«پاک و منزه است خداوندی که این مرکب را مسخرمان نمود وگرنه ما هرگز قادر به تسخیر آن نیستیم»، ارتباطش با مسافران با این جمله آغاز می شود؛ ارتباطی که در فضایی متفاوت در کابین هواپیما شکل می گیرد و تنها خاصه کاپیتان مرتضی کمالی است.
مسافران پروازها، پس از مقدمه ای که توسط یکی از مهمانداران هواپیما ارائه می شود، به طور معمول در فضایی از سکوت به مقصد می اندیشند ولی حضور در کابین خلبان کمالی تجربه ای جدید وخاطره انگیز است.
وی یکی از خلبانان با تجربه شرکت هواپیمایی زاگرس است که با بدعت و نوآوری منحصر به فرد خویش به ارتباطی فراتر از آنچه بین گروه پروازی و مسافران است، می پردازد چراکه وی معتقد است آرامش گروه پروازی، در گرو آرامش و خشنودی بیشتر مسافران است که اعتمادی مضاعف را سبب خواهد شد. شاید در این بین آنچه وی را مجاب به انجام فعالیت های فراتر از دیگر همکارانش می کند، اعتقاد قلبی و درونی ایشان به مفهوم «خدمه پرواز» و حس تعهد به این واژه است.
وی می گوید:« اگر اسم ما «خدمه پرواز» است باید به مفهوم واقعی، خادم مسافران باشیم و عملکرد ما باید به گونه ای باشد که انتظارات و خواسته های منطقی آنان را به طور دقیق و شایسته پاسخگو باشیم و اگر انجام رسالت مان ریشه در اعتقاد و عشق داشته باشد، قطع به یقین موفق تر خواهیم بود.»
از نکات برجسته و حائز اهمیت روش و رویکرد کاپیتان کمالی، ایجاد ارتباطی نزدیک و صادقانه با مسافران است. وی در طول پرواز با مسافران صحبت می کند و آنان را در جریان مواردی قرار می دهد؛ از مشخصات شهرهای مبدا، مقصد و همین طور شهرهایی که از فراز آسمان آنها می گذرد، صحبت می کند.
در حین پرواز در مواجهه با مناظری از جمله شکل گیری توده های زیبای ابرها و پدیده هایی چون رعد وبرق با مردم حرف می زند، در لحظات غروب و دیگر لحظاتی که احساس خوشایند و مطلوب برای مسافران به همراه دارد، سخنانی که به مذاق مخاطبانش خوش بیاید، عنوان می کند و در این بین، عظمت و بزرگی و ذکر تسبیح خداوند را یادآور می شود. کاپیتان به مناسبت های مختلف مذهبی، تاریخی و... مطالبی در خور و قابل اهمیت به مسافران ارائه می دهد.
وی علاوه بر اینکه برای مسافران ارزش و احترام قائل می شود و ارتباطی صمیمانه با آنان برقرار می کند، همیشه در طول پروازهایش از کادر پروازی خود هم تقدیر و تشکر به عمل می آورد و آنان را شایسته قدردانی می داند.
یکی از دلایل موفقیت ایشان، همسو بودن ارتباط شان است که امری مهم در مدیریت شان تلقی می شود.
کمالی معتقد است که باید در آسمان، آسمانی شویم و وی با این دیدگاه سعی در ایجاد بدعت و خلاقیت در پروازهایش دارد.
وی معتقد است که باید با بال اراده به پرواز اندیشید تا رسم شیرین پر کشیدن و اوج گرفتن، شکل واقعی و حقیقی یابد. به طور قطع و یقین می توان اذعان داشت که رویکردها و فعالیت های ایشان به عنوان سکاندار یک پرواز و مدیریت آن، ریشه در این اعتقاد دارد که باید از اسارت منیت خارج شد و به منافع جمعی گروید. این هنری است که در اقدامات کاپیتان کمالی به طور وضوح قابل رویت است.
ایجاد مدیریت خوب بر فراز آسمان ها اگر با نوآوری همراه باشد، احساسی را در مسافران شکل خواهد داد که تجربه پرواز و سفر همیشه خاطره انگیز باقی خواهد ماند و این همان آگاهی و احاطه کامل به ابعاد مختلف علم مدیریت است که خروجی بی نظیر آن، تزریق احساس رضایت و اعتماد به مسافران است. به امید آنکه دیگر خلبانان کشورمان، ارتباطی صمیمانه تر با مسافران شان داشته باشند و نوآوری و خلاقیت را در فعالیت های خویش بگنجانند.
دکتر مهدی کنعانی :مدرس دانشگاه تهران
الهام جلالی فراهانی :دانشجوی مدیریت راهبردی کسب و کار DBA