در این مطلب می خواهیم روش های متفاوت جایگاه سازی سه برند شناخته شده مالی را با هم ببینیم.
Mastercard- وصل کردن مردم به فرصت های باارزش
هدف Mastercard خلق دنیایی «فراتر از پول» است. این مفهوم، دو وجه دارد. معنای اول آن، به وجه تکنولوژیک برند و نوآوری های آن برای از بین بردن نقش پول در پرداخت ها و در نتیجه انجام معاملاتی ساده تر و امن تر، برمی گردد، اما در معنای دوم، می توانیم عبارت «فراتر از پول» را به تجربه ای تفسیر کنیم که با پول قابل خرید نیست.
این ماموریت در استراتژی برند کاملا مشهود است، چراکه دست کم در ۲۰ سال گذشته تمام پیام های برند حول «غیرقابل قیمت گذاری» بوده است و تنها در سال ۲۰۱۵ خلق لحظه های «باارزش» به این مفهوم اضافه شد. در طول سال ها «باارزش» به چتری بر فراز پلت فرم بازاریابی برند تبدیل شده است؛ در مرکز این تفکر بازاریابی، Mastercard با مزایای مختلفی مثل انواع تخفیف ، دعوت به رستوران یا دورهمی های غیرمنتظره با حضور سلبریتی های مشهور، به مخاطبانش پاداش داده است.
جالب است بدانید که برند در طول این سال ها فاصله خود را با شرکت های سرویس دهنده مالی حفظ کرده و در عوض جایگاه خود را به عنوان یک شرکت فناوری ارائه کننده راه حل های الکترونیک پرداخت، تثبیت کرده است.
Visa- برای همه و همه جا
در سال ۲۰۱۴، Visa که با تغییر لوگو ریبرندینگ کرده بود، خود را به شکل تازه ای معرفی کرد: بهترین روش برای دریافت و پرداخت. علائم جدید جایگاه سازی برند، به دردسترس بودن و حضور بدون قید و شرطش در زمان و مکان اشاره داشت.
برند به وضوح می گفت که برای همه و در همه جا کار می کند. مفهوم «حضور در تمام مکان ها و زمان ها» ممکن است موضوعی تکراری باشد، اما هنوز هم برای برندهای مالی پاسخگو است. گذشته از این چه کسی است که نخواهد بدون نیاز به پول نقد، در همه جا امکان پرداخت داشته باشد. این استراتژی به شعار برند تبدیل شد: می توانی هر کجا که بخواهی، باشی. البته برند در گذشته هم از این شعار استفاده کرده بود، اما آنها بر این باورند که امروز این شعار معنای جدیدی پیدا کرده و «همه جا» در ۳۰ سال قبل با «همه جای» امروز تفاوت دارد.
Visa هم مثل Mastercard با شرکت های صرفا مالی فاصله می گیرد و خود را به عنوان یک شرکت فناوری پرداخت معرفی کرده است.
American Express- از پرستیژ تا مسیر اصلی زندگی
آنچه Amex را از دو برند پیشین متمایز می کند، این است که Amex تنها یک راه حل پرداخت نیست و برند یک صادرکننده کارت است و مانند یک بانک فعالیت می کند و در نتیجه با ریسک های بانک مواجه است. هسته اصلی استراتژی Amex جذب و حفظ اعضای رده بالای جامعه است که مشتاق به پرداخت هزینه بیشتر برای دریافت خدمات ویژه اند.(خدماتی مثل تخفیف رستوران ها، بیمه، دسترسی به صندلی های پروازهای بیزنس و...) این رویکرد در ترکیب با حمایت برند از رویدادهای خاص که در آن فقط افراد مشهور دعوت می شوند، کنار Blacj Cardهای تیتانیوم استیل برند، تصویری مجلل از Amex به وجود آورده و به نظر می رسد که هر کسی نمی تواند از این خدمات استفاده کند.
اما برای ورود به مسیر اصلی زندگی و گسترده کردن دامنه مخاطبان، Amex محصولات متعددی تولید و سعی کرده تصویر عام تری برای خودش خلق کند. کارت آبی نقدی روزمره که بدون هیچ هزینه سالانه ای صادر می شود و برنامه شنبه های کسب و کارهای کوچک نمونه هایی از این دست هستند.