بازاریابی آنلاین توفانی در جهان به پا کرده است و برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی باید اصول و مبانی آن را دانست. در این نوشتار اصول بازاریابی اینترنتی را به نقل از بازده، مرور می کنیم.
۱- محتوا پادشاه است
امروزه تمام متخصصان حوزه بازاریابی اینترنتی بر این موضوع توافق دارند که نوشتن محتوای خوب و کامل و کاربرپسند بهترین ابزار جذب مشتری است. زمانی که سایت شما اطلاعات به دردبخور و آنچه را مورد نیاز مخاطب است، به او بدهد می تواند وفاداری مشتری و سهم بزرگی از بازار این دهکده جهانی را از آن خود کند. مخاطب همیشه در جست وجوی محتوای درجه یک و کاربردی است و بازدیدکنندگان راضی از سایت و محتوای شما می توانند مشتریان خوب و بالقوه ای برای تان باشند.
۲- پیشنهادات خلاقانه به مشتریان و مخاطبان بدهید
اینکه امروز فلان محصول یا خدمات را با ۲۰ درصد تخفیف بفروشید آنقدرها جذابیت ندارد. شاید بد نباشد یک بن تخفیف خرید آنلاین غذا از رستوران محبوب شان یا یک بلیت تخفیف دار تئاتر را به سبد پیشنهادات تان اضافه کنید.
۳- بنرهای تبلیغاتی تکراری را دور بریزید
خودتان را جای مخاطبان فضای مجازی و اینترنت بگذارید. مثلا اگر به دنبال بازاریابی برای فروش بیمه هستید آیا دیدن هر روزه بنر تبلیغاتی بیمه با عنوان ما بهترین هستیم/ ما خیلی کار بلد هستیم/ ما تخفیف های خوبی می دهیم و… خسته تان نمی کند. چرا یکبار این جمله را امتحان نمی کنید: مرگ خبر نمی کند!
۴- به جای فروش کالا، محتوایی با مرکزیت کالای مورد نظر تولید کنید
خب شما یک شامپو ضدشوره دارید و می خواهید در اینترنت برایش بازاریابی کنید و مشتری های زیادی را به سایت تان هدایت کنید تا این شامپو را بخرند. نخستین کارتان چیست؟ یک خبر می نویسید با این عنوان: بهترین شامپو ضدشوره جهان فقط و فقط ۲۰ هزار تومان! ولی آیا فکر می کنید این خبر می تواند آن حجم از مشتریان را به سمت شما هدایت کند؟ نه! بهتر است یک کار دیگر انجام دهید. یک مطلب تهیه کنید و در آن به انواع دلایلی که سر شوره می زند و راه های طبیعی درمان آن اشاره و سپس این مطلب را اضافه کنید که یک راه ساده و سریع و کم هزینه هم می تواند خرید این شامپو باشد. فکر کنید این مطلب چقدر می تواند به اشتراک گذاشته شود.
۵- شبکه ارتباطی خود را با دیگران گسترش دهید
خیلی ساده است. به شیوه بازاریابی اسنپ توجه کنید! با بخش غذا هم پیوند خورده است و سیستم اسنپ فود راه انداخته است. شما هم اگر برای دفتر نقاشی بازاریابی می کنید با واحد تولید مدادرنگی هم ارتباط برقرار کنید.
۶- از تمام رسانه ها برای تبلیغ استفاده کنید
درست است که شما سایت خوب و پربازدیدی دارید اما برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی باید همه جا حضور داشته باشید. پیام های تبلیغاتی در کانال های تلگرامی، صفحات فیس بوکی، اینستاگرام، توییتر و هر جای دیگری که احساس می کنید مخاطبان و مشتریان بالقوه ای دارید پخش کنید.
۷- برنامه ای برای دریافت بازخورد از مشتریان پیاده کنید
وقتی مشتریان نتوانند با شما درباره کالا و خدماتی که به آنها عرضه کرده اید بگویند، نه شما از اشکال کارتان باخبر می شوید نه آنها مشتریان وفاداری می شوند. یک صفحه در سایت تان برای اظهارنظرهای مشتریان باز کنید و تمام پیام ها را انتشار دهید. نگران یکی دو تا فحشی هم که می خورید نباشید! به قول بزرگی می گفت سیاستمدار کسی است که بالای سن بایستد، مردم فحشش بدهند و او لبخند بزند!
۸- یک فهرست از کالاها و خدمات مورد علاقه مردم تهیه کنید
راز موفقیت در بازاریابی اینترنتی، توجه به ذائقه عمومی کاربران در فضای مجازی و اینترنت است. هرچقدر بیشتر درباره خواسته ها و توقعات شان بدانید بیشتر می توانید کالا و خدمات بفروشید و زودتر به اهداف تان برسید.
۹- امکان پرداخت آنلاین را فراهم کنید
خب شما یک بنر خوب تبلیغی ساخته اید و مخاطبان علاقه مند را به سمت خود کشانده اید. آنها را راضی کرده اید که این محصول شما را بخرند و حالا نوبت خرید است. یک شماره حساب اعلام می کنید و می گویید واریز کنید و فیشش را برای ما ارسال کنید! واقعا فردی که در سیستم آنلاین تصمیم به جست وجوی کالای مورد نظرش می کند و در این فضا تصمیم به خرید می گیرد حوصله بانک رفتن دارد؟ اصلا! پس همین امروز درگاه اینترنتی خرید را فعال کنید.
۱۰- بابت خدمات پس از فروش اینترنتی و سهل الوصول به مشتریان اطمینان دهید
فرقی نمی کند کالا باشد یا خدمات. هر آنچه می فروشید چون در سیستم اینترنتی است و با شیوه های سنتی کار نکرده اید مشتری توقع دارد که تمام ضمانت ها هم مثل همین خریدش از طریق اینترنت قابل دستیابی باشد.