در همایش ملی زنان و توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میزان نقش زنان در تولید ناخالص کشور حدود ۴۰ درصد اعلام شد و ضمن گلایه نسبت به بلوکه شدن 85 درصد سرمایه های کشور در بانک ها، موضوعاتی از قبیل مشکلات حضور زنان در محیط کسب وکار، نگرش بخش های دولتی و خصوصی در زمینه مدیریت زنان مطرح و تاکید شد با توجه به توانمندی های موجود دراین بخش از نیروی انسانی و آمادگی برای پذیرش مسئولیت، ضرورت دارد نگرش ها و فرهنگ ها در این زمینه تغییر کند و سهمیه بندی برای فعالیت زنان در عرصه های مدیریتی کشور برداشته شود.
به گزارش ایسنا، سیده فاطمه مقیمی- رئیس کانون زنان بازرگان- در این همایش که هشتم آذرماه با حضور زنان بازرگان و بانوان فعال در عرصه های اقتصادی و اجتماعی سراسر کشور در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، اظهار کرد: قطعا روند توسعه پلکانی است و یک شبه تحول ایجاد نمی شود و در بخش خصوصی این نگاه باید با سرعت بیشتری صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه ۶۰ تا ۸۰ درصد فعالیت در صنایع پوشاک و نساجی در کشورهای آسیایی به عهده زنان است، گفت: این در حالی است که نقش زنان در تولید ناخالص داخلی کشور ما کمتر از ۴۰ درصد است در صورتی که حدود ۶۰ درصد از ورودی های دانشگاه به زنان اختصاص دارد.
رئیس کانون زنان بازرگان، با اشاره به اینکه طبق پیش بینی بانک جهانی در خصوص محیط کسب و کار در سال ۲۰۱۸ رتبه ایران از ۱۲۴، چهار رتبه تنزل پیدا کرده است، اظهار کرد: برای توسعه کشور باید از سرمایه نیروی انسانی بهره برد که نیمی از نیروی انسانی زنان هستند، لذا نباید نقش آنها نادیده گرفته شود و مغفول بماند.
صدور ۳۰۰۰ کارت بازرگانی برای زنان
مقیمی با اشاره به اینکه سهم ۳۰ درصد سهمیه برای بانوان در امور کشور در دولت دوازدهم در نظر گرفته شده است، ادامه داد: چرا در بحث های سیاسی سهمیه بندی می گذاریم و از حضور زنان به عنوان یک امتیاز استفاده می شود. این در حالی است که ما سهمیه شایسته سالاری می خواهیم.
وی با اشاره به این که در پارلمان بخش خصوصی کشور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بانو دارای کارت عضویت بازرگانی هستند، گفت: این میزان نسبت به عملکرد و نسبت به کل کارت های عضویت بازرگانی کمتر است.
رییس کانون زنان بازرگان افزود: از حدود ۳۰۰۰ بانوی دارنده کارت عضویت بازرگانی کمتر از ۷۵۰ نفر عضو کانون زنان بازرگان کشوری هستند که این تعداد باید افزایش یابد.
مقیمی تصریح کرد: این در شرایطی است که در انتخابات اتاق های بازرگانی انتخابات سیاسی، دولتی و حتی در بخش خصوصی برای زنان سهمیه بندی در نظر گرفته می شود و فقط ریاست یکی از اتاق های بازرگانی کشور (استان خوزستان) به عهده یک زن است؛ نه اینکه تعداد زنان در این عرصه ها کم باشد بلکه کاندیدا هستند اما اکثریت رای دهندگان آقایان هستند که رای مناسبی برای زنان در نظر نمی گیرند، لذا باید نگاه متفاوت برای مردان رقم بزنیم.
وی افزود: این در حالی است که بسیاری از زنان جایگاه بالایی در مدیریت دارند، اما پشت پرده هستند و در مدیریت های کلان درجه های دوم و سوم به شمار می روند.
رئیس کانون زنان بازرگان خاطرنشان کرد: این کانون از سال ۱۳۹۰ به عنوان NGO ثبت شده و تاکنون در ۱۸ مرکز استان کارآفرینی و عضوگیری داشته است.