ایجاد یک کسب و کار بیش از هر چیزی به طرحی جامع و حرفه ای نیاز دارد که براساس آن بتوانید از روز اول اقدامات را در راستای یک هدف مناسب، شکل دهید. در این راستا یکی از بزرگترین اشتباهات رایج این است که افراد کار خود را شروع می کنند و پس از آن اقدام به ایجاد طرح کسب و کار می نمایند. این امر در حالی است که شما باید طرح کسب و کار خود را حتی قبل از تعیین نام برند انجام دهید. با این حال اگر تاکنون در این زمینه فعالیت حرفه ای نداشته اید، جای نگرانی هم وجود ندارد و بهتر است که فرصت را از دست نداده و تغییری در جهت حرفه ای شدن داشته باشید. در ادامه هفت گام اصلی ایجاد یک طرح کسب و کار مناسب را بررسی خواهیم کرد.
1-هدف اصلی خود را تعیین کنید
هر برندی یک هدف اصلی دارد که باید آن را به خوبی مشخص کند. برای مثال ممکن است تبدیل شدن به برند اول منطقه، مهمترین هدف شما باشد. این موضوع باعث خواهد شد تا پیش نیازها نیز خود را نشان دهند و از دل هدف اصلی، اهداف فرعی نیز شکل گیرد. درواقع هنگامی که هدف مشخص باشد، می توانید تمامی اقدامات لازم را در راستای آن قرار دهید. در این زمینه بهتر است که داده های مختلفی نظیر وضعیت حال حاضر بازار را در اختیار داشته باشید تا تصمیم گیری شما به مراتب بهتر شود. درواقع این امر یک موضوع رایج است که تصورات افراد با واقعیت های موجود تفاوت های چشمگیری را دارد و این امر باعث بروز مشکلات بسیاری می شود. در این زمینه فراموش نکنید که نباید با شتاب زدگی عمل کرد. درواقع حتی صرف زمانی طولانی برای طی شدن از این مرحله نیز بدون مانع بوده و شما باید به نقطه ای برسید که از تصمیمات خود، اطمینان بالایی را داشته باشید. در این مرحله بهتر است که به دنبال نظرسنجی جمعی از افراد مهم شرکت باشید.
مطلب مرتبط: زمان مناسب برای نوشتن طرح کسب و کار برای یک کارآفرین
2-به محصول توجه نمایید
هر برندی یک محصولی را عرضه می کند که ممکن است موارد متعددی باشد. برای مثال برخی از برندها یک کالا را تولید می کنند و برخی برندهای دیگر، خدمتی را عرضه می کنند. در این راستا شما باید توجه ویژه ای را به محصول برند خود داشته باشید و وضعیت حال حاضر آن را برای برندهای رقیب تحلیل نمایید. در این مرحله باید به دنبال دلایلی باشید که باعث شده تا محصول مورد نظر شما به بالاترین حد رشد خود نرسد. این موارد می توانند مزیت رقابتی شما در بازار به شدت رقابتی حال حاضر باشد. درواقع باید این واقعیت را قبول کنید که با تقلید کردن و عدم نوآوری، نمی توانید با غول های عرصه خود رقابت نمایید. در این زمینه شما نیاز به انجام کار سخت و بررسی های میدانی نداشته و از انواع نرم افزارهای تحلیل می توانید اطلاعات موردنیاز را استخراج نمایید.
3-معیارها را مشخص کنید
در این مرحله توصیه می شود که به شناخت خوبی از جامعه هدف خود دست پیدا کرده و پس از آن معیارهای خود را مشخص کنید. برای مثال حداقل استاندارد مورد نیاز برای کیفیت محصول، بسته بندی و سایر اقدامات باید در چه سطحی قرار داشته باشد؟ در این مرحله شما باید معیارهای هر بخش از تیم شرکت را نیز مشخص کنید. برای مثال تیم تولید محتوای شرکت باید دارای چه ویژگی هایی و یا حداکثر چه سطح دستمزدی باشد. درواقع در این بخش شما باید به دنبال شکل دادن به مفهوم فرهنگ سازمانی خود باشید.
4-همه چیز را تا حد امکان کوچک نمایید
اهداف بزرگ در ظاهر ترسناک هستند و رسیدن به آنها به نظر غیرممکن می رسد. با این حال هنگامی که آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، امکان تبدیل آنها به موارد کوچک تر زنجیروار شکل خواهد گرفت. با این اقدام نحوه رسیدن به هر مورد نیز به مراتب ساده تر خواهد شد و روش کارها مشخص می شود. در این مرحله نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای هر اقدام خود حداقل سه راه حل داشته باشید. درواقع این امر بسیار طبیعی است که وضعیت بازار با تصورات شما فاصله داشته باشد و با مشکلاتی در این مسیر مواجه شوید. تحت این شرایط شما می توانید اقدامات خود را بدون نقطه توقف، انجام دهید. همچنین لازم است که تعیین کنید کدام موارد، اولویت بالاتری دارند و باید زودتر انجام شوند.
5-برنامه زمانی داشته باشید
بدون برنامه زمانی ممکن است حتی ساده ترین اقدامات نیز در مدت زمانی به مراتب طولانی تر انجام شوند. به همین خاطر نیز ضروری است تا یک برنامه زمانی درست را برای خود ایجاد نمایید تا حداکثر مهلت انجام هر اقدام مشخص شود. در این زمینه فراموش نکنید که شما باید بازنگری های لازم نسبت به هر اقدامی را داشته باشید تا از به پایان رسیدن باکیفیت آنها اطمینان داشته باشید. در این راستا انواع نرم افزارها وجود دارد که کار برنامه ریزی را برای شما به مراتب ساده تر خواهد کرد.
6-اصول بازاریابی خود را مشخص کنید
درواقع تمامی تلاش های شما برای این است که فروش خوبی را داشته باشید. با این حال کیفیت بالای محصول و اقدامات، به تنهایی نمی تواند اطمینان لازم را ایجاد نماید. به همین خاطر ضروری است تا روش های بازاریابی خود را مشخص کرده و آنها را اولویت قرار دهید. با این اقدام شما می توانید اطمینان داشته باشید که فروش خوبی در بازار داشته باشید. در این راستا شما باید به دنبال رشد مداوم باشید. به همین خاطر ثبت مداوم داده ها، امری بسیار مهم است. در این راستا وجود یک بانک اطلاعاتی، نیاز هر شرکتی محسوب می شود. در هر مرحله برررسی اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها نیز باعث خواهد شد تا از تجربه آنها بتوانید به صورت رایگان استفاده کنید.
مطلب مرتبط: باید و نباید های نگارش یک طرح کسب و کار عالی
7-به روز رسانی و بازنگری داشته باشید
یک طرح خوب به معنای آن نیست که تا ده ها سال می تواند بدون اشکال به کار خود ادامه دهد. درواقع در بازار به شدت متغیر حال حاضر، حتی ممکن است پس از دو سال نیاز به بازنگری کلی و تغییرات گسترده داشته باشید. در این زمینه در حین کار شما متوجه اقدامات متعددی خواهید شد که می توانید آنها را در سطح کسب و کار خود قرار دهید. به همین خاطر شما باید به دنبال بهبودهای مداوم هم باشید و طرح شما باید به نحوی ایجاد شود که امکان تغییر هر بخش، وجود داشته باشد. به همین خاطر مشاهده چند طرح موفق، می تواند به نحوه انجام بهتر این کار کمک نماید.