رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی در حدود یکسال در نهایت خسارت نزدیک به هزار میلیارد تومانی را از محل ایجاد بازار سیاه، از دست رفتن شفافیت در این بازار و افزایش قیمت انواع خودروهای خارجی به دنبال داشته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'فرهاد احتشام زاد' امروز یکشنبه در سی و دومین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران در محل این اتاق افزود: در یک سال اخیر و با بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو های خارجی، بازار دچار نوسان شد و افزایش قیمت خودروهای خارجی و خروج ارز از کشور تشدید شد.
به گفته وی، امروز شاهدیم دولت محدودیت های جدیدی را برای واردات خودروهای خارجی اعمال کرده و مبنای تشخیص خودروهای لوکس را قیمت بالای 40 هزار دلار و حجم موتور بالای 2500 سی سی در نظر گرفته است.
احتشام زاد ادامه داد: در هشت ماه نخست امسال 55 هزار دستگاه خودروی خارجی وارد شده که در همسنجی با ارسال 13 درصد رشد نشان می دهد.
وی تصریح کرد: 6 هزار و 739 دستگاه از خودروهای یاد شده مربوط به واردات خودرو سازها و واردات خاص از جمله متعلق به وزارت امور خارجه، معلولان و غیره به ارزش 140 میلیون دلار است که با کسر رقم یاد شده سهم بخش خصوصی حتی یک درصد در قیاس با هشت ماه پارسال در واردات خودرو کاهش داشته است.
این عضو اتاق ایران یادآوری کرد: در یک سال اخیر شاهد رشد قیمتی 38.5 درصدی خودروهای بنزینی و 42 درصدی خودرو های هیبریدی بوده ایم که به طور متوسط برای هر خودرو 90 میلیون تومان افزایش خواهد بود.
وی تصریح کرد: واردات 13 هزار و 700 دستگاه خودروی یاد شده با متوسط افزایش قیمت ایجاد شده، حدود هزار میلیارد تومان خسارت بر جامعه وارد کرده که این هزینه ها در نهایت از جیب مردم تامین می شود.
احتشام زاد گفت: ایجاد بازار سیاه، متوسط افزایش قیمت 500 میلیون تومانی خودروهای لوکس و ایجاد رانت از جمله سایر آثار بستن غیرقانونی سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی است و علاوه بر آن مشاهده شده چهار هزار و 700 دستگاه خودرو با ترک تشریفات گمرکی تحویل مشتریان شده است.
وی خاطر نشان کرد: بررسی ها نشان داده 3.7 درصد تنش ها در ماه های گذشته در بازار ارز، ناشی از سرمایه سرگردان فعالان حوزه واردات، استفاده کنندگان و مشتریان خودروهای خارجی است.
احتشان زاد تاکید کرد: تغییر اخیر تعرفه های خودروهای خارجی در تضاد با قانون مصوب هوای پاک مصوب مرداد ماه امسال است، علاوه بر آن جذابیت خودروهای هیبریدی که قبلا از برخی معافیت ها برخوردار بودند با افزایش قیمت آنها کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: علاوه بر همه اینها، همه سرمایه گذاران خارجی که با واردکنندگان خودروهای خارجی کار می کنند، به دلیل تصمیمات یک شبیه دولت اعلام نارضایتی کرده اند.
به گزارش ایرنا، دهم دی ماه گذشته معاون اول رییس جمهوری دستورالعمل جدید واردات خودرو را که در هیات وزیران تصویب شده بود، ابلاغ کرد.
بر اساس این دستورالعمل، واردات خودرو سواری با توجه به ماده 4 قانون حمایت از مصرف کنندگان مصوب سال 1388 منوط به داشتن نمایندگی رسمی و همچنین زیرساخت های کافی و لازم برای ارائه خدمات پس از فروش و اخذ تاییدیه های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
بر اساس این دستورالعمل، ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از 40 هزار دلار ممنوع است.
همچنین ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز ممنوع اعلام شده است.
دولت در این دستورالعمل تعرفه واردات خودروهای سواری با حجم موتور تا 1500 سی سی را 55 درصد، خودروهای سواری با حجم موتور 1501 تا 2000 سی سی را 75 درصد و تعرفه واردات خودروهای سواری با حجم موتور 2001 تا 2500 سی سی را 95 درصد اعلام کرده است.
در تبصره 1 دستورالعمل جدید واردات خودرو آمده است در موارد استثنایی، ورود و حقوق ورودی خودروهای سواری بنزینی و دیزلی با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی توسط هیات وزیران تعیین می شود و ورود خودروهای سواری هیبریدی با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی با تصویب هیات وزیران مشمول حقوق ورودی است.