در شماره های قبل درباره اهمیت بازاریابی و برنامه بازاریابی براتون گفتم و به روش های بازاریابی اشاره کردم و درباره نکات مهم برای موفقیت در بازاریابی توضیحاتی دادم. در این قسمت می خواهم به سایر نکات مهم در بازاریابی بپردازم.
خدمات جدید
محصول و خدمات نوتر و تازه تری ارائه کن و مثل همه نباش. هر چه قدر خدمات بازاریابی تو جدید و نو باشه به همون اندازه می تونه در جذب بازار موفق عمل کنه. سعی کن ایده های تازه بدی و بازارهای مختلف رو با ایده های تازه ات تجربه کنی.
کتاب بازاریابی
کتاب های بازاریابی و فروش بخون. اگه به موفقیت و ثروت در کسب و کار فکر می کنی سعی کن کتاب های بازاریابی بخونی. کتاب های بازاریابی بهت ایده می دن. راه تازه می دن. بازارها پنهان رو بهت معرفی می کن و چشم و گوش تو رو بیدار و هوشیار می کنن تا بتونی با چشم باز و گوش باز به دنبال بازار باشی.
سمینار بازاریابی و فروش
در سمینارهای تخصصی بازاریابی شرکت کن و برای کارمندان و همکاران را به سمینارها و کلاس های آموزشی حرفه ای بفرست. شرکت های موفق همیشه سعی می کنن کارکنان اونا در زمنیه بازاریابی به روز باشن واسه همین هر از چندگاهی اونا رو با هزینه خودشون به کلاس و سمینارهای مختلف می فرستن تا بتونن با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و نوین وارد بازار کسب و کار بشن. تو هم سعی کن تو این کلاس ها و سمینارها شرکت کنی تا بتونی شرکت یا کارگاه یا فروشگاه خودتو به روز کنی.
دفترچه بازاریابی
یک دفترچه بازاریابی تهیه کن. تو این دفترچه برنامه های بازاریابی و راه رسیدن به اونا رو یکی یکی بنویس تا هر روز که میری سرکار بدونی در زمنیه بازاریابی چه کاره هستی. این دفترچه باعث می شه تا کار بازاریابی رو جدی بگیری و روند پیشرفت کار رو کاملا احساس کنی.
بازاریابی رقبا
با شیوه های بازاریابی گروه رقبا کاملا آشنا شو. اگه بدونی رقبا برای رسیدن به موفقیت و گرفتن سهم بیشتر در بازار چه تدابیری اندیشده اند تو می تونی کاری متفاوت و متمایز بکنی و برگ برنده رو کنی. اما اگه با شیوه های بازاریابی گروه های رقیب ناآشنا باشی امکان داره نتونی در بازار رقابتی دوام بیاری و پس از مدتی حذف بشی. پس اول رقبا رو بشناس و بعد بدون که اونا برای فروش کالا و خدمات چه کارایی می کنن و دنبال کدوم بازارهای هدف هستند.
بروشور و کاتالوگ
بروشور و کاتالوگی از محصولات و خدمات کسب و کارت فراهم کن. این بروشور و کاتالوگ می تونه نشون بده تو چه محصولات و خدماتی ارائه کردی. اگر چه امروز فضای مجازی سیطره بیشتری بر مردم داره و فضای آنلاین تأثیر بیشتری می ذاره اما نباید این را فراموش کنیم حتی در جامعه آمریکا با اون همه پیشرفت اینترنتی استفاده از کاتالوگ کاملا طبیعیه. برای اینکه بخشی از جامعه همیشه از طریق رسانه های آفلاین بازار خودشونو تعیین می کنن.
جایزه فصلی و سالانه
جایزه فصلی و سالانه راه بینداز. البته بستگی داره که تو چه کسب و کاری رو با چه سرمایه ای شروع کردی. اما می تونی با توجه به میزان سرمایه گذاری بخشی از اهداف خودتو برای بازاریابی ازطریق جایزه های مختلف عملی کنی، اما شیوه و عملکرد می تونه متفاوت باشه. اگه یه سوپر مارکت یا فروشگاه موادپروتئینی داری نوع و تعداد و شیوه دادن جایزه و میزان اون متفاوت از شرکتی است که در زمنیه ساختمانی یا اتومبیل سازی فعالیت می کنه. اما در هر کسب و کاری جایزه می تونه یکی از سرفصل های خوب در بازاریابی باشه.
بازاریابی در رسانه ها
در رسانه ها حضور داشته باش. تو جزو اون دسته از افراد نباش که می خوان در خلوت کار کنن و پول به دست بیارن به خصوص در دنیای امروز و رقابت تنگاتنگ کالا و خدمات باید حضور در رسانه ها رو جدی بگیری. حالا این حضور تو می تونه از طریق مجلات و روزنامه ها باشه یا اینکه در فضای اینترنت و شبکه های اجتماعی حضور بیشتری داشته باشه. کسی که برات برنامه بازاریابی رو بر پایه مطالعات بازار می نویسه می تونه تشخیص بده سهم معرفی کالا و خدمات شرکت یا فروشگاه در هر کدوم از این رسانه ها چقدر باشه. گاهی لازمه بیلبورد بزنی، گاهی لازمه تو رسانه های ملی باشی، گاهی هم لازم می شه کمپینی داشته باشی و تو همه این رسانه های شهری و دیداری و شنیداری و کاغذی و آنلاین حضور داشته باشی.
حضور در فضای مجازی
یک وب سایت زیبا طراحی و راه اندازی کن، یا تو تلگرام بری خودت کانال بزن و تو ایسنتاگرام به صورت حرفه ای حضور داشته باش. اشکالی نداره که تو چه خدمات و محصولاتی داری، مهم اینه که در یک فضای بزرگ یا بازار خام حضور داشته باشی. روزانه میلیون ها نفر در فضای مجازی ایران حضور دارند و اگر بتونی به صورت حرفه ای سهمی در این بازار پیدا کنی صددرصد در کسب و کارت موفق می شی. البته بعضی ها تنها محل عرضه خدمات و محصولات شان همین فضای مجازی است. یعنی به صورت فیزیکی دفتر و دستکی ندارن، اما اگه دفتر و دستکی داری نباید خودتو از این فضا محروم کنی، چون بخشی از بازار کالا و خدمات تو در همین فضای مجازی است.
کارشناس فروش