تصمیم گیری های مؤسسان در مراحل اولیه راه اندازی استارت آپ، تأثیر انکارناپذیری بر موفقیت یا شکست آن دارد. حتما شما هم شنیده اید که سه چهارم استارت آپ ها شکست می خورند. اگرچه این حقیقت غم انگیزی است، ولی جالب است بدانید برخی از تصمیم هایی که بنیان گذاران استارت آپ در مراحل اولیه کارشان اتخاذ می کنند، تأثیر زیادی در شکست یا موفقیت کسب وکارشان خواهد داشت.
۶ نکته ای که در این مطلب به نقل از زومیت یادآوری می کنیم، اشتباهات رایجی هستند که اغلب استارت آپ ها را به عواقب ناگواری دچار می کنند.
فقدان تمرکز
بسیاری از استارت آپ ها، بلندپروازی های زیادی دارند و می خواهند به اهداف و ایده های بزرگی دست پیدا کنند. درست است که بلندپروازی و آرزوهای بزرگ، روحیه اعضای تیم را بالا می برد، ولی ممکن است تمرکز آنها را از هدف نهایی منحرف کند. استارت آپ هایی که تمرکز خود را از دست می دهند، پروسه های پراکنده و غیرضروری مختلف را شروع و دنبال می کنند که درنهایت باعث خستگی، فشار و حتی دلسردی آنها می شود.
بررسی و آنالیز بیش ازحد
بسیار ضروری است که استارت آپ ها در مراحل اولیه کار، تصمیم گیری های قطعی داشته باشند. اغلب اوقات زیاد فکر کردن در مورد پروسه ها و تجزیه وتحلیل بیش ازحد احتمالات، نتیجه ای معکوس خواهد داشت و بیش از آنکه سودی به همراه داشته باشد، مضر خواهد بود. تمرکز زیاد روی تک تک جزییات، به «فلج آنالیز» منجر می شود و در نهایت شرکت تان فرصت های رشد را از دست می دهد. یکی از مراحل آغازین استارت آپ این است که بدانید چه ریسک هایی در برابرتان قرار دارد، ذهن تان را باز نگه دارید و آماده حرکت باشید. هر زمان که لازم باشد، باید استراتژی های برند و بازاریابی خود را با شرایط متغیر، سازگار کنید.
اتلاف وقت برای جلب سرمایه گذارانی که ایده شما را نمی پسندند
در مراحل اولیه راه اندازی استارت آپ و در زمان جمع آوری یا افزایش سرمایه، بسیاری از مؤسسان چنین اشتباهی مرتکب می شوند. آنها می خواهند سرمایه گذارانی را متقاعد کنند که اصولا علاقه ای به ایده اصلی استارت آپ ندارند.
درست است که شما در مورد ایده استارت آپ تان هیجان زده اید و می خواهید مزایا و نتایج عالی آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، ولی اگر کسی به این سوژه علاقه ای ندارد و مایل نیست در فرآیندهای آن شریک باشد، این حقیقت را بپذیرید و راه دیگری را جست وجو کنید.
تلاش برای متقاعد کردن افرادی که اشتیاقی به استارت آپ شما نشان نمی دهند، درنهایت هیچ فایده ای نخواهد داشت. در عوض تلاش کنید وقت و انرژی خود را به یافتن سرمایه گذارانی اختصاص دهید که هدف شما را درک می کنند و احساس خوبی نسبت به این ایده دارند و درعین حال در بلندمدت همراهی تان می کنند.
عدم توجه به بازخورد مشتریان
بازخورد مشتریان، چه خوب و چه بد، یکی از عناصر ضروری پیشرفت هر کسب وکار است. بااین حال بسیاری از استارت آپ ها در مراحل اولیه کارشان، نظر مخاطبان را جویا نمی شوند. توجه داشته باشید که بازخورد گرفتن به معنای اتلاف وقت و پول شما نیست، بلکه فرصتی برای شروع ارتباط با مشتریان است.
افشای زودهنگام اطلاعات استارت آپ
البته مهم است که مشتریان بدانند اهداف و ارزش های استارت آپ شما چیست، ولی نباید این اطلاعات را خیلی زود در دسترس همه افراد قرار بدهید. به خصوص در مراحل ابتدایی که هنوز استارت آپ به بلوغ خود نزدیک نشده، ممکن است آرمان ها و ادعاهای خطیری داشته باشد که بعدا نتواند از عهده همه آنها برآید. برای حرکت و مسیر رشد استارت آپ تان برنامه ریزی کنید، ولی اطلاعات مهم را تا زمانی که مطمئن نشده اید می توانید به نقاط هدف دسترسی پیدا کنید، در دسترس عموم نگذارید.
تمرکز بیش ازحد روی اعمال و اقدامات رقیبان
شما باید کاملا هوشمندانه رقیبانتان را بشناسید و از برنامه های آنها اطلاع داشته باشید، ولی اگر بیش ازحد خودتان را با حرکات رقبا سرگرم کنید، از مسیر اصلی شرکت خودتان منحرف می شوید و اهداف تان را از دست می دهید. اگر دائما استارت آپ خودتان را با دیگران مقایسه کنید، همیشه حس می کنید عقب هستید و درنهایت دلسرد و ناامید می شوید. از حواشی پرهیز کنید، راه را به روی صداهای مزاحم ببندید و روی بهبود و پیشرفت استارت آپ تان تمرکز کنید.