عصر حاضر به دلیل اهمیت تبادل فناورهای نوین و جهان الکترونیک با نام ارتباطات شناخته شده است. دامنه گسترش تکنولوژی های جدید تا جایی ارتقا یافته که امروزه بخش عظیمی از معاملات تجاری به صورت آنلاین اجرا می شود. تکنولوژی های جدید انقلابی عظیم در شبکه بازارهای تجاری، خریدوفروش آنلاین و معرفی محصولات نوین به وجود آورد، امکان بهره وری در تبادلات تجاری را افزایش داد و موجب تسهیل در عرضه و تقاضا شد.
هیچ کسب وکاری بدون مشارکت مشتری موفق نیست و هر بنگاه اقتصادی با هدف خدمت رسانی به مشتری به فعالیت خود ادامه می دهد. برقراری ارتباطات با مشتری به اندازه ارتباطات سازمانی از اهمیت برخوردار است. خوشبختانه امروزه این امر در سایه روش ها و تکنولوژی های گوناگون به سهولت صورت می پذیرد. مهم نیست به چه روشی با مشتریان خود در ارتباط هستید؛ حفظ ارتباطات به صورت منظم و مستمر سازمان را به مشتریانی که حاضر به پرداخت پول برای محصولات و خدمات آن هستند نزدیک و نزدیک تر می کند.
علاوه بر این، این نوع ارتباط منجر به خشنودی مشتریان می شود، زیرا آنان می توانند به راحتی نیاز های خود را مطرح کنند و پیشنهادهایی را در خصوص رفع آنها در اختیار شما و سازمان تان قرار دهند. درصورتی که مشتریان شما مطمئن باشند که پیشنهاد آنها به صورت کاربردی اجرا می شود، سازمان با سودآوری چشمگیری مواجه خواهد شد. ارتباطات با مشتری تنها در بخش فروش کارآمد نیست؛ برقراری ارتباطات برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان ضرورت پیدا می کند.
مشتریان حتی اگر بهترین خدمات را در اختیارشان قرار دهید، همواره به دلایلی ناخشنود هستند، اما در صورتی که قادر به برقراری ارتباط با آنان و مطرح کردن دغدغه های سازمان برای آنان باشید می توانید هر وضعیت نامناسبی را به تجربه ای شیرین تبدیل کنید.
مشتریان ناراضی مسلما تجارب بد خود را با سازمان در میان خواهند گذاشت. با برقراری ارتباطات شفاف با آنان سازمان شما قادر به ارائه بهترین خدمات ممکن خواهید بود و این یکی از عناصر کلیدی در برقراری روابط با مشتری تلقی می شود. بدون تردید اتفاقی نیست که اغلب شرکت ها و سازمان ها در برنامه آموزشی خود برای پیشرفت شغلی کارکنان، مهارت های ارتباطی را می گنجانند. تا حدودی می توان گفت که اصلی ترین عامل موفقیت شرکت ها، صلاحیت برقراری ارتباط کارکنان آن است.
کسانی که به مهارت های ارتباطی مثل سخنرانی در جمع نیاز دارند، دوره های ویژه ای برای آنها در شرکت یا خارج از آن تدارک دیده می شود. معدود افرادی هستند که عقیده دارند هر چه مهارت های ارتباطی فرد قوی تر باشد، به موفقیت بیشتری دست پیدا می کند و آینده شغلی درخشان تری خواهد داشت. همه ما می دانیم که فاکتورهای مهم دیگری نیز برای کسب موفقیت در کار وجود دارد، اما از اهمیت مهارت های ارتباطی در این زمینه نباید غافل بود. چه برای یک شرکت کار کنید یا یک سازمان یا اداره دولتی، باید با افرادی خارج از آن شرکت یا سازمان از طریق تلفن ارتباط برقرار کنید.
داشتن مهارت های برقراری رابطه باعث می شود بتوانید در چنین موقعیتی هم خود و هم شرکت تان را به بهترین شکل به سوی مسیر مورد نظر هدایت کنید. ازاین رو تأثیرگذاری شما دو برابر اهمیت پیدا می کند؛ نخست به خاطر تصویری که از شرکت یا سازمان محل کار خود به آنها نشان می دهید و دیگر آنکه باعث رشد شخصی شما خواهد شد.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
- ارتباط فرآیند تبادل دوجانبه اطلاعات با سایر افراد است و اطلاعات هر نوع تفکر یا اندیشه ای است که مدیران مایل هستند، به طور دوجانبه با دیگران مبادله کنند. به عبارت دیگر ارتباط مهارتی است که به واسطه ایجاد رابطه و پذیرش مفهومی مشترک میان دو یا چند نفر شکل می گیرد. حال با دانستن این تعریف به ماهیت وجود اهمیت ارتباط در میان اعضای یک تیم تجاری و چگونگی تداوم در آن پی خواهید برد. ارتباطات بخش عظیمی از روند توسعه شرکت های تجاری را تشکیل می دهند و درواقع گام اول موفقیت هستند. وسعت این فرآیند تا حدی است که مدیران را مجبور به برقراری و ثبات در هرمعامله و برخورد با هر متقاضی می کند.
- به یاد داشته باشید که هیچ دوستی در غیاب سطح مناسبی از ارتباطات شکل نمی گیرد. هر چه ارتباطات میان کارکنان بیشتر شود، صمیمت در طول زمان افزایش پیدا خواهد کرد. حالتی را تصور کنید که در آن بخشی از ارتباطات بدون نیاز به کلمات شکل می گرفت، بنابراین برخورداری از توانایی برقراری ارتباطات کلامی و غیرکلامی افزایش پیدا می کرد، به عنوان نمونه در این خصوص می توان به زبان بدن اشاره کرد. صرف نظر از نوع ارتباطات، تا زمانی که کارکنان یک کسب وکار از انگیزه های یکدیگر آگاه هستند و اهداف مشترکی دارند، شما تیمی دارید که شاداب است و به خوبی فعالیت می کند. به این ترتیب سطوح پیشرفته همکاری در قالب بهره وری در حوزه های مختلف سازمان قابل مشاهده خواهد بود.