پرسش: مدیر یک شرکت خدماتی هستم و 25 کارمند دارم. احساس می کنم این روزها کارمندان احساس رضایت خوبی نسبت به شرکت ندارند. آیا نشانه هایی برای تشخیص این نارضایتی وجود دارد؟
پاسخ کارشناس: کارمندان عموما نارضایتی خود را بروز نمی دهند اما شما با مدیریت درست می توانید با کمی دقت در رفتار و گفتار آنها متوجه این مسئله شوید. می توان به اجمال به چند نشانه کارمند ناراضی اشاره کرد.
یک: بی انگیزه بودن یکی از نشانه های روحی و رفتاری کارمند ناراضی است. وقتی کاری را به او می سپارید انگیزه ای برای اجرای آن ندارد و همواره بهانه ای برای انجام ندادن دارد.
دو: نسبت به دیگر کارکنان کمتر کار می کند چون از کار خود لذت نمی برد و خود را در منافع شما شریک نمی داند. از این رو بازدهی کار او در مقایسه با دیگران همواره کمتر است.
سه: کارمند ناراضی اهل مشارکت نیست، بنابراین هیچ گاه پیشنهاد یا راهکاری برای رشد و توسعه شرکت ارائه نمی کند و در صورت ارائه طرحی سعی می کند به دلایل مختلف در آن طرح شریک نشود.
چهار: احساس تبعیض دارد و همواره از وضعیت موجود گله مند است. چه بسا کسی که همسطح اوست اما توسط شما ارتقای سازمانی گرفته موجب ناراحتی و بروز احساس تبعیض او شده باشد، در واقع احساس خود کم بینی دارد.
پنج: کارمند ناراضی به بهانه های مختلف از زیر کار در می رود و شما همیشه باید به دنبال او باشید. او سعی می کند کمتر با مدیران مجموعه ارتباط داشته باشد تا مبادا مسئولیتی به او داده شود.
شش: کارمند ناراضی منزوی است و چندان اهل معاشرت و حضور در جلسات نیست. او دوست دارد در خلوت خود باشد. از این رو آهسته می آید و آهسته می رود تا بتواند ساعت کاری را به اتمام برساند.
شاید بتوان نشانه های دیگری هم برای کارمند ناراضی برشمرد اما شما باید با درایت و هوشمندی با کارمندان خود رفتاری دوستانه داشته باشید و بیش از آنکه رئیس باشید نقش یک رهبر واقعی را برای پیشبرد منافع سازمان و افراد ایفا کنید.