اجرای یك برنامه تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است، از این رو تبلیغات به عنوان یكی از سرفصل های مالی سازمان ها و شركت ها محسوب می شود. هزینه های تبلیغاتی مشكلی است كه تمام شركت ها خصوصا شركت های تجاری كوچك با آن مواجهند. بسیاری از این شركت ها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابسته اند. با وجود این، هزینه انجام تبلیغات مؤثر و مستمر خصوصا در شرایط كنونی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شركت ها طاقت فرسا و كمرشكن است.
به همین دلیل شركت های تجاری همواره به دنبال راهكارهایی هستند كه ضمن معرفی خود و تحت تأثیر قرار دادن مشتریان بتوانند هزینه های تبلیغاتی خود را نیز تا حد معقولی كاهش دهند. به گزارش سایت 128، پیدا كردن یك شریك تبلیغاتی مناسب، كاهش تعداد دفعات پخش تبلیغات و روابط عمومی، از جمله این راهكارهاست و می تواند به شما به عنوان مدیر یك شركت تجاری یا سرپرست بخش تبلیغات و بازاریابی در كاهش هزینه های تبلیغاتی بسیار كمك كند كه در ادامه به اختصار به آنها می پردازیم.
شریك تبلیغاتی
سعی كنید تبلیغات تان را با تبلیغات شركت دیگری همراه كنید. به طور مثال به جای این كه شركت شما برای مدت زمان معینی صفحه آخر هفته نامه ای را برای تبلیغات خود خریداری كند، بهتر است با دادن یك آگهی نصف صفحه، آن را با یك شركت تجاری دیگر شریك شوید یا اینكه اجازه دهید آنها با شما شریك شوند. به عبارت دیگر تبلیغات خود را با تبلیغات آنها همراه كنید.
به این ترتیب هزینه تبلیغات شما نصف می شود. با اینكه ممكن است به این ترتیب تا حدودی تأثیر و پاسخ مورد انتظار از تبلیغات تان كاهش یابد، ولی این بهترین روش برای تداوم تبلیغات در بازه زمانی طولانی تر و صرفه جویی در هزینه است. باید توجه داشت كه شریك و همراه تبلیغاتی شما از رقبا یا شركت هایی نباشد كه بنا به دلایلی تمایل ندارید با آنها مرتبط شوید و در این ارتباط نظارت های ضروری را اعمال كنید.
كاهش تعداد دفعات پخش آگهی تبلیغاتی
اثربخشی تبلیغات معمولا براساس دو معیار مورد سنجش قرار می گیرد؛ میزان فراگیری (Reach) و فراوانی تكرار(Frequency) .
میزان فراگیری به معنای تعداد افرادی است كه تبلیغ شما را می بینند، بنابراین تبلیغی كه میزان فراگیری آن كم و دفعات تكرار آن بیشتر است منجر به آن می شود كه تبلیغ شما را یك گروه نسبتا كوچكی از مشتریان بالقوه به تعداد دفعات بیشتری مشاهده كنند. میزان فراگیری باید دست نخورده بماند، چرا كه شما یك گروه خاص از مشتریان بالقوه را انتخاب می كنید تنها به این دلیل كه گمان می كنید احتمال دارد آنها محصول یا خدمت شما را خریداری كنند، در حالی كه ممكن است آنها در نهایت از شما خرید نكنند.
بنابراین نباید حق مساوی را از تمامی مشتریان بالقوه سلب كرده و تنها تبلیغات خود را برای عده ای خاص پخش كنید، بنابراین اگر شما ناگزیر به قربانی كردن یكی از این دو معیار باشید بهتر است فراوانی تكرار را انتخاب كنید. به طور مثال برنامه تبلیغاتی شما در رادیو می تواند از ۱۲ هفته به ۱۰ هفته كاهش یابد یا به جای شش بار در روز می تواند دفعات پخش آگهی شما به پنج بار در روز كاهش یابد، اما استفاده از رادیو برای پخش تبلیغات به دلیل وسعت فراگیری این رسانه نباید تغییر كند.
توجه به روابط عمومی
تبلیغات گران است، اما روابط عمومی هزینه ای ندارد و رایگان تمام می شود. با این وجود اسپانسر شدن یا پخش اخبار در مورد شركت، محصولات یا خدمات آن از طریق رسانه های عمومی بسیار بیشتر از انجام تبلیغات مستقیم تأثیرگذار است.
چاپ یك مقاله در ارتباط با كسب وكار شما در روزنامه یا پخش یك برنامه تلویزیونی در این زمینه بسیار بهتر از تبلیغات مستقیم است، چرا كه اعتبار بیشتری نزد مخاطبان و مشتریان بالقوه دارد. در صورتی كه امكان انجام چنین فعالیت هایی را در قالب روابط عمومی داشته باشید، به راحتی می توانید بخشی از برنامه ها و فعالیت های تبلیغاتی خود را كاهش دهید و در عین حال تأثیر مثبت بیشتری در ذهن مخاطبان خود بگذارید، بنابراین برقراری تماس مستمر با رسانه ها و خبرگزاری های محلی و ارائه اطلاعاتی در مورد فعالیت های تجاری شركت تان نظیر اعلام میزان كل فروش و سود شركت در بازه زمانی معین، برنامه های توسعه محصول یا بازار یا سایر جریاناتی كه مربوط به كسبوكارتان است و برای مشتریان و مخاطبان مورد نظر شما نیز جالب توجه است،
به شما كمك می كند تا با توسعه فعالیت های تان در حوزه روابط عمومی، نیاز كمتری به انجام تبلیغات مستقیم داشته باشید و به این ترتیب ضمن اینكه به طور غیرمستقیم و مؤثرتر خود را به مشتریان معرفی می كنید، به میزان قابل ملاحظه ای در هزینه هایی كه باید صرف انجام تبلیغات شود نیز صرفه جویی می كنید.