توسعه یک برند و تولید محتوای تبلیغاتی ای که آن را پشتیبانی می کند برای حرفه ای های باتجربه بازاریابی و نویسنده های تبلیغاتی می تواند سخت باشد و البته برای یک صاحب کسب وکار کوچک کاملاً گیج کننده. با این حال، با درک کمی از تفاوت های بین تگ لاین و اسلوگان و اینکه آنها چگونه با یکدیگر کار می کنند، وجود دارد.شما برندسازی شرکت تان را به صورت مؤثر با همان ابزاری که شرکت های چند ملیتی استفاده می کنند، می توانید شروع کنید.
تگ لاین چکیده ای از هویت و ارزش های بنگاه شما و عبارتی مختصر و مفید بوده که می توانید برای تقویت برند و تأکید بر تمایز میان خود و رقبای تان استفاده کنید. تگ لاین باعث می شود کسب وکار شما برای مشتریان تان ارزشمند شود. تگ لاین ها معمولاً کوتاه بوده و بیشتر آنها در هفت کلمه یا کمتر بیان می شوند. آنها را قرینه زبانی در مقایسه با لوگوی شرکت می دانند.
یک شرکت به ندرت تگ لاین خود را تغییر می دهد، زیرا آن را به عنوان بخشی از هویت کسب وکار خود قرار داده و در کلیه برنامه های بازاریابی از آن استفاده می کند.
اسلوگان دارای یک چکیده شبیه تگ لاین است؛ بیانیه ای جذاب برای کمک به برندسازی. تفاوت اسلوگان با تگ لاین در مقیاس و گستره آنهاست. تگ لاین کسب و کار را معرفی کند، درحالی که اسلوگان نشان دهنده یک محصول یا بخشی از یک کمپین تبلیغاتی است.
تگ لاین عصاره ارزش ها و هویت سازمان است. تگ لاین مربوط به سازمان است، درحالی که اسلوگان معمولاً مربوط به محصول، بازار و نیاز مرتفع شده مشتری است.
شما قاعدتاً تگ لاین سازمان تان را بیش از یک بار در یک دوره طولانی تغییر نمی دهید درحالی که اسلوگان شما متناسب با فرهنگ تغییر می کند. اسلوگان متناسب با نیازها و گرایش های بازار تغییر و گاهی در زمینه برندینگ کمک می کند.
به عنوان مثال تگ لاین شرکت اپل «متفاوت فکر کنید» است درحالی که شعار آی پد «دو سایز همه کارها را انجام می دهد» بود و در آی پد ایر (Airipad)، شعار به «تغییر در Air است» تغییر کرد.
اسلوگان ها را برای مقاصد خاص بیشتر می شود توسعه داد و از آنها در مقیاس محدود تر نسبت به تگ لاین ها استفاده کرد.
بسیاری از شرکت ها اسلوگان ها را به منظور توسعه مجدد در بازارهای جدید نگه می دارند. باید با دقت اسلوگان ها را توسعه دهید. آنها جنبه های موقت و خاص تر از تلاش های برندسازی شما هستند.
توسعه اسلوگان ها وتگ لاین ها
درحالی که کوتاه نویسی اسلوگان یا تگ لاین ساده به نظر می رسد، درست کردن نوشته متمایز اثربخش چیزی است مثل یک ضربه ناگهانی. از آن چیزی که شرکت تان را متفاوت از رقبای تان معرفی کرده است شروع کنید مثل، جایگاه بازار خود و مبادله ایده هایی که ارزش ها و تمایزات تان را انتقال می دهد.
فرقی نمی کند که شما در حال توسعه تگ لاین شرکت خودتان هستید یا توسعه یک اسلوگان برای فصل هایی از کمپین بازاریابی تان.باید عبارتی بسازید که ماهیت شرکت و محصول را بیان کرده ضمن اینکه برانگیزاننده یک پاسخ عاطفی است.
درحالی که شرکت ها و حرفه ای های بازاریابی در نظریات شان در مورد بهترین راه استفاده از اسلوگان ها و تگ لاین ها اختلاف نظر دارند، بسیاری از شرکت ها به هر دوی آنها برای کمک به انتقال هویت سازمانی شان متکی هستند.
برای ساخت یک تگ لاین باید به سابقه، فرآیند های تولید و زوایا و ابعاد برندتان توجه کنید. وقتی وعده برند مشخص شد به راحتی می توانید تگ لاین را متناسب با ویژگی های منحصر به فرد سازمان تان تعریف کنید. برای تعریف وعده برند باید به چهار عامل بخش بندی، محصول، مشتری و برند مشخص و در کنار هم توجه شود.
کارشناس ارشد بازاریابی