با در نظر گرفتن شرایط مختلف، کارشناسان پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ارزش بازار تجارت الکترونیک پاکستان به یک میلیارد دلار می رسد.
به گزارش نوپانا، شرکت مخابرات پاکستان در گزارش سالانه خود اعلام کرده است که وزارت بازرگانی این کشور، ساختاری را با نظارت نخست وزیر برای تجارت الکترونیک راه اندازی کرده است تا نه تنها نحوه کار در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد، بلکه به توسعه تجارت الکترونیک این کشور منجر شود.
گزارش ها نشان می دهد که کارآفرینان پاکستانی در بخش خصوصی، سازوکارهای مدرنی برای جذب مشتری طراحی کرده اند که با گذشت زمان به موفقیت می رسند. مهم ترین المان در اکوسیستم تجارت الکترونیک پاکستان، درگاه های پرداختی است که می توانند موانع موجود برای حضور اعتبارهای بین المللی در این کشور را برطرف کنند.
علی بابا به عنوان بزرگ ترین کمپانی تجارت الکترونیک دنیا به تازگی علاقه خود را به بازار پاکستان نشان داده است و در همین راستا تفاهم نامه ای با اداره توسعه تجارت این کشور امضا کرده است تا به رشد سریع تر کسب وکارهای کوچک و متوسط پاکستان کمک کند. به عنوان یکی از پیشروهای تجارت الکترونیک دنیا، علی بابا این توانایی را دارد که محصولات و خدمات پاکستانی را وارد بازار بین المللی کند.
در پاکستان همچنان پول نقد نقش مهمی را در تجارت ایفا می کند. با توجه به سهم اندک کیف پول های دیجیتالی و کارت های اعتباری، گزارش ها نشان می دهند که همچنان ۹۵درصد نقل و انتقالات مالی در پاکستان به صورت نقدی صورت می گیرد.
البته باید به این مسئله اشاره کرد که پاکستان توانسته است در زمینه کسب وکارهای B2B، عملکرد خوبی از خود به نمایش گذارد و انتظار می رود که صادرات صنعت نرم افزار این کشور تا سال ۲۰۲۰ به ارزشی 5میلیارد دلاری برسد. در این کشور شرکت های متوسطی وجود دارند که توانسته اند با توسعه نرم افزار و در اختیار قرار دادن نیروی کار به درآمدی ۵۰۰میلیون دلاری برسند.
با این حال فروش محصولات نرم افزاری پاکستان تنها ۰.۰۸۷۵ درصد (۲.۸ میلیارد دلار) از بازار جهانی ۳۲۰۰ میلیارد دلاری فناوری اطلاعات را به خود اختصاص داده است؛ مسئله ای که باعث شده است بسیاری به آینده این حوزه در پاکستان امیدوار باشند. علاقه مردم به خرید آنلاین و استقبال آنها از این موضوع است.