آژانس حفاظت محیط زیست در آلمان اعلام کرد که سالانه 6000 نفر بر اثر نیروژن اکسید حاصل از خودروهای دیزلی در این کشور جان خود را از دست می دهند.
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت اتونیوز، بعد از رسوایی فولکس واگن که در آمریکا به دستکاری و تقلب در نرم افزار مدیریت میزان انتشار آلاینده ها به محیط زیست متهم شد، بحث بر سر خودروهای دیزلی که سال ها بعنوان جایگزین پاک برای خودروهای بنزینی شناخته شده بود، بالا گرفت.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که نیتروژن اکسید (NOx) حاصل از خودروهای دیزلی برای سلامت انسان و محیط زیست بسیار خطرناک و کشنده است اما شرکت های خودروساز از جمله فولکس واگن آلمان که بیش ترین سهم فروش خودرو در جهان و اروپا را داراست، همواره به تولید خودروهای دیزلی پرداخته و زیر بار آلودگی آنها نمی روند.
حالا آژانس محیط زیست آلمان اعلام کرده است که سالانه 6000 مرگ و میر ناشی از آلودگی خودروهای دیزلی و گاز خطرناک و سمی نیتروژن اکسید در آلمان به ثبت می رسد که این امر نشان می دهد که دولت آلمان و کشورهای دیگر باید درباره جلوگیری از تولید چنین خودروهای آلاینده ای تصمیمات جدی تر و اقدامات موثرتری را اتخاذ کنند.
جلوگیری از این میزان مرگ و میر مسلتزم فشار برروی خودروسازانی است که این گونه خودروها را تولید و عرضه می کنند اما از آنجا که شرکت های بزرگ خودروسازی در جهان میلیاردها دلار در زمینه تکنولوژی خودروهای دیزلی سرمایه گذاری کرده اند، این امر تا حدود زیادی دشوار و وقت گیر به نظر می رسد.
این آژانس طبق آمار بدست آمده، همچنین عنوان کرده است که سطح بالای گازهای سمی و خطرناک نیتروژن اکسید در ۷۰ شهر آلمان بیشتر از محدوده استاندارد بوده و همین مساله نیز میلیون ها نفر در این کشور را بیمار کرده است.
بهترین جایگزین خودروهای دیزلی، طراحی، تولید و عرضه خودروهای برقی و الکتریکی است که برای محیط زیست هیچ آلایندگی نداشته و برای سلامت انسان نیز خطری ندارد.
دادگاه عالی آلمان ماه گذشته دستوری مبنی بر اعلام ممنوعیت خودروهای آلاینده اعم از دیزلی و بنزینی در این کشور را صادر کرد. طبق این قانون، هرگونه تردد و رفت و آمد از طریق این خودروهای آلاینده پیگرد قانونی و جریمه های سنگینی را به دنبال خواهد داشت.