از سال ۱۳۹۱ تاکنون هر هفته یک رسانه اجتماعی جدید وارد بازار می شود و رشد می کند تا کلیه نیازهای بازاریابی در شرکت های مختلف به خصوص شرکت های کوچک را حل کرده و در کنار آن مشاورانی هستند که کاربرد هر کدام را ارزیابی کرده اند.
به گزارش پارک بازاریابی ایران، مدیر هر شرکتی قبل از اینکه هزینه ای در بخش بازاریابی تخصیص دهد باید بفهمد چه چیزی آن را متفاوت ساخته است. باوجود توضیحی که به دیگران در مورد برندتان می دهید باید بدانید چه عاملی شما را متمایز کرده است؛ این قدم اول است.
موضوع دیگری که یک مدیر باید به آن توجه کند این است که نخستین حس و هویتی که می خواهد دیگران از شرکت و برند در فضای بازار داشته باشند با تصویری که ترجیح می دهند مشتریان از شما داشته باشند متناسب باشد.
اجازه دهید اول کمی موضوع را باز کنیم تا متوجه نقطه مغفول شده بازاریابی را شناسایی کنیم. این روزها هر ماه یک شبکه بازاریابی اینترنتی جدید ظهور می کند. در راس آنها فیس بوک و پس از آن گوگل پلاس، توییتر، پینترست، مای اسپیس، اتسی و ... .
راهبردها و استراتژی هایی که بتوانند بازگشت سرمایه را از این شبکه اجتماعی تضمین کنند، باید یافت.
معمولا مدیران زمانی به طور مستقیم به فیس بوک و امثال آن ایمان می آورند که بتوانند از طریق آن کالایی را به فروش برسانند. اما به نظر مشاوران پارک بازاریابی ایران، مدیران بازاریابی یا روابط عمومی باید با رسانه های جدید کار کنند تا عرصه های جدیدی در بازار ایجاد کنند.
اما واقعیت اینجاست که وقتی پای بازگشت سرمایه به میان می آید توجیه کار برای مدیرعامل مشکل می شود. برای اینکه پایگاه های اجتماعی مفید را از پایگاه های غیرمفید تشخیص دهیم، باید بتوانیم با یک آزمایش در مقیاس کوچک تر از بازخورد آن مطمئن شویم.
بعد دیگر حضور برند ها در رسانه های اجتماعی این است که هم به روز بمانیم. امروزه به روز ماندن از نگاه مشتریان مهم شده است. البته نباید همه امید ما به این رسانه ها باشد. چه کسی می داند پنج سال آینده مردم چه نگاهی به رسانه های اجتماعی خواهند داشت.
به اعتقاد مشاوران پارک بازاریابی ایران، اگر امروز مدیری نگاه خود را به حوزه شبکه اجتماعی تغییر و کاربرد اینترنت در بازاریابی و فروش تغییر ندهد قطعا محکوم به شکست خواهند بود.
هیچ زمانی به اندازه الان در بازارهای ایران رقابت نبوده و از سوی دیگر هیچ زمانی به اندازه الان شبکه هایی که بتوان از طریق آن تبلیغات داشت وجود نداشته است؛ حالا سوال اینجاست که چگونه این شبکه ها را برای مشتریان انتخاب می کنیم تا این فرآیند به درستی مدیریت شود.
در مورد شبکه اجتماعی باید بفهمید که مشتریان چه عادت های اینترنتی دارند، چه نوع مواردی برای شان جالب تر است، به چه چیزهایی اهمیت بیشتری می دهند و چگونه این موضوعات و برند ها را جست وجو می کنند. پیشنهاد می شود مسئولانی برای این کار در شرکت ها در نظر گرفته شود که برخی وظایف آنها عبارت است از:
-قراردادن تصاویر ویدئویی از محصولات در زمان آزمایش
- قراردادن عکس های بزرگ و جذاب از محصولات جدید
- تصاویری از مشتریان و مصرف کنندگانی که به روند مصرف علاقه دارند.