وفاداری به برند وابستگی کمی به بخش بندی های گسترده جمعیت شناختی، مانند درآمد و سن دارد؛ بیشترین ارتباط آن با کیفیت محصول و پیام مربوط به آن است.
هواخواهان برند (Brand Enthusiasts) به افرادی گفته می شود که برند مورد علاقه خود را به دوستان شان معرفی کرده و پیشنهاد می دهند و تقریبا عمده خریدهای حال حاضر و آینده خود را از این برند تهیه می کنند؛ در واقع کسانی که نسبت به برند مذکور وفادار هستند. البته مشتاقان و علاقه مندان برند صرفا نسبت به یک برند وفادار نیستند بلکه آن برند را دوست دارند، حتی اگر از آن استفاده نکنند. مثلا ممکن است بسیاری از کسانی که در حال خواندن این مقاله هستند نوشابه مصرف نکنند اما برند کوکاکولا را دوست داشته باشند.
با توجه به تحلیل های صورت گرفته، مشتاقان برند به طور نسبتا مساوی بین گروه های سنی متفاوت و سطوح درآمدی مختلف توزیع شده اند و تقریبا از نظر جنسیت نیز به طور مساوی به دو بخش (۴۷درصدخانم و ۵۳درصد آقا) تقسیم شده اند.
به علاوه وفاداری به برند لزوما در مورد قیمت نیست، چرا که با توجه به تحقیقات صورت گرفته ۴۷درصد افراد ،که کمتر از نصف افراد را شامل می شوند، عنوان کرده اند که تخفیفات فروش روی خرید آنها از برند به خصوصی تأثیر گذار بوده است.
ارزش علاقه مندان و هواخواهان برند
1- هواخواهان برند نزدیک به چهار برابر بیشتر از افراد عادی احتمال خرید و صرف هزینه، برای برند مورد علاقه شان در آینده را دارند و سه برابر بیشتر احتمال خرید متداول از آن برندها را دارند.
۲- هواخواهان برند ۱۳درصد بیشتر از متوسط سایر مشتریان برای برند مورد علاقه خود پول خرج می کنند.
3- در هواخواهان برند، نسبتا این عامل محتمل تر است که بر اساس پیشنهادات برندهای مورد علاقه خود، اقدام به خرید کنند.
کانال های اثربخش
ایمیل به عنوان یکی از مؤثرترین روش ها برای ایجاد اقدام به خرید در بزرگسالان شناسایی شده است. این موضوع از آن جهت بیان می شود که ۵۱درصد از هواخواهان برند و ۴۵درصد از سایر مشتریان گزارش داده اند که تصمیم به خرید آنها از محصولات و خدمات یک برند، به واسطه اطلاع رسانی های ایمیلی صورت گرفته است.
همچنین امروزه برندها از طریق رویکردهای جدیدی مانند بازاریابی حسی، بازاریابی عصبی و بازاریابی ویروسی کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی را طراحی و اجرا می کنند که افراد را به تعامل با برند دعوت می کند و در صورتی که این کمپین ها و شیوه برقراری ارتباط مداوم و حساب شده باشد، کم کم افراد به آن برند علاقه مند می شوند و به صحبت در مورد آن می پردازند.
سازگاری و ارتباط
هواخواهان برند تمایل دارند به پیام های مارکتینگ برند که محرک های مرتبط و سازگاری هستند، پاسخ دهند. با توجه به تحلیل های صورت گرفته از عکس العمل و پاسخگویی آنها مشخص است که هواخواهان برند به صورت زیر در مقابل پیام های بازاریابی واکنش نشان داده و اقدام به خرید می کنند.
1- انطباق پیام با انتظارات آنها از برند (متوسط امتیاز ۰.۷)
۲- انطباق تعاملات گذشته با برند (۰.۶)
۳- مرتبط بودن با نیاز آنها (۰.۶)
۴- در دسترس بودن به موقع محصول (۰.۴)
۵- مفید بودن تیم فروش برند در کمک به تصمیم گیری برای خرید (۰.۴)
ارتباط وفاداری به برند و شبکه های اجتماعی
۱- 44درصد از هواخواهان برند همین حالا نیز برند مورد علاقه خود را در فیس بوک یا اینستاگرام مشخص کرده و دنبال می کنند. ۲۰درصد از آنها نیز برند مورد علاقه خود را در توییتر دنبال می کنند.
۲- ۳۹درصد از طرفداران برند، محصول یا خدمت مورد علاقه خود را از طریق رسانه های اجتماعی به دوستان شان پیشنهاد می دهند.
با توجه به اطلاعات تحلیل شده در این مطلب، آنچه روشن و مشخص است آن است که برندی که دارای هواخواهانی در میان مشتریان و مخاطبانش باشد قدرت بیشتری نسبت به رقبا خواهد داشت چرا که این هواداران به دفاع از برند می پردازند، آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کنند و حرف و نظرشان مورد توجه سایرین قرار می گیرد و به آنها اعتماد می کنند.
بنابراین لازم است اگر چنین طرفدارانی برای برند خود داریم آنها را حفظ کنیم و همواره با آنها در تعامل باشیم و حتی از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده و سعی کنیم بر تعداد آنها بیفزاییم. اما اگر از چنین هواخواهانی برخوردار نیستیم باید در مورد استراتژی های بازاریابی و برند سازی خود بازنگری کنیم.
باید بررسی کنیم در روند برندینگ، کدام مورد نتوانسته مخاطب را به خود جلب کند. آیا شخصیت برند درست تعریف نشده یا بخش بندی مناسبی را برای فعالیت در نظر نگرفته یا محصول و خدمت مورد نظر، چندان با کیفیت نبوده و از این رو نتوانسته مخاطب را به خود جذب کند.
پس از آنکه مشخص شد علت دوری مخاطب از برند و عدم هواخواهی برند چیست باید سعی کنید به روشی مناسب این کمبودها را برطرف کنید. این کار از آن جهت ضروری است که در بازار امروز که تبلیغات توصیه ای (دهان به دهان) از اهمیت بالایی برخوردار است، اگر فعالیت های بازاریابی و برندسازی شما نتواند موجب وفاداری به برند و ایجاد هواخواهان برند برای شما شود، مشخصا از سایر رقبا و رهبران عقب خواهید ماند.