دنیا چه بخواهیم و چه نخواهیم، نگاهش رو به جلو است و همیشه حتی آن وقتی که فکر می کنیم، دیگر چیز جدیدی برای روکردن ندارد، چیزی یا اتفاقی حیرت انگیز مقابل چشمان مان می گذارد و مجبوریم با آن روبه رو شویم، به کار بگیریم و از قافله عقب نمانیم؛ شاید برای اینکه بتوانیم با مخاطب هم زبان بمانیم.
امروز در کنار تمام «معجزه های» نرم افزاری و رفتاری شبکه های اجتماعی، شاهد مفهومی هستیم به نام «میزبانی شبکه های اجتماعی». معنای این عبارت، به ظاهر ساده است: برندها زمان مشخصی از زندگی بازاریابی شان را در اختیار یک سلبریتی/ اینفلوئنسر/ سفیر/ پرسونال برند می گذارند. بله، با مفهوم ساده ای روبه رو هستیم که پیچیدگی های خودش را دارد. باز هم همان حرف های همیشگی انتخاب هدف و استراتژی به میان می آید. چه می خواهیم بگوییم و چطور می خواهیم با کدام مخاطب حرف بزنیم؟ پیام از چه جنسی است؟ چگونه باید این سفیر/ سلبریتی یا هر چه اسمش است، را انتخاب کنیم؟ در نهایت قرار است به چیز برسیم؟ معیارهای سنجش مان چه چیزهایی هستند؟
شکل کار برای برندهای بزرگ خارجی، تا به حال این طور بوده که در یک کمپین در حال اجرا، سلبریتی ها را وارد ماجرای شان می کردند، یعنی بدون برنامه و بدون هدف صفحه شان را دست کسی نداده اند.
در حال حاضر، اینستاگرام و اسنپ چت بیش از دیگر پلت فرم ها پذیرای این روش نوین بازاریابی بوده اند. کمترین فایده این روش، دسترسی به عده زیادی از مخاطبان جدید و قوی کردن دامنه ارتباط با مخاطبان قدیمی است.
مادامی که برند مخاطبان جدیدی را هدف قرار می دهد، سلبریتی ها نیز فالوئرهای تازه پیدا می کنند. حضور سلبریتی در صفحه برند و تولید محتوای خاص او، محتوای تازه را به صفحه برند می آورد و موج تازه ای از تعامل بین مخاطب و برند آغاز می شود.
به نظر می رسد حضور عامل انسانی در صفحه برند وجه انسانی آن را برجسته تر می کند و مخاطبان تمایل بیشتری به حرف زدن و شرکت در مکالمات برند دارند.
هنوز هم تفاوت بین سلبریتی های آن لاین و سلبریتی های دنیای واقعی در جذب مخاطب آشکار است. انگار مردم هنوز به کسانی که بیرون از صفحه موبایل شان با آنها آشنا شده اند بیشتر اعتماد می کنند. شاید به همین دلیل است که Disney در نمایش جهانی فیلم دیو و دلبر از ایوانز هنرپیشه فیلم استفاده می کند و میزبانی صفحه اش را به او می سپارد.
سلبریتی های دنیای آن لاین که ممکن است خیلی ها فکر کنند کار خاصی هم انجام نمی دهند، روزهای زیادی را صرف گسترش رابطه های شان در فضای آن لاین کرده اند و به قول خودشان برای هر مخاطب و وفادار ی اش، عرق ریخته اند. همین رابطه هاست که امروز، این سلبریتی ها را به کانال های بازاریابی مناسب برای برندها تبدیل کرده است. آنها به دلیل حضور در دنیای مجازی از همان ابتدا، به راه و رسم و قوانین این دنیا و رابطه هایش واردند و خیلی از برندها از آنها برای میزبانی صفحه شان استفاده می کنند. هر چه باشد آنها ساکنان اولیه سرزمین های مجازی اند.
مثال خوبش می شود، لباس فروش که در صفحه اینستاگرامش از سلبریتی های آن لاین بهره می گیرد و به این ترتیب از پتانسیل حمایت فالوئرهای آنها برخوردار است.