امروزه همکاری با اینفلوئنسرها به قدری مهم شده است که هیچ برندی بدون توجه به این بخش نمی تواند موفقیت خاصی را به دست آورد. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که بسیاری از برندها برای همکاری با این گروه، برنامه خاصی نداشته و صرفا به دنبال تبلیغات هستند. این امر در حالی است که استراتژِی، باعث می شود تا تمامی اقدامات در راستای یک هدف مشخص قرار گیرد و بتوانید انتظارات منطقی و پیش بینی داشته باشید. در این زمینه بدون شک درگیر شدن با روش های مختلف، افراد را سردرگم خواهد کرد. به همین خاطر در ادامه 9 مدل برتر کمپین بازاریابی اینفلوئنسری را بررسی خواهیم کرد. نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که هر یک از آنها با توجه به شرایط و نیاز شما ممکن است کاربرد بالاتری را داشته باشد. با این حال معمولا برندها به سه استراتژی نیاز خواهند داشت. به همین خاطر ابدا نباید تصور کنید که تنها به یک روش محدود هستید. در ابتدا بهتر است که اطلاعاتی در رابطه با انواع اینفلوئنسرها داشته باشید که در حال حاضر در چهار گروه مگااینفلوئنسر، ماکرو اینفلوئنسر، میکرو اینفلوئنسر و نانو اینفلوئنسر قرار می گیرند. گروه اول به افرادی اطلاق می شود که بیش از یک میلیون دنبال کننده دارند. گروه دوم بین 100 هزار تا یک میلیون دنبال کننده را به دست آوردهاند. گروه سوم بین 10 تا کمتر از 100 هزار دنبال کننده را دارند و در نهایت نانو اینفلوئنسرها افرادی هستند هنوز به 10 هزار دنبال کننده نرسیده اند ولی در زمینه تولید محتوا، اصول حرفه ای را رعایت می کنند. بدون شک همکاری با هر یک از آنها با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، می تواند نتایج بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.
1-مسابقه
در این کمپین شما یک چالش یا مسابقه را شروع خواهید کرد که اینفلوئنسرها، آنها را ترویج می دهند تا افراد بیشتری در آن حضور پیدا کنند. در این زمینه بهتر است که اینفلوئنسر خود در این بازی یا چالش حضور پیدا کند. درواقع میزبان بودن این افراد، بهترین حالت ممکن است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ضمن جذابیت چالش و یا بازی انتخابی، شما باید جوایزی را نیز تعیین کنید که حتما باید از محصولات شما باشد. در این زمینه بررسی چند کمپین، شما را با اقداماتی که باید انجام دهید به صورت کامل آشنا می کند.
مطلب مرتبط: 9 ترند اصلی حوزه بازاریابی اینفلوئنسری
2-رویداد
شما می توانید یک رویداد را ایجاد نمایید که یک یا چند اینفلوئنسر، مهمان های ویژه آن محسوب می شوند. درواقع این افراد به بهترین شکل می توانند پوشش خبری لازم را داشته باشند و افراد زیادی را با هدف رویداد و کسب و کار شما آشنا نمایند. درواقع برای همکاری با این افراد نباید تصور کنید که شما تنها به بستر اینترنت محدود هستید. برای درک بهتر اهمیت همکاری با اینفلوئنسرها تنها کافی است تا به آمارهای موجود نگاهی بیندازید.
3-اسپانسر
در این استراتژی اینفلوئنسر تمامی اقدامات رایج خود را ادامه خواهد داد. با این حال صفحه شما را بر روی پست ها تگ می کند و یا از طریق منشن و یا استفاده از هشتگ، افراد را با کسب و کار شما آشنا می کنند. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این اقدام با اسپانسری تفاوت دارد. با این حال به دلیل شباهت بالا، می توان هر دو استراتژِی ها را ادغام کرد و به صورت مستقیم، حمایت مالی لازم برای تولید یک یا چند محتوا را برعهده بگیرید.
4-محتوای مهمان
در این اقدام شما از یک اینفلوئنسر شناخته شده در حوزه کاری خود دعوت می کنید تا در یک محتوا حضور داشته باشد. این امر می تواند شامل مصاحبه، گفت و گو در رابطه با یک موضوع و... باشد. با این حال فراموش نکنید که مخاطب امروز، تمایل چندانی به مطالعه متن نداد. به همین خاطر بهتر است که به دنبال راهکارهای دیگر نظیر مصاحبه تصویری، صوتی، اینفوگرافی و... باشید.
مطلب مرتبط: بررسی آینده بازار کار اینفلوئنسری
5-بازنشر
در این کمپین اینفلوئنسر مورد نظر، پست شما را بازنشر خواهد کرد و از افراد می خواهد تا این اقدام را تکرار کنند. با این حال برای این اقدام باید انگیزه لازم وجود داشته باشد. برای مثال برای هر فردی که این اقدام را انجام دهد، کد تخفیف ویژه در نظر بگیرید. همچنین در کنار این اقدام، لازم است تا به تگ کردن افراد نیز توجه داشته باشید. درواقع می توانید یک قرعه کشی را در نظر بگیرید که افراد با تگ کردن بیشتر، شانس بالاتری برای برنده شدن خواهند داشت.
6-آنباکس
از دیگر اقدامات بسیار موثر این است که محصول را در اختیار اینفلوئنسر مورد نظر قرار دهید و او ویدئویی از لحظه باز کردن محصول را منتشر نماید. در این بخش اینفلوئنسر باید در هر مرحله، نظر خود را اعلام کند و این موضوع باعث می شود تا مخاطب نیز به درک بهتری از محصول شما دست پیدا کند. برای این امر که آنباکس محصول نتیجه بهتری را داشته باشد بهتر است که تنها به باز کردن جعبه و نشان دادن محصول محدود نشوید و تجربه استفاده از آن نیز در معرض نمایش قرار گیرد. درواقع اگرچه بررسی محصول خود استراتژی جدا محسوب می شود. با این حال بهتر است که هر دو آنها را ادغام نمایید.
7-سفیر برند
این اقدام می تواند به صورت بلندمدت و یا کوتاه مدت باشد. درواقع با این اقدام تمامی محتواهای شما برای مدت مشخص شده، برعهده اینفلوئنسر قرار می گیرد و در تلاش هستید تا چهره وی، نماینده ای از برند شما باشد. با این حال فراموش نکنید که این امر به معنای عدم فعالیت خاص دیگر از سوی اینفلوئنسر است که بدون شک هزینه بالایی را نیز دربر دارد. درواقع این امر که هر روز، یک نفر در رابطه با برند شما و محصولات صحبت نماید، بدون شک تاثیر عمیقی را به همراه خواهد داشت.
8-واگذاری
بدون شک یک اینفلوئنسر به دلیل شناخت بالایی که از سلیقه مشتری دارد، می تواند بهترین محتواها را تولید نماید. به همین خاطر واگذاری تمام نیاز شما در زمینه تولید محتوا به چنین فردی، بدون شک جذابیت صفحه شما را به مراتب بالاتر خواهد برد. همچنین این امر که یک فرد شناخته شده، محتوانویس شما محسوب می شود، خود به اعتبار برند نیز می افزاید. در این راستا فراموش نکنید که محتوانویسی با مدیریت صفحه تفاوت داشته و نیازی نیست که شما پروژه را در اختیار این افراد قرار دهید. درواقع مدیریت باید همچنان توسط فردی از تیم خودتان ادامه پیدا کند تا در صورت نیاز برای قطع همکاری با مشکلی مواجه نشوید.
مطلب مرتبط: چگونه اینفلوئنسر شویم؟
9-استوری
این روش بسیار ساده بوده و کاملا مناسب برندهایی است که بودجه کمی را در اختیار دارند. درواقع شما یک برند را آماده می کنید و یا از اینفلوئنسر میخواهید که در یک استوری، به صورت مستقیم تبلیغ برند شما را داشته باشد. با توجه به این امر که این نوع تبلیغ پس از 24 ساعت از بین می رود، شما هزینه به مراتب کمی را پرداخت خواهید کرد.
در آخر توصیه می شود که قبل از هرگونه تصمیم گیری، 9 استراتژی معرفی شده را با یکدیگر مقایسه کنید. درواقع ممکن است با بودجه سفیر برند، بتوانید صدها استوری تبلیغاتی را داشته باشید. همچنین لازم است به این نکته توجه داشته باشید که بودجه همکاری با یک مگا اینفلوئنسر، ممکن است هم قیمت با صد نانو اینفلوئنسر باشد. درواقع این موارد باید قبل از هر تصمیم گیری، مورد توجه قرار گیرد. همچنین برای انتخاب اینفلوئنسر، لازم است تا از افرادی که تجربه همکاری با آنها را دارند استفاده کنید. همچنین نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که با مقایسه های حرفه ای، انتخاب را برای شما ساده تر می کنند.