شرکت ها به روش های گوناگون در حال انجام تحقیقات روی مشتریان هستند، اما وقتی نوبت به بازاریابی برای جامعه هدف خانم ها می رسد، مهم است که بدانیم از کدام موارد اجتناب کنیم تا بتوانیم بازاریابی اثربخش تری داشته باشیم و وفاداری به برند را افزایش دهیم.
تکیه کردن برنتایج گروه های تحقیقات بازار سنتی (Traditional focus group)
بسیاری از برندها همچنان از گروه های تحقیقات بازار (focus group) سنتی در هنگام کشف بینش مشتریان خانم استفاده می کنند. با اینکه (focus group) یکی از معمول ترین شکل های تحقیقات است، اما اغلب در تحقیقات آقایان و سبک های ارتباطی در اولویت قرار می گیرند. اتفاقی که می افتد این است که عموما یک رهبر ظهور می کند و تا آخر جلسه این شخص تأثیر عمیقی بر همه یا اکثر حضار در گروه می گذارد که موجب افزایش میزان نادرستی نتایج حاصل از گروه تحقیق بازار می شود.
هرچیزی را که خانم ها در مورد برند شما می گویند باور نکنید.
خانم ها تنها بخشی از حقیقت را در مورد برند شما می گویند. نه به عمد، اما اتفاق می افتد! داستان از این قرار است که: شما مقدار زیادی پول و زمان را خرج تهیه تحقیقات مصرف کنندگان خانم می کنید، فقط برای آنکه آنها تجربه و نگرش درست شان را در مورد برندتان، به شما بگویند. ولی در واقعیت و زمانی که با برند شما مواجه شوند و بخواهند تصمیم عملی بگیرند، در بسیاری از مواقع رفتار کاملا متفاوتی خواهند داشت.
بنابراین، چگونه می خواهید از این موارد اجتناب کنید؟ رویکردهای خود را اصلاح کنید. به دنبال راه های غیر سنتی برای جمع آوری بینش ها باشید و بدانید تحقیقات مصرف کننده نیازی به هزینه و زمان زیاد برای تجزیه و تحلیل ندارد. در ادامه چند ایده را در این مورد مرور خواهیم کرد.
۱- ایجاد جلسات گفت وگو
به جای استفاده از گروه تحقیقات بازار (focus group)، جلسات گفت وگو در مورد خانم ها اثر گذاری بیشتری دارد. این جلسات را با سه یا چهار خانم که با هم دوست هستند یا همدیگر را می شناسند برقرار کنید و آنها را به محیط خودمانی و صمیمی ببرید. البته همچنان یک تعدیل کننده هم در جلسه حضور داشته باشد؛ با این حال گفت وگو بازتر از گروه تحقیقات بازار سنتی است. مزیت این روش آن است که تمام خانم ها برای شرکت در گفت وگو احساسی قوی دارند و این مورد باعث می شود یکدیگر را به سمت گفتن حقیقت سوق دهند.
۲- جمع سپاری را در نظر بگیرید.
خانم ها آنلاین هستند. صحبت می کنند و دوست دارند به شما بگویند که به چه چیزی فکر می کنند. بازاریابان و برندها باید از این موارد به وسیله جمع سپاری بینش ها به عنوان مزیت و فرصت استفاده کنند. شما باید در گروه های گفت وگوی خانم ها شرکت کنید، به حرف های آنها گوش کنید و سعی کنید نظرات آنها را اعمال کنید. به این صورت وفاداری به برند آنها را بالا می برید، چراکه آنها به دنبال این هستند که به آنها گوش کنید.
۳- آنلاین باشید.
شما می توانید تنها با توجه کردن به آنکه خانم ها چگونه از سایت شما استفاده می کنند و اینکه به صورت آنلاین در مورد شما چه می گویند، در مورد اینکه آنها چه می خواهند و نیازشان چیست، چیزهای زیادی را بیاموزید. چشم تان را از روی تحلیل سایت برندارید. به دنبال کلمات کلیدی باشید که در نوار جست وجو زیاد تکرار شده باشند و به نوعی معروف باشند. ارتباطات مشتری و رتبه بندی مشتری و بازخورد سایت را چک کنید.
۴- فقط گوش کنید.
ما معمولا راه خوب گوش کردن قدیمی را فراموش می کنیم. به دنبال اشخاصی در درون سازمان خود باشید که دسترسی مستقیم به مشتریان دارند. ببینید آنها چه چیزهایی را از خانم ها می شنوند، عمیقا بررسی کنید. فقط به دنبال اینکه آنها چه می گویند نباشید، ببینید برای چه این حرف را می زنند. دلیل و چرایی بینش و نظرات آنها را بیابید. این موارد در افزایش وفاداری به برند در جامعه هدف بانوان به شما کمک خواهد کرد.
وقتی ابتدا این اطلاعات ارزشمند را از مشتریان تان به دست آوردید، کارتان تمام نشده است. حتما ضروری خواهد بود که از این اطلاعات استفاده کنید و دست به عمل بزنید و به زیرنظر گرفتن واکنش ها ادامه دهید. این تلاش کاملا ارزشمند است، چرا که راهی است برای جذب هر چه بیشتر مشتریان خانم به برند شما و وفاداری به برند.