رستورانهای دارای حدود 36200 شعبه در 119 کشور جهان، بزرگ ترین مجموعه رستوران های زنجیره ای میباشد که نام آن برای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا شناخته شده است چون روزانه حدود 70 میلیون نفر(چیزی نزدیک به جمعیت کشور ایران) در آنها غذا ، قهوه و دسر صرف می کنند . این مجموعه مبتکر ایجاد غذاهایی ویژه کودکان بوده و با ایجاد هزینه ای اندک برای والدین ، کودکان مشتاقانه برای غذا خوردن بدانجا میروند .
تمام تلاش مدیران ارشد در راستای ارائه سرویس بهتر و سریعتر به سطح وسیع تری از جامعه بوده و به دنبال شلوغتر شدن فضای رستورانهایشان هستند .
این کمپانی قدرتمند دارای صدها هزار کارمند در سطوح مختلف شغلی میباشد و چنانچه نحوه فعالیت این مجموعه را مورد پیمایش قرار دهید اخذ تصمیمات جدید و جاری شدن آنها را در سطوح مختلف کاری ، چیدمان رستورانها و حتی نحوه ارائه خدمات به مشتریان خواهید دید . نکته برجسته همزمانی انجام و پیاده سازی تغییرات - بنابر تصمیم مدیران- در یک استان ، یک کشور و بعضا یک قاره است . از آنجا که کارمندان و مشتریان از تمامی اقشار جامعه و از کشورهای مختلف میباشند لذا از تاثیرات فرهنگی و اجتماعی عمیق این کمپانی بر جوامع مختلف نباید غافل شد .
در بسیاری از کشورها ، خصوصا در حوزه آمریکای شمالی به طور کلی به کارهای عمومی و سطح پایین مک جابز (Mc'Jobs) گفته میشود و این به عنوان یک اصطلاح فراگیر مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال به دانشجویان و دانش آموزان توصیه میشود که برای پوشش هزینه تحصیلات مک جاب پیدا کنند تا بتوانند گذران زندگی نمایند . یعنی به طور عمومی این اصطلاح دربر گیرنده کلیه کارهای دارای حداقل در آمد و با شرایط استخدام نسبتا آسانتر است و همانطور که نمایان است اصل این اصطلاح از کار در رستورانهای مکدونالدز گرفته شده و عمومیت یافته است .
زمانی که به کارآفرینی و خلاقیتهای مجموعه عظیم مکدونالدز توجه مینمایید متوجه میشوید که همیشه مبتکر و پیشرو بوده اند و مابقی تجارتهای مشابه همیشه سعی در دنباله روی از سیاست گذاریهای آنها داشته اند . رقبا در خیلی موارد با شایعه پراکنی سعی در تخریب و ایجاد افت در تجارت آنها دارند که در انتها به کسب شهرت بیشتر آنها منجر میگردد .
باتوجه به تخصص و تجارب شخصی نویسنده و نظر صاحب نظران در مارکتینگ ، این ایده متفقا وجود دارد که برخی از وقایع توسط مشاوران بازاریابی و مدیران خود مجموعه با سیستم مدیریت شایعه ایجاد می شود و باعث میگردد که این مجموعه عظیم هر از چند گاهی به تیتر اول رسانه های گروهی کشورها تبدیل گردد ، چنانچه در مقالات قبل نیز اشاره نموده بودم استفاده از روند تفسیر معکوس در تبلیغات ، امری متداول است که هم اکنون به سمت وضوح بیشتر در حرکت است.
اصطلاح رایج دیگری در زبان انگلیسی وجود دارد که آن رایت فور پسیج (Rite for passage) میباشد و اصولا به معنی بلوغ و گذراندن یک مقطع خاص در جوانان ، یا به صورت عامیانه خانم و آقا شدن جوانان به کار میرود ، حال آنکه بخشی از مردم در کشورهای آمریکای شمالی ، بر این باورند که جوانان برای رسیدن به بلوغ و(اصطلاحا مرد شدن ) میباید یک دوره در رستورانهای مکدونالدز کار کنند . حال این تفکر میتواند ریشه در مسایل مختلف اعم از سرعت و نظام انجام کارها و سایر فاکتورهای حاکم در آن مجموعه داشته باشد .
در مجموع هر چه بیشتر به کندو کاو در رابطه با سیستم فعالیت مک دونالدز و اثرات آن دربطن جامعه میپردازید متوجه میشوید که این ابرقدرت همیشه یک ابرقدرت است .
ارتباط با نویسنده: leilagshirazi@gmail.com
مشاور در مدیریت بازاریابی و مدیریت اجرایی