محتوای ویدئویی یکی از ابزارهای قدرتمند در بازاریابی محتوا محسوب می شود، اما تولید ویدئوی مناسبی که با مخاطب به خوبی ارتباط برقرار کند، به تخصص و دانش کافی نیاز دارد.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
محتوای ویدئویی محبوبیت خود را از آنجا به دست آورد که درآمدزایی بالا و هزینه تولیدی کمی داشت. همچنان که روندهای فناوری رو به گسترش هستند، هزینه تولید ویدئو نیز پایین تر می آید. به علاوه، ابزارهای ارتقای محتوا، به پیشرفت تبلیغات دیجیتال کمک زیادی کرده و بازاریابان به راحتی می توانند با قیمتی مناسب، محتوای موفق تولید کنند.
نکته مهم این است که ساخت ویدئوی موفق، بیش از آنکه وابسته به تخصیص بودجه باشد، به استراتژی بازاریابی درست نیاز دارد. پس قبل از هرکاری برای شروع فیلمبرداری، یک استراتژی خوب برای ویدئوی خود پیدا کنید.
قبل از تولید ویدئو، به همه چیز خوب فکر کنید
درست مثل همه محصولات تجاری دیگر که باید مرحله تست و آزمایش را بگذرانند، استراتژی بازاریابی شما هم نباید بدون بررسی دقیق، ویدئو را اولویت اول سرمایه گذاری های بازاریابی قرار دهد. هرچند موتورهای جست وجو و رسانه های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مردم را به سمت ویدئو سوق می دهند و به خرید پلتفرم های مخصوص تشویق می کنند، ولی یک رویکرد متفکرانه، هرگز سریع و نامطمئن پیش نمی رود.
محتوای ویدئویی شما تنها در صورتی تأثیر خواهد داشت که به خوبی طراحی شده باشد، با قوانین دنیای تجارت سازگاری داشته و پیام پرمفهومی را ارسال کند.
چهار گام بعدی در ادامه مطلب را بخوانید و نکات مربوطه را در استراتژی بازاریابی خود لحاظ کنید:
۱- استراتژی بازاریابی خود را مستند کنید
هر زمان که بخواهید یکی از عناصر استراتژی بازاریابی محتوا را اضافه یا حذف کنید، باید این تغییر را مستند کنید. این کار به شما کمک می کند پیش از اینکه به تولید محتوا دست بزنید، جایگاه خود را درک کنید. به علاوه باعث می شود متوجه شوید چه نوع محتوای خاص، شما را به موفقیت می رساند.
همه چیز را با جزییات بنویسید: اهداف، پارامترها، نتایج مورد انتظار از آزمایش ها، مخاطبان، استراتژی توزیع و... این کار را حتما پیش از شروع ضبط ویدئو انجام دهید. به این ترتیب راحت تر با چالش های غیر منتظره روبه رو می شوید.
۲- مخاطبان خود را بشناسید
آیا مخاطبان هدف شما از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؟ معمولا از چه پلتفرمی بیشتر استفاده می کنند؟ به جز ویدئو، با چه محتوایی بهتر ارتباط برقرار می کنند؟
محتوای پیشین خود را بررسی کنید. چه آنها که موفقیت آمیز بوده اند و چه مواردی که شکست خورده اند. به این ترتیب می توانید برآورد کنید که چه ویدئویی برای کسب وکار شما مناسب است.
اگر ویدئوی خود را در یوتیوب پست کنید درحالی که اکثر مخاطبان شما از اینستاگرام استفاده می کنند، به موفقیت نمی رسید. همچنین در کشور ما باید به نکاتی همچون حجاب و شئونات اسلامی دقت شود، این درحالی است که ممکن است در کشور دیگری اینچنین نباشد.
۳- قدم های کوچک بردارید
هرگز در یک روز، تعداد زیادی ویدئو پشت سرهم پست نکنید! در عوض، فیلم ها را به محتوای نوشتاری متصل کنید. صفحات فعلی سایت را ارتقا دهید و با مقایسه عملکرد حال و گذشته، دید بهتری نسبت به تغییرات جدید به دست آورید.
فیلم های اولیه را کوتاه تولید کنید؛ مثلا در حد ۱۵ تا ۳۰ ثانیه برای شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام. ممکن است اوایل کار اصلا نیازی به فیلمبرداری نداشته باشید و بتوانید با استفاده از عکس ها و تصاویر یک ویدئوی ساده تولید کنید. ممکن است مخاطبان شما از یک اسلایدشو لذت ببرند، ولی برای موفقیت استراتژی بازاریابی، نیازی نیست با اسپیلبرگ قرارداد ببندید!
۴- تست کنید
فرض کنیم شما از ویدئوهای کوتاه شروع کرده اید و حالا چندین ویدئوی باکیفیت تولید کرده اید که موردعلاقه مخاطبان قرار گرفته اند. هنوز کار به پایان نرسیده است. فقط به این دلیل که برخی از ویدئوهای شما با استقبال مشتریان مواجه شده اند، به این معنی نیست که همیشه همه فیلم های تان کارآمد خواهند بود.
به جای تکیه به موفقیت های موقت و نامطمئن، به طور مداوم رویکرد خود را ارزیابی و در صورت لزوم کارتان را اصلاح کنید. عملکردتان را بررسی کنید، روی محتوای جدیدتان تست A/B انجام دهید و هر زمان که فاکتورهای مورد آزمایش به شما اشاره می کنند، تغییرات لازم را اعمال کنید.
محتوای ویدئویی می تواند ابزار قدرتمندی در جهت استراتژی بازاریابی شما باشد، پس قبل از شروع به ساخت یک محتوای خوب، در مورد آن خوب تحقیق کنید.