شبکه های اجتماعی تاثیر فوق العاده زیادی روی رشد تجارت الکترونیک دارند. مهم این است که برندها بهترین روش متناسب با کار خود را پیدا کنند.
حضور پیدا کردن در شبکه های اجتماعی و تلاش برای جذب فالوئر، به منظور علاقه مند کردن مردم به یک تجارت الکترونیک کافی نیست. طبق تحقیقات انجام شده توسط Compass متوسط نرخ تبدیل کاربر رسانه های اجتماعی به مشتری برند بسیار ضعیف است. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، فروشگاه هایی که دارای ۵ هزار فالوئر یا بیشتر هستند، نرخ تبدیل شان به تفکیک شبکه های اجتماعی به شکل زیر است:
-فیس بوک: ۹ تا ۲۳درصد
-توییتر: ۹ تا ۲۷درصد
-اینستاگرام: ۹ تا ۳۲درصد
اندرو مولز (Andrew Molz)، یک متخصص در زمینه تجارت الکترونیک است. او با استفاده از فروشگاه ساز شاپیفای (Shopify) یک وب سایت طراحی کرده و تنها با استفاده از شبکه های اجتماعی توانسته میزان فروش خود را به ۲.۲ میلیون دلار برساند. او تا به حال با استارت آپ های زیادی همکاری کرده و تجربیات زیادی در این زمینه دارد. در ادامه این مقاله به نقل از زومیت به بررسی چهار استراتژی او برای رشد در شبکه های اجتماعی می پردازیم.
۱- شبکه اجتماعی متناسب با خودتان را پیدا کنید
BeardBrand یک شرکت مبتنی بر اینترنت است که مخاطبان آن را مردان طرفدار ریش های پرپشت تشکیل می دهند. آنها یک رسانه اجتماعی قدرتمند طراحی کرده اند و بیشتر فروش شان از همین طریق انجام می شود. آنها با انتخاب شبکه اجتماعی مناسب توانسته اند به خوبی بدرخشند و از این طریق فروش خود را بالا ببرند. بخشی از این تصمیم براساس ضرورت به وجود آمده است.
مولز می گوید: «اگر فعالیت های یک برند کم باشد، نمی تواند تاثیر خوب و زیادی روی مخاطب بگذارد. شبکه های اجتماعی مانند Tumblr و یوتیوب در موفقیت این برند سهم چشمگیری داشتند.» همچنین برخی شبکه های اجتماعی دیگر نیز از روش های دیگری کمک می کنند که یک برند مخاطبان مورد نظر خود را پیدا کند.
به عنوان مثال سایت Reddit اجتماعات کوچکی با موضوعات مختلف می سازد و کاربران در گروه های مورد علاقه خود عضو می شوند. آنها همچنین می توانند در صورت تمایل گروهی را با ویژگی های مورد نظر خود بسازند.
۲- در مکالمات مشارکت داشته باشید
شما باید اینترنت را به طور دائم زیر نظر داشته باشید. مخصوصا شبکه های اجتماعی و سایت هایی که با برند شما مرتبط هستند. ابزارهای زیادی وجود دارند که با قیمت کمی قابل خریداری بوده و هر سایت یا شبکه اجتماعی را که صحبت مرتبط با برند شما در آن در جریان باشد به شما اطلاع رسانی می کند. همچنین شما می توانید استراتژی مخصوص خودتان را نیز در این زمینه پیاده سازی کنید. بسیاری از مردم از خدمات Google Alerts استفاده می کنند تا از آخرین اخبار روز مطلع شوند.
مولز می گوید: «استراتژی اطلاع از آخرین موضوعات و مکالمات تنها محدود به پیگیری اخبار مرتبط نمی شود. شما می توانید استراتژی خود را گسترش دهید. به عنوان مثال اخبار و پیشرفت های رقبای خود را نیز تحت نظر داشته باشید.» روش های زیر، به شما در انجام این کار کمک می کنند:
-کلمات کلیدی مرتبط را جست وجو کرده و از این طریق مشتری های بالقوه را شناسایی کنید.
-مشتری های راضی و ناراضی را برای برقراری ارتباط در شبکه های اجتماعی پیدا کنید.
-بدون صحبت از برندتان، اطلاعات خوب و مفیدی را در اختیار دیگران قرار دهید.
-روشی پیدا کنید و متوجه شوید که مخاطبان تان بیشتر در چه مکان هایی آنلاین هستند.
-اینفلوئنسرها و سفیران شناخته شده برای برندهای مرتبط را پیدا کنید.
تحت نظر داشتن شبکه های اجتماعی به شما فرصت می دهد که ببینید برندتان از طرف دیگران چگونه دیده می شود. البته فراموش نکنید که گاهی اوقات دانستن برخی چیزها ناراحت کننده است و باید خودتان را برای بدترین شرایط آماده کنید.
۳- از شور و شوق مشتری های خود بهره ببرید
مولز در توضیح این روش برند Diamond Candles، یک برند مرتبط با فروش شمع را مثال زده است. داخل این شمع ها حلقه هایی به ارزش ۱۰دلار قرار دارد. همچنین نوشته ای داخل هر کدام از شمع ها قرار دارد که به خریداران می گوید احتمال دارد با خرید شمع بعدی، حلقه ای به ارزش ۱۰۰ تا ۵ هزار دلار دریافت کنند. انجام این کار شور و اشتیاق مخاطبان را نسبت به خرید شمع های این شرکت چندین برابر کرده است. این شرکت پول کافی برای تبلیغ و بازاریابی نداشت. در نتیجه تمرکز خود را روی تولید محتوا از طریق مشتری ها گذاشت. زمانی که مشتری ها حلقه خود را پیدا می کردند، با آن عکس گرفته و در شبکه های اجتماعی منتشر می کردند. این موضوع باعث شد مشتری ها به طور ناخواسته برای برند تبلیغ کنند و دوستان شان نیز برای خریدن این شمع ها ترغیب شوند.
۴- محتوای فصلی تولید کنید
اغلب خرده فروشان اهمیت رویدادهای فروش را درک می کنند و محصولات خود را به مناسبت تعطیلات یا شروع فصل جدید به حراج می گذارند. اما معمولا اهمیت محتوای فصلی و غیرمرتبط با حراج را نادیده می گیرند. تولید محتوای مرتبط با تعطیلات و رویدادهای خاص در شبکه های اجتماعی از دو جهت حائز اهمیت است:
۱- این پست ها معمولا مورد استقبال قرار گرفته و زیاد دیده می شوند. به عنوان مثال می توانید یک مطلب مرتبط با تعطیلات بنویسید و تصویر حال و هوای شرکت را در آستانه تعطیلات منتشر کنید. ۸۷درصد پست های فیس بوک تنها زمانی تحت تأثیر قرار می گیرند که عکس داشته باشند، بنابراین اهمیت عکس ها را دست کم نگیرید.
۲- دومین دلیل اهمیت چنین پست هایی، زمینه احساسی آن است. تعطیلات و رویدادها احساسات مردم را هدف قرار داده و شادی و هیجان را در آنها چند برابر می کند، بنابراین چنین پست هایی باعث می شوند که مخاطب با برند شما درگیر شده و از طریق گذاشتن دیدگاه با آن ارتباط برقرار کند.
رویدادهای فصلی بهترین زمان برای فروش ویژه و حراج ها هستند. همچنین بهترین فرصت برای اشتراک گذاری محتوای مرتبط و برقراری ارتباط با مشتری ها به حساب می آیند، بنابراین تمرکز خود را روی تولید محتوای مرتبط بگذارید و محتواهای مرتبط با حراج را اولویت دوم قرار دهید. رویدادهای محلی، تعطیلات، تغییر فصل و رویدادهای مهم ورزشی را دنبال کرده و محتوایی مرتبط با این رویدادها تولید کنید.
اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک بسیار زیاد است و این خبر موضوع جدیدی نیست. مهم این است که شما بتوانید فرصت های موجود را جست وجو کرده و از شبکه های اجتماعی برای بهبود تجارت الکترونیک خود استفاده کنید. استفاده کردن از این فرصت ها کلید رشد برند است.