تلاش های زیادی طی سال ها صورت گرفت تا در نهایت بازاریابی محتوا به جایگاه مناسبی دست یافت. به روز رسانی شیوه ها و گسترش پیام های درست توسط تاثیرگذاران، به نقطه ایی رسیدکه در آن بازاریابان و صاحبان کسب و کار به محتوا های بزرگی دست یافتند.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
در واقع، براساس آمار های موسسه بازاریابی محتوا، 83 درصد از شرکت های اینترنتی B2B و 77درصد از شرکت های B2C در حال حاضر دارای یک استراتژی محتوای سفت و سخت هستند اما این شرکت ها به زودی درمی یابند که با به کارگیری یک استراتژی محتوای سازگارتر می توانند در طولانی مدت بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشند.
مهم ترین مسئله درک درست و بجا از تولید محتوا است. این پنج اشتباه مهم در بازاریابی محتوا را در نظر داشته باشید تا بتوانید از آنها اجتناب کنید:
1-به کارگیری محتوایی که متفاوت و منحصر به فرد نیست
هرکسی قادر به تولید محتوای همتراز با یک روش است، اما باید از تولید یک محتوای معمولی که مخاطبان بار ها با قیمت های مختلف با آن مواجه شد ه اند به شدت بپرهیزید.
قطعا محتوا های معمولی به اندازه کافی اثرگذار نخواهند بود.
شما نیاز به ایجاد یک محتوای غیر معمول، تخیلی، معتبر و جالب دارید.
در عین حال که می توانید در مورد موضوع مشابه با دیگران صحبت کنید، برای بیان آن باید روشی داشته باشید که توجه مخاطبان خود را جلب کنید.
با این کار شما یک حس انحصاری در مخاطبان ایجاد می کنید که آن ها را متقاعد می کند چنین چشم اندازی را در هیچ جای دیگر نخواهند یافت. برای انجام این کار به طور مداوم نیاز به گسترش محدوده خلاقیت های تان دارید.
طبق گفته اریک کولمن، «شرکت های موفق در رسانه های اجتماعی بیشتر شبیه شرکت های سرگرمی ، ناشران یا برنامه ریزان هستند تا به آگاهی دهندگان سنتی.»
2- انجام بازاریابی محتوا فقط برای ساخت لینک ها
اگر فکر می کنید فرآیند تولید یک محتوا و توزیع آن ابزار اصلی ایجاد یک لینک باکیفیت است، سخت در اشتباه هستید. این طرز تفکر منجر به به روز رسانی بی امان موتور های جست وجوگر مانند گوگل و در نهایت سوءاستفاده از علائم تجاری بزرگ حاصل از این جست وجو ها و درنتیجه جریمه های کلان می شود.
شما باید به بازاریابی محتوا به عنوان یک روش فعال تعامل با مخاطبان و ایجاد روابط پایدار مبتنی بر اعتماد و اقتدار بنگرید.
وجود آن در ایجاد ارتباط با مخاطبان و ایجاد انگیزه گفت وگو درمورد نام تجاری بسیار کمک کننده است. لینک ها برای بقای شما مهم هستند، درست است! اما این همان مکتب قدیمی بهینه سازی است. خدماتی مانند گوگل بر هر چیزی که به نظر یک تاکتیک مناسب برای بازی با سیستم باشد اشراف دارد.
در عوض گوگل به محتوا های آموزشی با ارزش که باعث وفاداری به برند و افزایش شهرت کسب و کار می شود علاقه بیشتری نشان می دهد. با ایجاد این نوع از محتوا، به طور طبیعی مجموعه ای از لینک های معتبر مربوطه را خواهید ساخت.
ارین اور هارت، مدیر بهینه سازی موتور جست وجوگر شرکت هوم دیپو، می گوید: «بازاریابی محتوا می تواند ایجاد لینک کند.» تلاش برای ایجاد لینک منتج به محتوا های بزرگ می شود. این دو اصلا شبیه هم نیستند، اما به کارگیری همزمان آنها به طور جدی نتایج شگفت انگیزی به دنبال دارد.» همه لینک های به دست آمده از طریق بازاریابی محتوا باید به عنوان یک سود اضافی یا پاداش زحمات در نظر گرفته شود. شما با رویکرد بازاریابی محتوای بدون تمرکز عمیق بر ساخت لینک، نام تجاری خود را در معرض خطر بزرگی قرار می دهید.
3- تولید سریع محتوای ناچیز و ضعیف
می دانیم که شیوه های جست وجو به طور منظم در حال افزایش و به روزرسانی در جهت دریافت محتوا های بی کیفیت هستند که این اغلب منتج به لینک های بی ارزش و از دست دادن میزان دید در جست وجو می شود که به تنهایی دلیل کافی برای جلوگیری از غفلت درمورد کیفیت محتواست.
اما با آن دسته از مخاطبان خود که در تلاش برای یافتن محتوا هستند چه کنیم؟
دستیابی به بازدهی بالای حاصل از زمان و هزینه صرف شده برای تولید سریع یک محتوای کم ارزش را به کل فراموش کنید. این اساسا به مخاطبان شما نشان می دهد که اهمیت کمی برای آنها قائل هستید و علاقه ای به صرف زمان حتی برای اختصاص کمترین ارزش به آنها نیستید. این تجربه از برند شما به راحتی فراموش نخواهد شد. به یاد داشته باشید که محتوا دلیل اصلی آغاز جست وجو است.
4- ایجاد محتوا فقط در ذهن خود
صاحبان کسب و کار و بازاریابان فکر می کنند که می دانند چه چیزی برای مخاطبان شان مناسب است و این گاهی منجر به تولید محتوایی می شود که فقط به ظاهر مناسب است. چیز هایی که شما با آنها مواجهید درواقع موضوعاتی هستند که فقط منافع خودتان را تحت پوشش قرار می دهند. این گونه نتایج یا به هدف می خورند یا به خطا می روند - که عمدتا به خطا خواهند رفت - چرا که شما واقعا نقاط درد مخاطبان را نشانه نرفته اید. شما موظف به تولید، انتشار و توزیع محتوایی هستید که با مخاطبان در مورد مسائل آنها صحبت کند.
بهترین راه برای پیدا کردن علاقه مندی مخاطبان، خواندن انتقادات مصرف کنندگان، کنکاش در بحث های رسانه های اجتماعی، بررسی سایت های پرسش و پاسخ و شنیدن درمورد صنعت خود است. با این کار سوالات و مشکلات آنها و موانع بر سر راه آنها برای پیدا کردن پاسخ، قابل فهم تر خواهد بود.
با داشتن درک قوی از مخاطبان خود می توانید به طور واضح آنچه را آنها به دنبالش هستند تعریف کنید و ایجاد یک طرح بازاریابی محتوا با هدف خدمت به آنها (نه خدمت به خودتان) به مراتب آسان تر خواهد بود.
5- تسلیم شدن در شرایط سخت
ممکن است شما همه کار ها را به درستی انجام دهید و با اجرای بازاریابی محتوا به هدف بزنید. یک استراتژی بجا داشته باشد، به درستی به آن عمل کنید، به نتایج خوبی دست یابید و در حال ایجاد سریع محتوا های بزرگی باشید و ناگهان ایده های تان به پایان می رسد، شکست می خورید، انرژی و پشتکار خود را از دست می دهید و همزمان کیفیت کارتان دستخوش تغییرات قرار می گیرد.
بدترین کاری که در این نقطه می توانید انجام دهید، به خصوص اگر بازاریابی محتوا برای شما مفید بوده باشد، این است که استراتژی خود را از حرکت باز دارید. این کار می تواند شما را متحمل هزینه های گزاف کند. به یاد داشته باشید که مخاطبان تان به این محتوا وابسته شد ه اند و آن باعث خریدو فروش، نام تجاری، رهبری و درآمد شده است. هر چقدر هم که شرایط سخت به نظر برسد، شما نباید حتی برای لحظه ای آن را ر ها کنید.
اگر این اتفاق بیفتد، زمان آن رسیده که از زاویه جدیدی به بازاریابی محتوا بنگریم، مثلا به داستان سرایی، پاسخ به سوالات مشتریان که خودشان هم نمی دانند چگونه آنها را مطرح کنند (چالش های بزرگ که هنوز آشکار نشده اند)، اضافه کردن تجربیات شخصی و پیروی از رقبا بپردازید. آنچه آنها انجام می دهند ببینید و از آنها بهتر انجام دهید.
نکته مهم این است که همیشه نوآوری داشته باشید و راه هایی را در جهت تازه، جذاب و کارآمد نگه داشتن محتوای خود بیابید.