یک ضرب المثل بریتانیایی هست که می گوید: «هنوز آنقدر پولدار نشده ام که جنس ارزان بخرم.» ضرب المثلی که بیش از آنکه به قیمت متمرکز باشد حاوی پیام مبتنی بر اهمیت کیفیت است. اگر با نگاهی منطقی به این ضرب المثل نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد، این طرز فکر تا چه حد اقتصادی و به صرفه است.
درواقع اگر قرار باشد کالایی را خریداری کنیم که با وجود قیمت پایین در برهه زمانی کوتاه و در سطح پایین خدمات ارائه می کند، شاید بازی خرید را باخته ایم. بر همین اساس است که اغلب خریداران تمایل دارند کالاهایی را انتخاب کنند که نه تنها قیمت مناسبی دارند، بلکه به همان میزان با کیفیت هم هستند.
قد کشیدن در سایه دوام
برخی از کالاهای موجود در بازار با وجود اینکه ماه هاست وارد فرآیند رقابت شده اند، اما همچنان ناشناخته باقی مانده اند و برخی دیگر با وجود اینکه تنها چند روز از عمر تولیدشان می گذرد، گویی ماه هاست در سبد خرید خانواده ها جای داشته اند. اما علت این اتفاق عجیب چیست؟ در علم رقابت بازار، یکی از مهم ترین علل این ماجرا، کیفیت کالاها در نظر گرفته می شود.
برای شفاف شدن این موضوع می توان از یک مثال ساده استفاده کرد: یک بانوی خانه دار برای خرید به فروشگاهی بزرگ وارد می شود. با دیدن قفسه های متعدد مواد شوینده، بین انتخاب محصولات جدید و ناشناخته مردد است که ناگهان کدبانویی دیگر به وی پیشنهاد می دهد از محصولی که او دیروز خریده و از کیفیتش راضی بوده استفاده کند. بانوی دوم پس از خرید محصول و رضایت از کیفیت آن، به دوستان و اقوام نیز پیشنهاد می دهد کالای مورد نظر را خریداری کنند و این چرخه و زنجیره به اشکال مختلف و در مقیاس وسیع ادامه پیدا می کند.
طبعا تبلیغات بازرگانی و تجاری نیز شهرت محصول را دو چندان می کنند و در بازه زمانی کوتاهی، کالای مورد بحث به محبوبیتی بی نظیر می رسد. در فرآیندی معکوس، وقتی کالایی مشخص و نوظهور از کیفیت و بازدهی قابل ملاحظه ای برخوردار نیست نه تنها شهرتی پیدا نمی کند، بلکه در کنار رشد محصولات رقیب، کمرنگ و کمرنگ تر خواهد شد.
بر همین اساس است که بسیاری از برندهای قدیمی و با کیفیت در طول چند دهه موفق به حفظ موقعیت تجاری خود شده اند و برخی دیگر با گذشت چندین ماه یا در نهایت چند سال، از چرخه رقابت حذف شده اند. در جهانی که تبلیغات پر زرق و برق محصولات هم نمی توانند مخاطبان را به طور کامل جذب کنند و در برخی موارد تنها مثل یک مسکن موقتی عمل می کنند، پایین بودن کیفیت محصولات یک آفت جدی برای ادامه حیات گروه های صنعتی و تولیدی خواهد بود.
تغییراتی که همگام با پیشرفت اجتماعی اند
در کنار حفظ اصالت و کیفیت محصولات، نمی توان برخی تغییر و تحولات اجتماعی را نادیده گرفت. بسیاری از کشورهای مختلف در حوزه تولید و صادرات، آموخته اند که باید همپای تغییرات اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی حرکت کنند و در باتلاق ایستایی قرار نگیرند. به همین دلیل است که بسیاری از گواهینامه های معتبر کیفیت در سطح بین الملل از گزینه تغییر و تحولات مثبت، به عنوان گزینه ای مهم یاد می کنند.
محصولات تولید کشور ژاپن، جزو کالاهایی هستند که اخیرا به شدت با مسائل روز مرتبط با محیط زیست همراه شده اند؛ موضوعی که نه تنها به حفظ سلامت شهروندان و بقای محیط زیست کمک می کند، بلکه محصولات این کشور را برای اخذ گواهینامه های کیفیت یاری می کند. برای مثال گروه صنعتی تولید در و پنجره کیوتو که عمری کمتر از یک دهه دارد، با کمک همین فرمول به شهرتی کم نظیر دست پیدا کرده است.
این شرکت دو گزینه اصلی را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است؛ حفظ کیفیت در سطح بین الملل و احترام به محیط زیست. کلیه فعالیت های این شرکت به شیوه ای سازماندهی می شوند که کمترین نرخ آلودگی های زیست محیطی را رقم بزنند و از پایین ترین سطح تولید گازهای گلخانه ای برخوردار باشند.
افزون بر اینها فعالیت های مثبت این شرکت برای تولید مواد اولیه از سیستم بازیافت زباله، کاهش هدررفت سرما و گرمای محیط های داخلی و مواردی مشابه باعث شده نرخ صادرات شرکت مذکور نسبت به سایر رقبای داخلی و خارجی قابل توجه باشد.
اگر شرکت در و پنجره کیوتو، مثل بسیاری از شرکت های مشابه تمام تمرکز خود را بر تولید و فروش بالا متمرکز می کرد و اهمیتی به مسائل روز دنیا مثل لزوم کاهش گازهای گلخانه ای یا حفظ انرژی های داخلی خانه نمی داد، اکنون شهرت و فروشی بسیار پایین تر داشت.
بر همین اساس است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تولید و صنعت، این روزها کیفیت همگام با خواست های اجتماعی حرکت می کند. به عبارت دیگر صرف اینکه یک کالا کیفیت مناسب یا قیمت قابل قبولی دارد، خریداران را راضی نمی کند. مشتریان امروزی افزون بر موارد فوق، به مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز توجه دارند و کالاهایی را می خرند که استنباط های اجتماعی و فرهنگی آنان را نیز راضی کند.
ارتباط با نویسنده: paryabehnam66@gmail.com