کمپین جدید برند لابورن به نام «کرم بزنیم» با تمرکز روی فضای دیجیتال و استفاده از اینستاگرام و مسابقه عکاسی سعی در استفاده هرچه تمام تر از این فضای جذاب و گیرا دارد. این برند برای معرفی محصولات خود و جلب رضایت مشتریان کمپین های دیجیتالی مسابقه های متنوعی را طراحی کرده است که در مسابقه اخیر خود به نام «کرم بزنیم» از شرکت کنندگان درخواست کرد با خلاقیت به خرج دادن و کرم زدن روی دست شان یک تصویر ساخته و از آن عکس گرفته و به پیج اینستاگرام لابورن بفرستند تا شانس خود را در قرعه کشی بیازمایند.
برای ارزیابی این کمپین دیجیتال با حسین گل حسینی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ مصاحبه ای ترتیب دادیم و در ادامه نظر تیم مارکتینگ لابورن را در مورد جزییات اجرای کمپین جویا شدیم.
کمک به استراتژی های بلند مدت
گل حسینی در مورد هدف و مزیت رقابتی این کمپین به «فرصت امروز» می گوید: به طور کلی این کمپین ها به صورت کوتاه مدت و برای اهداف و استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت قابل اجراست. بنابراین داشتن کمپین هایی تعاملی با کاربر برای اهداف کوتاه مدت و کمک به استراتژی های بلند مدت کاملا مناسب است اما در نهایت زمان، مشخص کننده استراتژی های کلی و موفقیت حضور برند در شبکه اجتماعی است. نمی توان برای یک کمپین مزیت رقابتی تعریف کرد و تنها تمایز در خلاقیت است که می تواند با این سنجش با رقبا مقایسه شود.
برقراری ارتباط با مخاطبان خانم
او در مورد مخاطبان هدف و کانال ترفیع استفاده شده می گوید: آنچه مشخص است این است که هدف آن بر قرار کردن ارتباط با مخاطبان خانم است و تولید محتوایی که توسط آنها ساخته می شود و نتیجه اینکه می توان دید عکس های باکیفیت (هرچند کم) تولید شده است. همچنین شبکه اجتماعی استفاده شده اینستاگرام است پس حتما مسابقات تاحدودی به عکاسی ربط خواهد داشت.
شرطی که جالب نیست
او در مورد ارزیابی خود از استقبال مخاطبان چنین ادامه می دهد: تقریبا می توان گفت کمتر از 100 نفر در این مسابقه شرکت کرده اند و البته این به معنای این نیست که استقبال کم بوده، بلکه باید دید هدف و ابزار معرفی آن چه بوده که قطعا یک کمپین بزرگ هدفگذاری نشده است. نکته ای که در کمپین وجود دارد شرط دعوت و منشن کردن دوستان است که جالب به نظر نمی رسد. کمپین ها باید آنقدر قوی باشند که نیازی به فشار آوردن به مخاطب برای اشتراک گذاری، شرکت کردن یا هر چیز دیگر نباشد!
تمرکز روی فضای دیجیتال
تیم مارکتینگ لابورن نیز در مورد هدف این کمپین به «فرصت امروز» می گوید: فضای دیجیتال و مجازی این روزها به صورت تدریجی عرصه را برای فضای حقیقی تنگ کرده است و هر کسی قصد داشتن جایگاه مناسبی در آینده را دارد باید تمرکزی خاص و ویژه روی این فضای جذاب و گیرا داشته باشد. از این رو برند های مختلف در زمینه های مختلف تبلیغات و فعالیت های خود را در این فضای مهیج چند برابر کرده اند.
برند آرایشی بهداشتی لابورن نیز که از ابتدا توجه ویژه ای نسبت به فضای دیجیتال داشته برای معرفی محصولات باکیفیت خود و جلب رضایت مشتریان عزیز در طول این مدت کمپین ها و مسابقه های متنوعی را طراحی کرده و از آنها تقدیر و تجلیل به عمل آورده است.
یکی از فعالیت های ویژه تیم مارکتینگ برند آرایشی بهداشتی لابورن طراحی کمپین های جذاب و متفاوت در فضای اینستاگرام است؛ مزیتی که کمپین های تبلیغاتی در فضای اینستاگرام نسبت به سایر فضاها دارد این است که می توان به راحتی و تنها با اعمال ایده های خلاقانه مطالب را بدون هیچ هزینه ای انتشار داد و به هدف خود یعنی آگاهی رسانی محصولات خود رسید.
برند خوشنام لابورن پس از برگزاری کمپین اول خود با نام «دست های مهربان» با توجه به استقبال شرکت کنندگان و پیشنهاد های متعدد عزیزان مبنی بر طراحی کمپین های مجدد، هفته سوم بهمن ماه سال جاری کمپینی متفاوت و خلاقانه با نام «کرم بزنیم» در فضای اینستاگرام کلید زد. نامی که برای این کمپین در نظر گرفته شده است دارای پیامی آموزنده مبنی بر تشویق افراد به فرهنگ کرم زدن در روز های سرد سال است تا از خشکی پوست خود جلوگیری کنند.
جامعه هدف 15 تا 30 ساله
این تیم در مورد کانال ترفیع این کمپین ادامه می دهد: این کمپین نیز همانند کمپین اول در فضای دیجیتال اینستاگرام برگزار شد و دلیل این امر مبنی بر حضور تعداد قابل توجه مخاطبان محصولات آرایشی بهداشتی لابورن در فضای دیجیتال بوده است. جامعه هدفی که برای برند لابورن بسیار حائز اهمیت بوده و پیوسته برای آن سرمایه گذاری های ویژه در نظر گرفته می شود، افراد بین 15تا 30 سال است. جذابیت ابزار های ارتباطی از جمله گوشی های هوشمند و تبلت و لپ تاپ ها برای این طیف سنی از افراد جامعه بر همگان روشن است و به کمک این اهرم می توان اطلاعات مفیدی را در دسترس عزیزان قرار داد.
محصولات آرایشی بهداشتی لابورن برای همه گروه های سنی توصیه می شود ولی در حال حاضر طیف سنی بین 15 تا 30 بیشترین مخاطبان ما هستند و این امر سیاست های ما را به سمتی سوق داده است که برنامه ها و کمپین های خود را برای این طیف سنی پررنگ تر از سابق و متناسب با سلایق آنها طراحی و به انجام برسانیم.
امروزه نقاشی کشیدن و طراحی کردن یکی از سرگرمی های جذاب و خلاقانه ای به شمار می آید که در بین افراد جوان و نوجوان دارای طرفداران زیادی است. با توجه به این امر در این مسابقه افراد باید با کرم روی دست های خود طرح و نقاشی کشیده و از این طرح عکس گرفته و ضمن قرار دادن این عکس در صفحه اینستاگرام خود، برای صفحه لابورن نیز ارسال و سه نفر را به این مسابقه دعوت کنند و در نهایت 10فرد برگزیده از بین شرکت کنندگان به صورت تصادفی انتخاب شوند. کمپین های دیجیتال براساس طرح و نوع داوری، جامعه هدف خود را مشخص می کنند و برای ما این نکته بسیار مهم تلقی شده است.
انتخاب برندگان براساس شانس
تیم مارکتینگ لابورن در مورد تفاوت های کمپین «کرم بزنیم» با کمپین «دست های مهربان» می گوید: این کمپین دارای ویژگی های مشترکی با کمپین «دست های مهربان» بود ولی از زوایایی دیگر دارای تفاوت هایی نیز بوده که به جذابیت های این کمپین افزوده است.
این کمپین نیز همانند کمپین اول برندگانش به صورت تصادفی و براساس شانس انتخاب شده است تا در نوع داوری آن هیچ گونه ابهام و شکی وجود نداشته باشد. بعد از بازخوردی که از نظرات و پیشنهادات شرکت کنندگان در کمپین های پیشین گرفته ایم داوری را براساس قرعه و شانس گذاشته ایم تا حق کسی نادیده گرفته نشود.
به منظور اینکه کمپین «کرم بزنیم» ارزش افزوده ای بیش از سایر کمپین ها برای برند لابورن داشته باشد، برای افرادی که در عکس های خود از محصولات لابورن استفاده کرده باشند، دو شانس اضافی لحاظ شده است که در مجموع همه افراد می توانستند در این کمپین شرکت کنند و تنها افرادی که کرم ها در تصاویرشان هویدا بود با شانس سه برابری در قرعه کشی شرکت داده می شدند.
برای اینکه افراد مشتاق بتوانند محصولات مورد نظر خود را به آسودگی تهیه کنند، با توجه به اینکه این کمپین در فضای دیجیتال برگزار می شد، در سایت های فروش آنلاین محصولات لابورن را همراه با تخفیف های ویژه و ارسال به سراسر کشور گسترش دادیم. به نوعی می توان یکی از بزرگ ترین اهداف این کمپین را آشنایی محصولات آرایشی بهداشتی با کیفیت لابورن که با اهدای جوایز همراه بود، نام برد.
برای اینکه این کمپین به صورت گسترده در بین افراد فعال در صفحات اینستاگرام به اشتراک گذاشته شود، شرط حضور در قرعه کشی را به این نحو طراحی کردیم که هر فرد باید سه نفر را به این کمپین دعوت کند. با توجه به این تصمیم اخذ شده، تعداد شرکت کننده در این کمپین روز به روز به صورت تصاعدی افزایش یافت. تجربه کمپین های قبل ما را به این باور رسانیده است که در مسابقاتی که برای شرکت در آن افراد هنر و خلاقیت خود را نیز سهیم می کنند، استقبال شایان توجهی را شاهد خواهیم بود.
برای افزایش گستره فراخوان این کمپین، تیم مارکتینگ لابورن تصمیم گرفتند فراخوان این کمپین را در صفحات افراد تاثیر گذار و سایت رسمی لابورن و همچنین کانال تلگرامی رسم زیبایی که مرجعی از مطالب مربوط به زیبایی و پوست است، به اشتراک بگذارند.
بعد از پایان 10 روز از کمپین، مهلت شرکت در آن به اتمام رسید و همانند قواعدی که پیشتر ذکر شد به صورت تصادفی 10برنده برگزیده انتخاب شدند و به برندگان کارت هدیه ای به مبلغ 200 هزار تومان در جشن بزرگ لابورن توسط مدیریت اهدا و از آنها تقدیر و تمجید به عمل آمد و برای افرادی که از شهرستان های دور برنده مسابقه ما شده بودند و قادر به حضور در جشن نبودند، هدایا به صورت پست ارسال شد.
با توجه به اینکه داشتن تصویر کرم های لابورن شرط لازم برای شرکت در این مسابقه محسوب نمی شد ولی تعداد زیادی از شرکت کنندگان با خلق تصاویری همراه با محصولات لابورن، شانس خود را برای قرعه کشی سه برابر کردند. برای مسابقاتی که در فضای دیجیتال و برای عموم مردم طراحی می شود سادگی و پیچیده نبودن یک شرط بسیار حائز اهمیت است که این کمپین از این لحاظ بسیار خوب و سنجیده طراحی شده بود.
مدیریت محترم برند آرایشی بهداشتی لابورن به منظور قدردانی از همراهی صمیمانه مصرف کنندگان و نمایندگان محترم فروش در هفتم اسفند ماه همایش بزرگ خانواده لابورن را با دعوت بیش از 700 نفر از جمله شخصیت های سیاسی و اقتصادی و دانشگاهی در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار کرد و از همگی مهمانان با اعطای جوایزی نفیس تقدیر شایسته ای به عمل آورد. در پایان همایش بزرگ لابورن رسالت اصلی برند لابورن یعنی کسب رضایت مشتریان بیش از پیش بر همگان روشن و آشکار شد.
ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com