اکثر کارآفرینان در ابتدای کار به دلیل محدودیت منابع، گرایش افراطی به صرفه جویی دارند، اما بسیاری از آنان ندانسته هزینه های سر بار زیادی برای خود می تراشند. در مورد نحوه مدیریت مالی کسب و کارها نظرات متفاوتی وجود دارد، اما یک اصل کلیدی در این رابطه وجود دارد؛ بودجه مالی را مثل سرمایه شخصی خودتان مصرف کنید. معمولا کارآفرینان برای بقا ی شرکت در روز مبادا بیش از حد به صرفه جویی روی می آورند.
در واقع سعی می کنند تا حد امکان دست به جیب نبرند. به ندرت می توان از آنها مخارج بی رویه یا هزینه های تبلیغاتی گزاف مشاهده کرد. این صرفه جویی ها نوعی اعتماد کاذب به درایت مالی در آنها به وجود می آورد و متأسفانه از نکته مهمی غافل می شوند. در واقع اشتباه اصلی مخارج اضافه نیست، بلکه هزینه های اضافه در زمان های نامناسب است. در ادامه به نقل از زومیت به تعدادی از این اشتباهات از دیدگاه مینارد وب (فعال اقتصادی) اشاره می کنیم.
هزینه های زود هنگام
اگر هنوز محصولی به بازار عرضه نکرده اید و بالطبع درآمدی ندارید، لازم است که به غیر از توسعه محصول، مخارج اضافه برای خود نتراشید.
عدم هزینه کافی
با رونق گرفتن کسب وکار، اختصاص بودجه مناسب برای توسعه زیرساخت ها و نفوذ تبلیغاتی به منظور شکست رقبا و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار، بسیار ضروری است.
من این استراتژی را که از eBay یاد گرفته بودم، در زمان توسعه بین المللی کسب وکارمان به کار بردم. وقتی در مناطق شمالی آمریکا که بازار بزرگی به حساب می آمد در حال خسران بودیم و نیاز به سرمایه گذاری برای عملکرد بهتر در آن مناطق داشتیم، تصمیم گرفتیم که تمرکزمان روی اهداف بین المللی باشد و منافع آینده را قربانی باز ار های کوچک نکنیم، زیرا از ابتدا قصد داشتیم فعالیت بین المللی داشته باشیم. تصمیم بسیار سختی بود ولی در نهایت به نفع مان تمام شد. وقتی که ای بی را ترک کردم، درآمد های بین المللی بیش از ۵۰درصد عایدی ما را تشکیل می داد و فعالیت جهانی باعث گسترش روزافزون شرکت شده بود.
استخدام زود هنگام تیم فروش
اگر یک محصول تجاری تولید می کنید، تشکیل دپارتمان فروش قبل از تولید یک اشتباه محض است. فشار بازار راهنمای مناسبی برای تشخیص زمان مناسب تشکیل تیم فروش و بازاریابی است. در عوض بهتر است این سرمایه را برای توسعه محصول بهتر هزینه کنید. در هر زمان که برای فروش به افراد خبره نیاز پیدا کردید می توانید فورا آنها را استخدام کنید.
بوروکراسی اداری
تشکیل معاونت مالی یا منابع انسانی قبل از جا افتادن در کسب و کار خردمندانه نیست. در صورت نیاز حتی می توانید این وظایف را به شرکت های ثالث برون سپاری کنید.
تجملات دفتری
بسیاری از کارآفرینان ذاتا صرفه جو هستند، اما بسیاری از آنان در برابر دکوراسیون و مبلمان اداری نفس ضعیفی دارند. توجیه آنها برای هزینه های سنگین زیبا سازی فضای اداری، تشویق و تحریک کارکنان به فعالیت حرفه ای تر و تأثیرگذاری بر ذهنیت مشتریان و مراجعه کنندگان است. معمولا مزایای این کار ارزش هزینه های آن را ندارد. تأثیر بدتر این موضوع، تلقین به کسب اهداف و شکوفایی شرکت است که این تصور کاذب موفقیت، منجر به خط مشی های مدیریتی اشتباه می شود.
پرداخت حقوق و مزایا ی اضافه
پیشنهاد حقوق بالا در قدم های ابتدایی استارت آ پ بهترین راه برای هدر دادن سرمایه است. در یک استارت آپ همه افراد باید ریسک را به عهده بگیرند و پرداخت غرامت بر اساس سهم و انصاف باشد. در صورت موفقیت نیز عدالت در تقسیم سود، بسیار ارزشمند تر از خود سود است.
عدم استفاده از منابع در دسترس
اگر به کمکی نیاز دارید، از مشاوران یا هیأت مدیره کمک بگیرید. از هیأت مدیره انتظار نداشته باشید که فقط وظایف را به شما دیکته کنند، بلکه آنها را نیز در امورات اجرایی درگیر کنید تا بتوانند نگرش صحیح تری داشته باشند. کارآفرینان هوشمند به خوبی می دانند که چگونه در کنار افزایش قدرت نفوذ خود از درخواست کمک و راهنمایی شرمنده نباشند.
اتلاف زمان
سرمایه فقط پول نیست، زمان هم به همان اندازه ارزش دارد و مدیریت کارآمد آن بسیار حیاتی است. شما باید در هر روز، ماه و سال، هر آن چه می توانید انجام دهید. استفاده مفید از زمان یکی از مهم ترین مهارت های کارآفرینان است. موارد ذکرشده خطاهای اساسی بودند که باید از آنها اجتناب شود. اگر اکنون متوجه شده اید که در اشتباه بوده اید چه باید بکنید؟
هرچه سریع تر مخارج تان را سازماندهی و برای افزایش شانس بقا از هزینه های اضافه اجتناب کنید. همیشه آمار و پیش بینی هایی درباره مخارج و درآمدهای فعلی و احتمالی داشته باشید و عمر گردش سرمایه را تخمین بزنید. واقعیت تلخ مدیریت این است که اگر دخل و خرج تان متناسب نباشد و نتوانید مخارج را کاهش دهید یا درآمد اضافه ای ایجاد کنید، باید سرگردانی در دادگاه های مالی را پیش روی خود تجسم کنید.
مدیرت مؤثر مالی هرگز سرحد و پایانی ندارد. حتی شرکت های مشهور نیز در این مورد با مشکلاتی مواجه هستند. گواه این ادعا تعدیل نیرو ی گاه و بیگاهی است که از شرکت های بزرگ شاهد بوده ایم. زمانی باید صرفه جویی در پیش بگیرید و در زمانی دیگر باید برای فعالیت های بازاریابی هر چه می توانید خرج کنید. توانایی تصمیم گیری درست است که معجزه مدیریتی را رقم می زند.