در دو شماره قبل درباره اهمیت بازاریابی و برنامه بازاریابی براتون گفتم و تو این قسمت می خوام به بازاریابی با توجه به نوع کسب و کار بپردازم.
به طور کلی دو نوع کسب وکار وجود داره. کسب و کارهایی که ارتباط مستقیم با مردم دارن مثل گل فروشی و سوپرمارکت و خشکشویی و . . . و دوم کسب و کارهایی که ارتباط با خواص داره مثلاً اگه پرورش کرم خاکی یا زالو داری نیازی نیست که همه مردم بدونن تو چه کار می کنی.
بازاریابی های زیادی برای کسب و کار تو وجود داره. که می شه به بعضی از اونا اشاره کنم مثل بازاریابی تلفنی، اینترنتی، موبایلی، بازاریابی مستقیم، مویرگی یا بازاریابی سنتی و عصبی و . . . تو می تونی از همه اینا بنا به ضرورت کسب و کارت برای پیدا کردن بازار کالا و خدمات استفاده کنی و به کار و کاسبی ات رونق بدی.
هر کسب و کاری نیاز به بازاریابی داره. تو هر تولیدی که داری ناگزیر باید اونو تو بازار بفروشی. اون پیرزنی که یه باغ سبزی داره قبل از اینکه تخم شاهی و تره و تربچه رو بکاره به بازار محلی اش فکر می کنه اینکه کجا باید اون رو بفروشه. پس هر کالایی یه بازار داره که تو باید بازار کالا تو یا پیدا کنی یا یه بازار برای اون بسازی. این کار رو به زبان ساده می گن بازاریابی.
باید از ابتدا برای بازاریابی یه بودجه ای در نظر بگیری مثلاً اگر کل سرمایه تو 20میلیونه 10 تا 15درصد را به بازاریابی اختصاص بدی؛ یعنی چیزی در حدود 2تا 3میلیون تومن.
بهترین آگهی های خودتو به صورت کارت چاپ کن و برای مشتریان بازار هدف ارسال کن بعدش روش هاى بازاریابى را مرتب عوض کن تا کسی به شیوه بازاریابی ات عادت نکنه. به مشتریان برای پیدا کردن محصول کمک کنی و اطلاعات خوب و مفید در اختیارش بذاری. جواب همه مشتریان رو حضوری و تلفنی و ایمیلی بدی و با احترام تمام باهاشون برخورد کنی. با مشتریان ارتباط ایمیلی یا تلگرامی برقرار کنی و اونا رو از آخرین دستاوردها و محصولات و خدمات آگاه کنی و بهشون که از قدیم باهات کار کردن تخفیف بدی.
برای اینکه بازاریابی محصول تو شکل بگیره باید تو یه استراتژی داشته باشی یعنی باید ها و نباید های کارت را بدونی و محصول رو خوب بشناسی. رقبا رو بشناسی و بازارهای مختلف داخل و خارج رو بشناسی. مشتری های کالا یا محصول رو بشناسی تا بتونی یه بازار خوب برای محصول پیدا کنی.
اگه این نکات رو رعایت کنی خوب در کار هم موفق می شی. پس به چند تا نکته در بازاریابی کسب و کار توجه کن:
اول: بازار هدف محصول یا خدمات شرکت رو مشخص کن. چه کسانی باید مشتری تو باشند و تو به اونا خدمات بدی یا کالایی رو بفروشی. اگه بتونی به این سوال جواب بدی خیلی از مشکلات بازاریابی و فروش تو حله. همین که تو مشتری ات رو بشناسی می تونی بهش دست پیدا کنی. خیلی از کاسبا نمی دونن مشتریان اونا دقیقا چه کسانی هستن.
دوستی داشتم که کتابفروشی داشت و خودش هم کتابخوانی حرفه ای بود. اون دقیق می دونست بازار کتاب اون کجاست. واسه همین هر وقت تو مغازه اش نبود یا تو آموزش و پرورش شهرش بود یا دانشگاه. می دونست خریداران اصلی کتابش اهل مدرسه و دانشگاه هستند واسه همین فروش اون به نسبت بقیه خیلی بهتر بود. دوستی دیگه ای داشتم که تو همون شهر اونم کتابفروشی داشت اما موفق نبود می دونی واسه چی؟ اول اینکه فروشگاه اون تو یکی از پاساژهای مدرن شهر بود و طبعا هزینه اجاره بالایی داشت و دوم اینکه اون با آوردن کتاب های روشنفکری که موافق ذوق و سلیقه اش بود فکر می کرد مردم هم با او هم عقیده اند و ازش کتاب های روشنفکری درباره سیاست و ادبیات و فلسفه می خرند غافل از اینکه در یه شهر کوچک چند درصد از مردم کتابخوان خواننده کتاب های روشنفکری یا مدرن هستند.
در این شهر های کوچک طبیعی است که دیوان حافظ بیشتر از شعرهای نیما یا منوچهر آتشی می فروشه. بنابراین باید بازار کالا را مشخص کنی، بازار کتاب های روشنفکرانه در شهرستان های کوچک ایران بازار خیلی بزرگ و مهمی نیست.
ادامه دارد. . .
کارشناس فروش