در منزل خود درحالی که پا روی پای تان انداخته و نشسته اید زنگ در به صدا در می آید، بسته ای بزرگ انتظارتان را می کشد! سوییچ خودرو تحویل شما داده شده و خودروی تان را درب منزل تحویل می گیرید. این اتفاقی است که اخیراً توسط دیجی کالا با همکاری شرکت کارن ممکن شد و نخستین خودروی دیجی کالا اوایل بهمن ماه امسال به صورت اینترنتی خریداری و درب منزل مشتری به او تحویل داده شد. با این حرکت، دیجی کالا یک گام دیگر در جهت رفع نیازهای مشتریانش برداشت و نشان داد به نیاز مخاطب احترام می گذارد.
این موضوع که در شبکه های اجتماعی نیز دستمایه بذله گویی و طنز کاربران شد، دیجی کالا را به سایتی در ذهن مخاطبان تبدیل کرد که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد وجود دارد و کافی است با چند کلیک منتظر سفارش خود باشند! با آغاز به کار گروه خودروی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا از این پس باید منتظر سفارش و تحویل خودروهای بیشتری باشیم که نخستین آنها هیوندای سوناتا هیبریدی مدل ۲۰۱۷ بود.
شاید مزایای خرید خودرو از دیجی کالا برای مشتری، «تحویل سریع»، «قیمت شفاف»، «کاهش امور اداری دردسرساز»، «فراهم آوردن آرامش خیال در فرآیند تحویل و شماره گذاری خودرو» و «ایجاد اطمینان کامل به محصول خریداری شده از نظر اصالت و ضمانت سلامت آن» خواهد بود.
اگر چه خودرو کالایی در ابعاد بزرگ، گران قیمت و سرمایه ای است، ولی حالا خرید آن به صورت اینترنتی و با چند کلیک ساده میسر شده است. کافی است با محتوا و ابزارهایی که دیجی کالا ارائه می دهد به انتخابی آگاهانه برسید و سپس با چند کلیک فرآیند خرید را به پایان برسانید. خودرو در سریع ترین زمان ممکن با ماشین حمل جلوی منزل شما می آید. برای آگاهی از جزییات این روش و مزایای آن با امیر یوسفی، مشاور ارشد بازاریابی و فروش گفت وگویی ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.
ارزیابی شما از استراتژی پشت پرده این کار و کوبرندینگ آن چیست؟
ابتدا باید عنوان کرد که دیجی کالا به عنوان بزرگ ترین و البته مشهورترین مجموعه خرده فروش اینترنتی در ایران بوده و هست و این برند در دنیای فروشگاه های اینترنتی برای همگان شناخته شده است. با نگاهی دقیق تر به این شرکت، بیش از پیش به این نکته پی می بریم که این مجموعه بزرگ اینترنتی، چیزی جز یک خرده فروش سنتی و معمولی نیست و درحالی که این شرکت محصولات خود را طی فرآیندی استاندارد به فروش می رساند، توانسته است استراتژی های خرده فروشی بسیار موفقی را پیاده کند.
اما خرده فروشی تنها تصویری نیست که از این شرکت انتظار می رود و به چشم می خورد. این شرکت خطوط کسب وکار خود را در حوزه فروش محصولات و خدمات، تبلیغات و کوبرندینگ (عملی که به شرکت های دیگر اجازه می دهد برند آنها را روی محصولات خود درج کنند) گسترش داده است.
یک اتحاد استراتژیک با تمرکز روی یک بخش خاص از بازار هدف که تشکیل شده از فعالیت مشترک دو یا چند برند در جهت هم افزایی فعالیت های بازاریابی و برندسازی هم راستا است و معمولاً این فعالیت مشترک به چند شکل رخ می دهد که مهم ترین آنها شامل کوبرندینگ جزیی و کوتاه مدت، فعالیت های ترویجی یا اسپانسرشیپ، زنجیره تامین و خلق یک محصول جدید است و دیجی کالا به نحوی نوآورانه خالق این استراتژی در فضای اینترنتی است.
باید گفت امروزه برندهای مختلفی در راستای هم افزایی در فعالیت های بازاریابی و برندسازی اقدام به همکاری با یکدیگر می کنند و فعالیت های مشترکی را با برند های دیگر در حوزه های مختلفی انجام می دهند. این فعالیت ها می تواند به صورت استراتژیک و بلندمدت یا کوتاه مدت باشد.
در راستای سوال شما چندی پیش دیجی کالا و شرکت مبین تجارت کارن در راستای هم افزایی در فعالیت های بازاریابی، کوبرندینگ یا همکاری مشترک یا همان اتحاد استراتژیک برندها را با یکدیگر انجام دادند که طی این کوبرندینگ، دیجی کالا فروش خودروهای خود را به همراه تضمین گارانتی و سیستم امنیتی شرکت کارن به مشتریان ارائه می دهد.
قطعاً این همکاری منافعی را برای دو طرف کوبرندینگ به همراه دارد اما بنده بر این باور هستم که این همکاری مشترک باعث ارتقای جایگاه برند شرکت کارن در بازار می شود و از طرفی برای دیجی کالا نیز از نظر مالی و کسب رضایت مشتریانی که به این برند اعتماد کرده و برای نخستین بار به صورت اینترنتی از یک سایت خرده فروشی، خودروی لوکس خارجی خریداری کرده اند منافع بسیاری را به همراه دارد.
هدف کلی این حرکت چه بوده است؟
آنطور که مشخص است این کمپین در جهت هم افزایی دو برند در زمینه ساختارشکنی و فروش خودرو به طور متفاوت و با استفاده از تجارت الکترونیک است. به نوعی باید گفت یک اتحاد استراتژیک در جهت استفاده از قابلیت ها و توانمندی های هر دو برند که یکی از این برندها رهبر بازار فروش اینترنتی و دیگری ارائه دهنده سیستم های حفاظتی، لوازم خودرو و تضمین کننده شرایط گارانتی خودرو است شکل گرفته و هدف آن همان گونه که گفته شد ایجاد پارادایمی جدید در فروش خودروهای لوکس به صورت اینترنتی است و البته جهشی بلند از خرده فروشی به فروش کالاهای لوکس و گران قیمت آن هم با شکستن مرز پرداخت وجه در خرید کالای اینترنتی به صورتی که مشتری به صورت یک جا کل مبلغ خرید خودروی سوناتای هیبریدی را به حساب دیجی کالا واریز کرده و چهار روز بعد این خوردو را تحویل گرفته که این خود در همه جهات فروش اینترنتی یک رکورد و مزیتی عالی برای دیجی کالا محسوب می شود.
در مورد مزیت رقابتی این روش توضیحاتی ارائه دهید.
در خصوص مزیت رقابتی باید اذعان داشت که همیشه نخستین بودن در هر کسب و کاری پس از رونق آن کسب و کار خودبه خود مزیت و اعتبار خاصی را از آن خود می کند که رقبا برای دستیابی به این اعتبار و مزیت باید دست به دامن نوآوری و خلاقیت در ارائه محصولات خود شده یا برندی جدید را در این حوزه معرفی کنند.
این کمپین چه مخاطبانی را هدف قرار داده است؟
در این کمپین دیجی کالا عملاً چرخشی کامل از مشتریان خریدار کالاهای جزء به سمت خریداران با توان خرید بسیار بالا انجام داده و با مخاطب شناسی و ریسک ادراک شده به طوری هوشمندانه بخشی از بازار را که مورد توجه کسب و کارهای اینترنتی نبوده از آن خود کرده است و البته وزن برند خود را نیز به نحو شگفت انگیزی با موفقیت های بیشتر این طرح بالا خواهد برد.
چه پیشنهادهای خلاقانه تری در این زمینه وجود دارد؟ در واقع چه برندهای تولیدکننده کالاهای لوکس و بزرگ دیگری می توانند به سراغ این روش ها بروند؟
بیایید فقط از دیجی کالا صحبت کنیم. به شخصه منتظر روزی هستم که پای فروش اینترنتی طلا و جواهر توسط این شرکت به میان کشیده شود یا شاید فروش خانه های ویلایی لوکس و حتی تورهای گردشگری بسیار خاص و همه اینها میسر خواهد بود. آنجایی که دیجی کالا از خریدارانش خواهد خواست برای استفاده و خرید کالاهای بسیار لوکس، امتیاز حضور در باشگاه مشتریان ثروتمند دیجی کالا را نیز برای بهره مندی از مزایای آن خریداری کنند.
ارزیابی شما از کانال های ترفیع این کمپین چیست؟
تا آنجا که در جریان این کمپین هستم برای ترفیع این پویش از خبرگزاری های آنلاین و روزنامه ها استفاده شده تا پیام تبلیغی دیجی کالا را مبنی بر آغاز فروش خودرو به مخاطبان انتقال دهد. شاید برای انتشار ویروسی این خبر استفاده از خبرگزاری ها مناسب تلقی شود اما از آنجا که خودروهای ارائه شده در دیجی کالا اکثراً لوکس، خارجی و گران قیمت هستند انتظار می رفت که به عنوان مثال تبلیغاتی چریکی آن هم در محل تجمیع و حضور مخاطبان هدف این طرح منتقل کننده پیام اصلی برای مخاطبانش باشد.
محل هایی همچون فرودگاه یا بیلبوردهایی در مناطق سکونت افراد ثروتمند در شهر های مختلف می تواند دلیلی بر اذعان این مطلب باشد که دیجی کالا در مرحله ترفیع، تفکر فروش لاکچری را کنار گذارده و به مثابه یک بزرگ خرده فروش اینترنتی فکر کرده و تصمیم گرفته است.
به عنوان سوال آخر، ارزیابی خودرا از استقبال مخاطبان چگونه پیش بینی خواهید کرد؟
اگر مخاطبان این طرح به درستی انتخاب شوند و با توجه به طرح های تشویقی نظیر باشگاه مشتریان یا تبلیغاتی چریکی آن هم برای مشتریان هدف که توانایی خرید از این طرح را دارا هستند، انتظار استقبال خوب از این نوآوری توقعی بجاست مگر اینکه در ادامه تیم تصمیم گیرنده دیجی کالا نحوه تفکر و مدیریت طرح را به دست مدیران واحد خرده فروشی سپرده و باز هم در پله آخر کوچک عمل کند.
ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com