پرسش: ما دوسال قبل یک استارت آپ خدماتی راه اندازی کردیم اما استارت آپ ما با شکست روبه رو شد. چرا استارت آپ ها در ایران با شکست روبه رو می شوند؟
پاسخ کارشناس: استارت آپ ها در ایران مانند همه جای دنیا با موفقیت و شکست روبه رو می شوند. طبعا هر روز تعداد زیادی از استارت آپ ها وارد فضای مجازی می شوند و به دنبال سهمی برای کسب و کار خود هستند. اینکه شما در راه اندازی استارت آپ موفق نبودید می تواند دلایل گوناگون داشته باشد.
مثلا نبود مهارت های مدیریتی یکی از عوامل شکست استارت آپ هاست. شما گاهی با یک ایده نو و تازه وارد بازار کار می شوید، اما چون توان لازم را برای مدیریت و بزرگ شدن کسب و کار ندارید پس از یک دوره کوتاه با شکست روبه رو می شوید. همچنین منابع انسانی ناکارآمد یکی از عوامل شکست استارت آپ هاست. شما آیا در استارت آپ خود نیروهای توانا و ماهری در اختیار داشتید.
البته به جز اینها رقبا نیز می توانند عامل شکست استارت آپ شما باشند. آیا شما قبل از شروع کار خود مطالعات بازار انجام دادید؟ و آیا می دانستید چند گروه رقیب، با چه ظرفیت و مزیت در بازار حضور دارند؟ برخی از گروه های استارت آپی فقط به کار خود توجه می کنند، غافل از اینکه اگر به رقبا و سهم آنان در بازار و میزان نفوذ و کارآمدی آنها توجه نکنید چه بسا با شکست روبه رو شوید. یک شرکت نوپا با نیروهای غیر حرفه ای و منابع مالی ضعیف و نا آشنا با مهارت های مدیریتی طبیعی است که با بحران کسب و کار روبه رو می شود. البته بیزینس مدل شما نیز در موفقیت و شکست استارت آپ شما مؤثر است. شما باید در بیزینس مدل خود همه جوانب را نگریسته باشید.
پیشنهاد می شود به بیزینس مدل خود براساس موقعیت مکانی، زمانی و مالی خوب دقت کنید و با شناسایی دقیق بازار و کالا و مشتری و سهم هر یک از رقبا و مزیت رقابتی و توجه به مهارت های مدیریتی و توانمندی همکاران علل شکست استارت آپ خود را آسیب شناسی کنید.