بازاریابی محتوا و شبکه های اجتماعی در کنار یکدیگر در واقع یک تیم کامل و جدا نشدنی را تشکیل می دهند.مثلا چیزی شبیه زوج های موفق و جدا نشدنی لورل و هاردی یا باب وودوارد و کارل برنستین یا مایکل جردن و اسکاتی پیپن.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
در واقع باید گفت هیچ استراتژی بازاریابی محتوایی بدون یک استراتژی قوی شبکه های اجتماعی کامل نیست. چنانکه جِی بائر، متخصص بازاریابی محتوا اعتقاد دارد: «شبکه های اجتماعی سوخت مورد نیاز برای شعله ور ساختن محتوای شماست.»
براساس تحقیقی که در سال 2013 در این رابطه انجام شده است، بازاریابان صنعتی به طور متوسط از پنج شبکه اجتماعی برای توزیع محتوای خود استفاده می کنند و این نرخ برای بازاریابان حوزه مصرفی برابر با چهار شبکه اجتماعی است.
خواه در آغاز راه بوده و تازه در پی تنظیم استراتژی کلان خود در این زمینه باشید یا اینکه پس از مدت ها استفاده قصد رفع نواقص استراتژی کلان خود در زمینه بازاریابی محتوا را داشته باشید، مجموعه مقالاتی که در چند نوبت طی یک هفته آینده منتشر می شود، راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.
در این سلسله مقالات به نقل از ibazaryabi، به ارائه مجموعه ای از بهترین راه و روش های شبکه های اجتماعی می پردازیم که بازاریابان حوزه محتوا از آنها برای دسترسی به مخاطبان خود استفاده می کنند و مثال هایی از مطرح ترین برندهایی ارائه می کنیم که با استفاده از این رسانه ها به موفقیت های قابل توجهی دست پیدا کرده اند.
در این مقالات موارد زیر را پوشش می دهیم:
- شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس و لینکدین
- کانال های پخش ویدئو از قبیل یوتیوپ و ویمئو
- سایت های اشتراک گذاری تصویر از قبیل اینستاگرام و فلیکر
- جمع های آنلاین مانند پینترست، فوراسکوآر و کوآرا
- سایت های اشتراک گذاری محتوای تخصصی مانند تامبلر، استامل اپان (StumbleUpon) و اسلاید شر.
در این مطلب به آن بخش اولی می پردازیم که همه به آن علاقه داشته و آن را عزیز می داریم.
فیس بوک
به چیزی بیشتر از یک موضوع جذاب نیاز دارید
حتی اگر خط محصولات شما به طور ذاتی جذاب باشد، اما اجرای بازاریابی محتوایی آن بسیار اهمیت دارد. پس زمان زیادی را صرف انتشار تصاویر مناسب و محتوای فکر شده در آن کنید.
اصولا کمیت کار انجام شده در فیس بوک تکمیل کننده همه چیز نیست، بلکه کیفیت مستمر اهمیت بیشتری دارد.
خلاصه نوشتن در آن مهم است، اما کیفیت اهمیت بیشتری دارد
در فیس بوک پیام های کوتاه بیشتر به چشم می آید اما پیام های بلند هم اگر گیرا و قانع کننده باشند، کارایی زیادی دارند.
پیام خود را به طور مختصر انتقال دهید، مگر اینکه واقعا نیاز به قید آن چند کلمه و جمله اضافی باشد.
از هدف گیری هوشمندانه تر استفاده کنید
قابلیت جدیدی تحت عنوان PPT (Page Post Targeting) در فیس بوک وجود دارد که کمتر هم به آن پرداخته شده است.
این قابلیت اجازه می دهد کاربر، مخاطب خودش را انتخاب کرده و محتوا را برای گروه کوچک تری از کاربران نمایش دهد.
مثلا می توانید محتوای خود را به گروه زنان 25 تا 35 سال از بین طرفداران صفحه خود نمایش دهید.
تعامل مخاطبان را اندازه گیری کنید
یافتن میزان تأثیرگذاری فیس بوک به معنای اندازه گیری میزان تعامل طرفداران و کاربران با محتوای شماست.
این گونه می توانید به خوبی متوجه شوید که چه پیام هایی الهام بخش حرکت و تعامل بیشتر از سوی کاربران است.
چه کسانی از فیس بوک به خوبی بهره می برند؟
برند PurinaOne که تولید کننده غذای سگ و گربه است، نمونه ای از فعالیت در شبکه فیس بوک است که فعالیت آن کاملا از هر نظر به چشم می آید:
- پست های بلند تر، تکمیل شده با تصویر و همراه با داستان های جذاب و گیرا.
- محتوا با ادبیات و نگارش خوب و عالی که منجر به دریافت صدها نظر سوی کاربران می شود.
- هر بخش از محتوا منتشر شده کاملا منطبق با علایق خاص مخاطبان این برند است.
شبکه دوم که قصد داریم نکاتی را پیرامون آنها یادآور شویم، شبکه توییتر است که این روزها طرفداران خاص خودش را هم پیدا کرده است.
توییتر
از طریق توییت های خود یک داستان بگویید
با استفاده از یک لحن ثابت شرح و داستانی از صنعت و برند خود ارائه کنید. توجه کنید که هر پست یا توییت شما باید به نوعی نسبت به دیگری دارای جذابیت خاصی باشد.
استفاده از لحنی متفاوت نسبت به پست قبلی موجب گمراه شدن مخاطب شما می شود.
از هشتگ ها بهره ببرید
به کار بردن یک تا سه هشتگ مرتبط با موضوع مطرح شده در توییت شما، موجب می شود مخاطبان و طرفداران شما این توییت ها را بهتر و راحت تر پیدا کنند.
استفاده از یک هشتگ خلاقانه (که قبلا مورد استفاده قرار نگرفته یا محبوبیت زیادی ندارد) برای یک کمپین خاص حتی می تواند استفاده ای بهتر و تحصصی تر از این تاکتیک باشد.
به عنوان فضایی برای آزمون استفاده کنید
محتوای دست اول خود را تولید کنید و توجه داشته باشید که کدام پست های شما با چه مضمونی بیشتر از بقیه به اشتراک گذشته می شود. از اطلاعات به دست آمده برای هدایت و برنامه ریزی بقیه فعالیت های محتوایی خود استفاده کنید.
به پوشش رویدادهای بااهمیت بپردازید
به منظور ارائه اطلاعات و محتوای با ارزش و لحظه ای، به پوشش مسائل و اخبار مرتبط با رویدادهای با اهمیت برای مخاطبان خود از طریق شبکه توییتر بپردازید.
از این طریق برند شما می تواند به عنوان چشم و گوش آن دسته از مخاطبان شما باشد که قادر به حضور در یک رویداد خاص و مرتبط با حوزه و صنعت کاری شما نیستند.
نکته مهم اینکه عموما 80درصد از بازاریابان صنعتی و 69درصد از بازاریابان مصرفی در این شبکه اجتماعی فعال هستند.
چه کسانی از توییتر به خوبی بهره می برند؟
از جمله برندهایی که در دنیا می توان از آن به عنوان یکی از برندهای موفق در استفاده از شبکه توییتر نام برد، برند Taco Bell است که بیش از 270000 دنبال کننده در این شبکه اجتماعی دارد.
حتی برندهای کوچک و ناشناخته هم می توانند در این شبکه از طرفداران خود پاسخ بگیرند یا توییت های آنها مجددا به اشتراک گذاشته شود.
پوشش (زنده) رویدادها و جشنواره ها در این شبکه به شدت به چشم می آید، همچنین هشتگ ها، خصوصا هشتگ های مرتبط با موضوع های داغ، به شما این اطمینان را می دهد که حتی آن دسته از کاربرانی که شما را دنبال نمی کنند هم می توانند محتوای شما را ببینند.