*غلط ترین شکل های مدیریت در بازار یا بازاردانی چیست؟
بازاردانی فلسفه درک و خدمت رسانی به مشتری و کسب رضایت اوست.
تبلیغات مبالغه آمیز یا قیمت گذاری که مشتریان را به خطا بیندازد از مفهوم اصلی بازاردانی (مارکتینگ) دور است.
*شما در سخنرانی های خود درمورد ماهیت بازاردانی بیشتر روی چه مواردی تأکید دارید؟
بسیاری از مردم بخش کوچکی از دانش بازار یعنی ابعاد تاکتیکی آن مثل پیشبرد فروش یا آگهی ها را می بینند. حال اینکه ابعاد استراتژیک بازاردانی مهم تر هستند.
من روی این موارد تأکید دارم. هدف من تشریح نحوه کارکرد بازار است و عقیده دارم شرکت های موفق موجب موفقیت مشتریان خود هم می شوند.
شرکت های زیرک برای مشتریان خود به صورت مداوم ارزش آفرینی می کنند؛ آنها بازارگرا و مشتری گرا هستند.
من مروج این عقیده هستم که به کارگیری اصول بازاردانی یک سرمایه گذاری و یک علم است. رفتار مصرف کنندگان قابل درک و تبدیل شدن به مدل است و کلیه ابزار بازاردانی نظیر طراحی محصول، جانمایی در بازار، قیمت گذاری، آگهی ها، طراحی ابزارهای پیشبرد فروش و توزیع هم ضمن مدل پذیری می توانند با اصول تفکر بازاردانی بهینه شوند.
*به طورکلی آیا دانش بازاریابازاردانی (مارکتینگ) خوب آموزش داده می شود؟
آیا مدیران بازاردانی در عمل همه آموخته های خود در دانشگاه را به کار می گیرند؟
چقدر از موفقیت در بازاردانی غریزی است؟
دانشگاه ها می توانند به موفقیت افراد در یادگیری دانش بازاردانی کمک کنند، ولی غریزه، شانس، هوش و سایر عوامل هم نقش غیرقابل انکاری دارند.
هدف دوره های بازاردانی ارائه مفاهیم، ابزار و قضایای آموزشی شرکت های موفق به دانشجویان است.
بازاردان خوب کسی است که قواعد را دنبال کند. بازاردان برجسته کسی است که گاهی این قواعد را بشکند.
*آیا می توانید یک نسخه برای موفقیت بازاردانان جوان بدهید؟
بازاردانان باید درمورد تحقیقات بازاردانی، رفتار مصرف کننده، آگهی ها، ابزارهای پیشبرد فروش و مدیریت فروش اطلاعات کافی داشته باشند، به علاوه امروزه آنها باید از مدیریت مالی، شبکه های مجازی، تکنولوژی ارتباطات درباره مشتری و تحلیل سودآوری مشتریان هم آگاه باشند.
پیشنهاد نهایی آن است که آنها باید آموزش های لازم را درمورد دانش بازار دیده و آن را با خلاقیت ترکیب کنند تا بتوانند ایده های متمایز ارائه کنند.
یک یادآوری
پس از سال ها اکنون بسیاری بر این باورند که بازاریابی اصطلاحی نارسا و نامناسب برای واژه marketing است. برخی استفاده از خود کلمه مارکتینگ را تجویز می کنند اما نویسنده واژه ی بازاردانی را شایسته می دانند. بازاردانی (بابک بهی – 1378) از ترکیب دو واژه بازار که ریشه ای پهلوی دارد و طبیعتا ایرانی است به همراه دانش ساخته و بنیان نهاده شده که امیدواریم ترکیبات این اصطلاح (بازاردان، بازاردانی، بازاردانان و. . .) به تدریج جانشین اصطلاحات نارسای بازاریاب و بازاریابی شود و همانطور که به کسی که اقتصاد می داند اقتصاددان یا کسی که شیمی می داند شیمیدان می گوییم به کسی که دانش بازاردانی یا مارکتینگ می داند بازاردان بگوییم.
DBA باگرایش بازاردانی (مارکتینگ)