امروزه با گسترش روز افزون تکنولوژی و پدیدار شدن رسانه های مجازی و فضای پر هیاهو و تاثیرگذار آنها، برند ها علاوه بر فضای فیزیکی و حضور سنتی در رسانه های دیرین کمابیش حضورشان در فضای مجازی نیز پر رنگ تر می شود و به توسعه برندینگ در فضای مجازی نیز روی آورده اند. بگذریم از اینکه خیلی از آنها با رفتار بی برنامه و بدون استراتژی هدفی را محقق نمی سازند و فقط براساس نیاز حضور دارند آن هم به گونه ای که واقعا در برخی موارد آسیب جدی به تصویر برند چندین ساله شان وارد می کنند.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
در هر صورت فضای مجازی بخش مهمی از مردم شده و به طور جدی مردم از این فضا استفاده می کنند و این مهم، سازمان ها و برند ها را ملزم به حضور در این فضا می کند چرا که اگر حضور فعال نداشته باشند و از این فضا غافل شوند، اول روند بازار و نوع نیاز ها و درخواست های مخاطبان را به دست نخواهند آورد، دوم از عملکرد رقبا در این فضا غافل خواهند بود و سوم اینکه یکی از بهترین، موثرترین و مستقیم ترین راه های تعامل با مخاطبان خود را از دست خواهند داد، چرا که طبق تحقیقات انجام شده 56 درصد از مخاطبان یک برند تمایل دارند آن برند را در فضای مجازی دنبال کنند حال اینکه یک برند چقدر حضور فعال دارد و همچنین از چه استراتژی هایی بهره می گیرد تا بتواند این مخاطبان را جذب کند چالش مهمی است که در عصر حاضر برند ها با آن روبه رو هستند.
در این مطلب قصد داریم نکاتی را در خصوص توسعه برند در فضای مجازی بیان کنیم تا راهکاری باشد بر نحوه حضور و تعامل برند ها در فضای مجازی و نوع تعامل شان با مخاطبان خود.
1- تا جایی که می توانید درباره ابزارهای دیجیتال بیاموزید
یکی از موثرترین راهکارهای ترغیب مدیران تصمیم گیرنده در حوزه فضای مجازی درگیر شدن آنهاست و در نهایت شکستن سد مقاومت در برابر تکنولوژی. همچنین باید گفت که یادگیری ابزارهای مختلف این حوزه این امکان را به شما می دهد که وقایع را آنلاین ببینید و بشنوید و سازمان خود را از روال ها و روند ها آگاه سازید. البته نباید فراموش کنید که باید هم ابزار های پیگیری را بیاموزید و هم ابزارهای تحلیل و بررسی را.
2- نوعی فرهنگ شنیدن در تمامی سازمان تان ایجاد کنید
به زبان ساده باید این طور عنوان کرد که باید مسئولیت شنیدن و پاسخگویی به مخاطبان را در سازمان تقسیم کنید و سازمان با محیط اطرافش بیشتر تعامل داشته باشد، نباید این طور باشد که بخشی از سازمان از تمامی موارد آگاهی کامل داشته و بخشی دیگر از سازمان چشم و گوش بسته حضور داشته باشد.
3-به درخواست های ورودی از جانب مشتریان و مخاطبان اهمیت دهید
با وجود اینکه توجه به درخواست های مشتریان بسیار حیاتی است و حتما باید تمامی موارد مطرح شده شنیده شوند، ولی در گام بعدی سازو کاری باید لحاظ شود تا موارد مطرح شده را به واحد های ذی نفع ارجاع و مورد بررسی و رسیدگی قرار داد. این کار موجب می شود تا علاوه بر طرح اعتراضات و درخواست های مشتریان بتوان بهترین تعامل را با آنها داشت، چرا که به نیازشان در کوتاه ترین زمان پاسخ مناسبی داده می شود.
4- تعیین کنید تاثیرگذاران آنلاین برندتان چه کسانی هستند
باید بخشی از فرصت تان را به این اختصاص دهید که تمامی صداهای آنلاین را بشنوید و یا کامنت ها را بخوانید، مطمئنا از بین آن همه اطلاعات مختلف مطالب بسیار ارزشمندی نیز به دست خواهید آورد و شاید یک جمله ساده بتواند زمینه ساز تحقق یک ایده اجرایی برای سازمان تان باشد. همچنین در قالب جلساتی از پیگیران فضای مجازی که همیشه همراه هستند دعوت کنید تا تست و آزمون محصولات یا ایده پردازی در موارد مختلف اعلام نظر کنند و این افراد پیگیر را برای سازمان تان همیشه همراه کنید. کافی است کمی توجه کنید.
5-برای درک و باور فناوری دیجیتال باید با آن تعامل داشته باشید
علاوه بر یادگیری فناوری برای افزایش اثر بخشی اقدامات در آن باید در فواصل مختلف تعاملات مختلفی نیز با آن داشت، تا بتوان بهترین نتیجه را به دست آورد. اینکه چقدر درفضای مجازی فعالیت دارید می تواند تجربه تعامل شما را افزایش دهد و شما را با راهکارهای خاصی آشنا کند که مسیری بهتر را برای ادامه در پیش بگیرید.
6- ببینید مردم کجاها پرسه می زنند و چه می کنند و تعامل شان با فناوری چگونه است
بررسی کنید که مخاطبان شما از فناوری و شبکه های مجازی به چه شکل استفاده می کنند تا از خبرها آگاه شوند، چگونه اوقات فراغت خود را با فناوری می گذرانند، چگونه خرید می کنند و تعاملات شان در فضای مجازی چگونه است. با علم به این موارد می توانید نزدیک ترین راه ها را برای ارتباط و تعامل با آنها بیابید و ارائه دهید تا به بیشترین تعامل با مخاطبان دست یابید.
7- به مشتریان خود گوش دهید و در مقابل اعتراضات جبهه نگیرید
یکی از راه های دسترسی مخاطبان به برند ها به طور مستقیم، ارتباط آنها از طریق فضای مجازی است و این تنها راهی است که می توانند فارغ از هر دغدغه ای اعتراضات خود را بیان کنند. باید توجه داشت که این اعتراضاتی که از جانب مخاطبان مطرح می شود در حقیقت نسخه ارتقای سازمان و برند را شامل می شود و نباید از کنار آنها بی تفاوت رد شویم یا اینکه جبهه گیری کنیم.
خیلی از سازمان های بی تجربه و غیر مشتری مدار با نخستین راهکار خفه کردن یا همان بلاک کردن معترضین شروع می کنند که این امر از لحاظ رفتار حرفه ای در فضای فیزیکی و مجازی کاریست غلط و اشتباه و بزرگ ترین آسیب را به برند وارد می کند.
8- مطمئن شوید که برندتان برای مصرف کنندگان شما تفاوت معناداری دارد
مخاطبان و مصرف کنندگان همیشه گزینه های متعددی دارند و می توانند به راحتی از برندی به برند دیگر کوچ کنند و اینکه چه المانی خلق شود تا بتوان فرآیندی مدون برای نگهداشت و ماندگاری و وفاداری مخاطبیان ایجاد کرد دغدغه ای است که سازمان ها و برند ها به طور روزمره با آن در چالشند و تلاش می کنند نسبت به درک مخاطبین نفوذ بیشتری داشته باشند و آنها را با تمایز متقاعد به ماندگاری کنند.
9- درک وعده برند باید ساده و قابل فهم برای عموم مخاطبان سازمان باشد
طرح ریزی وعده ای پیچیده یکی از مواردی است که نه تنها مخاطبان را بلکه متولیان و مسئولان برند را نیز به چالش می کشد و در صورتی که به دقت نتوان این طرح ریزی و اجرا و مهم تر از همه درک مخاطبان را برای وعده های پیچیده ایجاد کرد مسلما با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهید شد. پس می توان گفت برای اثربخشی بیشتر و همچنین سهولت در تحقق اهداف از طرح ریزی وعده های پیچیده بپرهیزید.
10- تمامی اقدامات برندینگ را با وعده برند همسو کنید و از تناقض بپرهیزید
مخاطبان دیگر برده رسانه ها نیستند. با وجود اینکه رسانه انبوه یکی از نقش آفرینان بازار است اما دیگر به تنهایی نمی تواند نیروی محرکه برند باشد چرا که برندینگ در ابعاد مختلف جامعه ریشه دوانده و با تجربه مشتریان و مصرف کنندگان و همچنین قضاوت و مقایسه با برند های دیگر تصویر ساخته می شود و رسانه انبوه نیز به عنوان یکی از المان های تاثیرگذار می تواند موثر باشد ولی نه تمام فاکتور موثر، پس استفاده از یک رسانه برای جایگزینی سایر موارد دور از تحقق اهداف عالی سازمان است و می تواند تناقض هدف با تناسب رسانه را شامل شود.
11- تعیین کنید «چه کسی» بر «چه چیزی» تقدم و اولویت دارد
یکی از اقدامات مهم در این راستا تدوین تقدم ها و تاخر هاست چرا موجب می شود تمرکز بر ساختار اصلی باشد و بعضا زمان و نیرو صرف اهداف لایه های بعدی یا اهداف کم اثر و کوچک تر نشود.
12- رعایت اصل صداقت و اعتماد سازی شرط اصلی موفقیت در این حوزه است
وعده ای دهید که بتوانید عمل کنید. اصل صداقت را سرلوحه کار خود قرار دهید. در دنیای مجازی که پر است از شبهات نمایش صداقت و جلب اعتماد این فرآیندی بسیار دشوار است و جز با رعایت اصل صداقت محقق نمی شود. فراموش نکنیم که مخاطبان بسیار هوشمندانه رفتار و تحلیل می کنند و می توانند صداقت را از دروغ تشخیص دهند.
13- با مشتریان تان به زبان خودشان صحبت کنید و هم زبان باشید
تحقق یک رابطه تعاملی و قابل اعتماد یکی از اصول موفقیت است و برند هایی موفق هستند که بتوانند در دو حوزه از این فرآیند موفق باشند.
حوزه اول زبان نگارش است که برند ها باید در ازای هر کامنتی با هر زبانی، با همان زبان پاسخگویی به مخاطبان را انجام دهند و دوم اینکه اگر مخاطبی با لحن جدی تعامل می کند جایز نیست که با لحن هجو پاسخگو شود یا بالعکس. بهتر است برای هر ادبیاتی پاسخ درخور آن تدوین شود؛ چه محتوایی و چه رفتاری.
14-آمادگی قضاوت های دوره ای و واکنش های مناسب را داشته باشید
برند ها به طور معمول در بازه های مختلف زمانی تحت شرایط مختلفی در معرض قضاوت و داوری یا حتی پیش داوری از جانب مصرف کنندگان قرار می گیرند که این اتفاق بعضا ریشه در شیطنت رقبا، اتمسفر حاکم بر جامعه یا اینکه رفتاری غیر معمول از جانب برند دارد که مخاطبان را تحریک به قضاوت می کند.
در این زمان است که رفتار برند یکی از تاثیرگذارترین المان های تصویر ذهن مخاطبان را خلق می کند و مخاطبان منتظر پاسخ برند در ازای این رخداد می شوند و تصویر ذهنی شان را با نتیجه این موج قضاوتی که ایجاد شده، تکمیل می کنند.
15- روی محتواهایی سرمایه گذاری کنید که مطلوب مردم باشند نه خودتان
محتوایی ایجاد کنید که کاربردی یا سرگرم کننده باشد و اگر به این المان فاکتور جذابیت نیز اضافه شود مردم محتوا را برای همدیگر ارسال می کنند و این موجب می شود که ناخواسته با حجم انبوهی از مخاطبان که پیام تان را دیده اند مواجه شوید.
دکترای مدیریت کسب و کار