هزینه های غیرضروری مانند خرید لوازم نو، هیچ فایده ای برای شرکت ندارند و تنها بخش عمده ای از سرمایه را هدر می دهند. مدیریت صحیح هزینه ها برای تمام کسب وکارها ضروری است.
مدیریت هزینه ها یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که باید در تمام کسب وکارها در نظر گرفته شود و معمولا اهمیت این موضوع در کسب وکارهای کوچک بیشتر است. این روزها اغلب شرکت ها به دلیل استفاده نامناسب و فقدان سرمایه شکست می خورند. بنابراین صرفه جویی و کاهش دادن هزینه ها باید اولویت اول هر شرکتی مخصوصا کسب وکارهای کوچک باشد. برخی روش ها بیشتر از بقیه در هزینه ها صرفه جویی می کنند؛ اما فراموش نکنید تمام راه هایی که بتوانند هزینه ها را تا حدودی کاهش دهند مهم هستند.
در ادامه این مقاله به معرفی هفت راهی می پردازیم که میزان هزینه های کسب وکارهای کوچک را کاهش می دهند.
۱- استفاده از تبلیغات عمومی
بازاریابی یکی از کارهایی است که هزینه سنگینی برای کسب وکارهای کوچک خواهد داشت. هزینه سنگینی که شاید هیچ بازگشتی نداشته باشد. تبلیغات عمومی یعنی استفاده از ایمیل و شبکه های اجتماعی روش جایگزین خوبی برای بازاریابی کسب وکارهای کوچک هستند. تولید محتوای مناسب و خلاقانه از عوامل تأثیرگذار در بازاریابی عمومی به شمار می روند.
۲- استفاده از سایت سازها
امروزه اغلب مردم اطلاعات مورد نیاز خود را در اینترنت جستجو می کنند؛ بنابراین هر کسب وکاری باید وب سایت داشته باشد. هر شخصی با استفاده از سایت سازها می تواند یک وب سایت طراحی کند؛ بنابراین برای طراحی وب سایت یا حتی فروشگاه اینترنتی به دنبال استخدام توسعه دهندگان نباشید. کافی است در اینترنت جستجو کنید و بعد از پیدا کردن قالب مناسب، مراحل نصب را قدم به قدم و طبق راهنما پیش ببرید.
۳- صحبت در رویدادها
اگر خودتان را به عنوان یک فرد متخصص در صنعت کاری که انجام می دهید می شناسید، باید دانش خود را به دیگران انتقال دهید. یکی از بهترین روش ها برای انجام چنین کاری، صحبت کردن در رویدادها و کنفرانس ها است. این کار باعث شناخته شدن نام شما و شرکت تان خواهد شد و هیچ هزینه اضافه ای نیز نخواهد داشت.
۴- اجاره نکردن محل کار
تکنولوژی تا جایی پیشرفت کرده است که دیگر نیازی به حضور فیزیکی کارمندان در محل کار نیست. اگر نیازی به دفتر کار ندارید، هزینه اضافه بابت آن پرداخت نکنید. می توانید از کارمندان خود بخواهید کارها را به صورت دورکاری انجام دهند. همچنین می توانید در صورت لزوم بخش کوچکی از خانه یا پارکینگ خود را به محل کار تبدیل کنید.
۵- تهیه لوازم دست دوم
اگر کارتان به گونه ای است که وجود دفتر کار الزامی است، باید به فکر خرید تجهیزات آن نیز باشید. میز، صندلی، لوازم اداری و حتی کامپیوترها از مواردی هستند که می توانند به صورت دست دوم خریداری شوند. درست است که خرید وسایل نو احساس بهتری به انسان می دهد؛ اما هیچ ضرورتی ندارد که بخش عمده ی سرمایه ی شرکت روی این موضوع گذاشته شود. همچنین خرید وسایل غیرضروری را تا جای ممکن به زمان دیگری موکول کنید.
۶- کارمندان آزادکار استخدام کنید
کارمندان تمام وقت هزینه زیادی برای شرکت خواهند داشت. پس تا زمانی که به وضعیت پایداری نرسیده اید برای انجام کارهای خود از آزادکارها و پیمانکاران مستقل کمک بگیرید. هزینه استخدام کارمند تمام وقت تنها به حقوق آخر ماه محدود نمی شود. کل فرآیند استخدام و آموزش دادن آن ها هزینه بر است. درصورتی که کارمندان دورکار و پیمانکاران مستقل دارای تجربه کاری هستند و تنها بابت کاری که انجام می دهند هزینه دریافت می کنند.
۷- مبادله کالا با کالا
این روزها اغلب شرکت ها با مشکلات مالی روبه رو هستند و به نوعی می خواهند هزینه ها را کاهش دهند. استفاده از خدمات یکدیگر یا اصطلاحا مبادله ی کالا با کالا می تواند هزینه های هر دو شرکت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به عنوان مثال تصور کنید شما یک شرکت خدمات حسابداری هستید و به خدمات گرافیک نیاز دارید، می تواند در ازای انجام خدمات مالی یک شرکت از آن ها بخواهید که کارهای مرتبط با طراحی گرافیک شما را انجام دهند. هر زمانی که به کالا یا خدمات خاصی نیاز داشتید این راه حل را در ذهن تان مرور کنید. این راه حل شاید همیشه جواب ندهد اما ارزش امتحان کردن دارد.
زمانی که صحبت از کاهش دادن هزینه ها به میان می آید مطمئنا راه های زیادی برای انجام آن پیشنهاد می شود. هر کسب وکاری باید با توجه به کاری که انجام می دهد بهترین روش را برای خودش انتخاب کنند. اما موارد گفته شده در این مقاله عمومی هستند و می توانند توسط هر شرکتی مورد استفاده قرار بگیرند.