صنعت خودروسازی چین این روزها نفوذ گسترده ای در بازارهای جهانی دارد. این موضوع سبب شده است تا بسیاری از فعالان و علاقه مندان حوزه خودرو برای حضور خودروهای چینی در بازار سختگیر آمریکای شمالی لحظه شماری کنند. در همین رابطه مایکل دان، متخصص و فعال صنعت خودرو می گوید: همین الان هم در بازار خودروی آمریکای شمالی حضور دارند.
وی که در رابطه با وضعیت بازار خودروی جهان با خبرنگاران و رسانه ها سخن می گفت اظهار داشت که برخی شرکت های خودروسازی چینی این روزها در بازار خودروی آمریکای شمالی حضوری فعال دارند. براساس گفته های آقای دان، شرکت های چینی در حد فاصل سال های 2010 تا 2016 میلادی 128 مورد سرمایه گذاری در منطقه آمریکای شمالی داشته اند که کل این سرمایه گذاری های صورت گرفته بالغ بر 5میلیارد دلار است.
امروزه بسیاری از شرکت های چینی قطعات موردنیاز خودروسازان فعال در منطقه آمریکای شمالی را تأمین می کنند. این در شرایطی است که فعالیت چینی ها در بازار خودروی آمریکای شمالی به تأمین قطعات محدود نشده و بعضی از این شرکت ها در زمینه توسعه تکنولوژی خودروهای نسل آینده نظیر خودروهای خودران و هوشمند فعالیت می کنند.
امروزه خودروسازان چینی تلاش می کنند با تقویت حضور خود در بازار خودروی آمریکای شمالی همان استراتژی را درپیش بگیرند که پیش تر توسط ژاپنی ها و کره ای ها با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. این استراتژی حضور جدی و قدرتمند در کالیفرنیا است.
تأسیس استارتاپ هایی نظیر BYD، Lucid Motors، Karma و Faraday Future توسط میلیاردرهای قدرتمند چینی در ایالت کالیفرنیا بیانگر جدیت خودروسازان چینی برای پیگیری استراتژی است که پیش از این امتحان خود را با موفقیت پس داده است.
مایکل دان معتقد است که حضور شرکت های خودروسازی چینی در کالیفرنیا به دلیل پیش رو بودن این ایالت در زمینه طراحی و توسعه تکنولوژی خودروهای خودران و هوشمند است. به عقیده آقای دان، چینی ها به رغم مشکلات متعددی که در زمینه افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود دارند، به شدت خواهان تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در حوزه طراحی، توسعه و تولید خودروهای خودران و هوشمند هستند. به رغم صورت گرفتن تلاش ها و سرمایه گذاری های گسترده، چینی ها در حوزه توسعه تکنولوژی خودروهای خودران و هوشمند به صورت کاملا مشخصی از رقبای خود عقب مانده اند.
اگرچه در حال حاضر خودروها و پیکاپ های تولید شده توسط برندهای چینی در بازار خودروی آمریکای شمالی دیده نمی شوند، اما تأثیر صنعت خودروی چین بر بازار خودروی جهان انکارناپذیر است. به گفته مایکل دان، شرکت خودروسازی BYD در حال حاضر نقش بسیار فعالی در تولید و فروش اتوبوس های شهری برقی داشته و از محل فروش این اتوبوس ها میلیون ها دلار درآمد دارد.
علاوه بر این، برخی محصولات شرکت خودروسازی Buick آمریکا هم اکنون در چین تولید شده و به بازار خودروی آمریکا صادر می شود؛ موضوعی که تا چند سال قبل تجسم آن نیز بسیار دور از ذهن به نظر می رسید. شایان ذکر است که کیفیت مونتاژ این خودروها در چین به قدری بالا است که هرگز متوجه چینی بودن آن نخواهید شد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، مونتاژ محصولات برندهای معروف آمریکایی و اروپایی استراتژی مناسبی است که در نهایت می تواند به پیشرفت صنعت خودروی چین کمک کند.
مایکل دان در ارتباط با حضور محصولات خودروسازان چینی در آمریکا می گوید: فکر نمی کنم که چینی ها بتوانند خودروهای شان را با قیمت های رقابتی به بازار آمریکای شمالی صادر کنند در واقع پیش از حضور برندهای چینی در این بازار اقدامات بسیار زیادی باید از سوی چینی ها صورت پذیرد تا برندهای بومی چینی بتوانند محصولات شان را در این بازار سختگیر به فروش برسانند.
مایکل دان در ادامه سخنان خود افزود: افزایش کیفیت خودروهای چینی به همراه بهبود قابل توجه خدمات پس از فروش و همچنین راه اندازی نمایندگی های فروش زنجیره ای از جمله اقداماتی است که باید پیش از ورود برندهای خودروساز چینی به بازار آمریکای شمالی صورت پذیرد.
در نهایت می توان گفت با توجه به اقدامات و برنامه ریزی های گسترده صورت گرفته از سوی چین، خودروسازان این کشور برای دستیابی به اهداف بلند مدت خود چاره ای جز حرکت رو به جلو ندارند. علاوه بر این باید گفت که چین در طول یک دهه گذشته بزرگ ترین بازار خودروی جهان بوده و این موضوع سبب اشتیاق وصف ناپذیر خودروسازان بین المللی برای حضور در این بازار شده است. این حضور سبب افزایش همکاری آنها با برندهای بومی چینی شده و در نهایت منجر به انتقال فناوری طراحی و ساخت خودرو به بزرگ ترین اقتصاد آسیا شده است.