در کویین لند استرالیا، از هر سه موتورسوار یک نفر از سرعت مجاز ۵۰ کیلومتر در ساعت، آن هم در مناطق مسکونی تجاوز می کرد و این در حالی است که احتمال حضور کودکان در این مناطق زیاد بود. تابلوهای متعدد ایمنی و هشدار به موتورسواران هم تأثیرگذار نبود.
آژانس GPY&R در تلاش برای کاهش سرعت در مناطق مسکونی، تصمیم گرفت شیوه اندیشیدن مردم را در مورد سرعت تغییر دهد. آژانس نمی خواست به موتورسواران فقط در مورد پایین آوردن سرعت هشدار بدهد، بلکه هدفش تغییر ناگهانی رفتار آنها بود. برای این کار می بایست راهی پیدا می کرد تا بتواند ایمنی را مقابل راننده بگذارد و هشداری آنی و لحظه ای خلق کند تا رفتار موتورسواران به درستی تغییر کند.
استراتژی
بیش از ۸۵۰۰۰۰ سطل زباله در کویین لند وجود داشت؛ رسانه ای که به آن توجه نشده بود و می توانست در لحظه سرعت غیرمجاز، موتورسواران را غافلگیر کند.
آژانس، استیکرهای نجات بخش را طراحی کرد؛ مجموعه ای از استیکرها که روی سطل های زباله قرار می گرفتند. با این کار ساکنان محله ها می توانستند به موتورسواران در مورد سرعت غیر مجازشان در همان لحظه هشدار بدهند؛ درست همان زمانی که پای موتورسوار روی پدال قرار می گرفت. استیکرها شبیه به کودکان بودند، شبیه همان هایی که این خیابان های مسکونی، خانه شان بود. تنوع استیکرها با توجه به سن، قد و فعالیت بچه ها تنظیم شده بود (در حال رفتن به مدرسه یا بازی).
استیکرها که نماینده ساکنان محله ها بودند، پیام های ایمنی دولت را به پیامی شخصی تبدیل کردند.
کمپین در شبکه های اجتماعی نیز منتشر شد و آژانس توانست گروه های فعال اجتماعی، گروه های والدین و سازمان های ایمنی جاده را شناسایی کند و از این طریق آنها را به شرکت در مکالمات کمپین تشویق کند.
اجرا
آغاز کمپین با اتمام تعطیلات و بازگشایی مدارس همراه بود، وقتی کودکان زیادی در خیابان ها حضور دارند. آژانس در هفته بازگشت به مدرسه ویدئویی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. استیکرها به طور آنلاین و در شوراهای شهر پخش شدند.
مردم از هر قشری مجموعه استیکرهای خودشان را دریافت می کردند. آنها این استیکرها را روی سطل های زباله نصب کردند و سپس با هشتگ #استیکرهای نجات بخش به انتشار عکس های استیکرهای نجات بخش در شبکه های اجتماعی پرداختند.
خبر کمپین خیلی زود به رسانه های محلی رسید و برنامه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی زیادی در این مورد به بحث پرداختند.
نتیجه
به دنبال پخش خبر در شبکه های اجتماعی، ۱۰۰۰۰۰ استیکر کمپین ظرف سه روز به پایان رسید. ویدئوی کمپین ۵۰۰۰ بار به اشتراک گذاشته شد و صفحه بنیاد ایمنی جاده استرالیا ۱۲۰۰ فالوئر جدید به دست آورد. و در پایان برای اولین بار بعد از ۲۰ سال، هیچ مرگی در جاده های کویین لند ثبت نشد.