فضای مجازی دیگر - به تولید محتوا و بازاریابی از طریق محتوا می پردازید خوب است به این نکات توجه کنید:
بازاریابی محتوا + لینکدین (فضای مجازی) = تخصص بیشتر، پول بیشتر
تولید محتوا این روزها از همیشه آسان تر شده است. چه از طریق یک وبلاگ نوشته یا یک پادکست باشد، یا از طریق ارائه یک سمینار آنلاین (وبینار)، تولید محتوا باعث اثبات ارزش شما شده و اعتماد مشتریان بالقوه را افزایش می دهد.
وبلاگ نویسی یا سایر اشکال تولید محتوا باید همیشه برای مخاطبان مشخصی تولید شوند. اطمینان حاصل کنید که محتوای تولیدی شما توصیه ها یا فنون قابل اجرایی را در اختیار خواننده قرار می دهد و آنها می توانند این توصیه ها را در صنعت تا تخصص خاصی در جهت رسیدن به اهداف شان به کار گیرند. این کار باعث می شود که شما از سایر رقبای این عرصه - به ویژه در بستر لینکدین - تمایز پیدا کنید و به عنوان متخصص و صاحب نظر در زمینه کاری تان شناخته شوید.
محتوا + بستر مناسب = تعامل تجاری
بهاد داشته باشید که مطالبی که شما به رایگان در اختیار مخاطبان قرار می دهید، دروازه ورود به تعاملات تجاری بوده و در درازمدت برای محصول یا خدمات شما، کانال فروش ایجاد می کند.
در لینکدین می توانید رفتار مخاطب را ارزیابی و در مورد هر مطلبی که منتشر می کنید با مخاطبان وارد تعامل شوید. لینکدین بستری است که فضای مناسبی را برای ایجاد روابط تجاری در اختیار شما قرار می دهد.
البته شما می توانید از قابلیت جست وجوی لینکدین هم برای پیدا کردن فهرستی از افراد که جزو گروه هدف هستند، استفاده کنید.
کلید موفقیت در لینکدین، ایجاد رابطه مستقیم با مخاطبان در وهله اول و سپس عبور از مرحله جذب مخاطب و شروع یک گفت وگوی دو نفره با تک تک مخاطبان است تا به این وسیله بتوانید کالا یا خدماتی را معرفی کنید که برای آنها باارزش است.
به ندرت ممکن است کسی به یاد گرفتن مجانی چند فوت و فن کاری باارزش نه بگوید. به خاطر داشته باشید که قبل از اینکه از مخاطب چیزی بخواهید یا پیشنهادی تجاری به او ارائه دهید، باید بتوانید محتوای باارزش و معتبری به او ارائه کنید.
بعد از اینکه مقادیری توصیه های رایگان و با ارزش به مخاطب ارائه دادید، می توانید از مخاطبانی که جذب کرده اید بخواهید که برای دریافت اطلاعات و مشاوره بیشتر وارد معامله شوند. به خاطر داشته باشید که همانقدر می توانید از مخاطب انتظار عمل داشته باشید که برای او ایجاد اعتماد کرده اید.
محتوا = ارز رایج بازار
تا وقتی که محتوای باکیفیت و باارزش تولید می کنید، حتما مخاطب خواهید داشت.
لینکدین یک شبکه اجتماعی از متخصصان مشاغل مختلف است که بسیار قدرتمند و معتبر بوده و بستر مناسبی برای هویت سازی و اعتمادسازی برای کسب و کار هاست.
تولید و انتشار محتوا در لینکدین به شما این امکان را می دهد که توانایی و تخصص خود را در عمل نشان دهید.
لینکدین بزرگ ترین و قوی ترین شبکه اجتماعی متخصصان سراسر جهان است که افراد را بر اساس تعاملات کاری شان به هم متصل می کند. از این فرصت بهره ببرید!
در حساب کاربری تان در لینکدین باید بتوانید تخصص خود را معرفی کرده و اثبات کنید.
همانطور که از قدیم گفته اند «تخصص بیشتر، پول بیشتر می آورد» پس هر قدر دقیق تر و با جزییات بیشتری تخصص تان را معرفی کنید، مطالبی که منتشر می کنید راحت تر به دست گروه هدف می رسند و بازخورد بهتری خواهند داشت.
دقیقا مشخص کنید که چه چیزی برای عرضه دارید تا از سایر رقبا متمایز شوید. وقتی این کار را انجام دهید، به مخاطبانی دست پیدا خواهید کرد که برای مطالعه مطالب باکیفیت و باارزشی که شما می نویسید، مشتاقند.