چه چیزی باعث می شود یک شعار تبلیغاتی به یاد ماندنی شود؟ اگر شما به دنبال یک شعار تبلیغاتی جدید برای کسب و کار یا محصول خود هستید، چیزی می خواهید که نشانگر برند شما باشد و در خاطر بماند. با توجه به روزنامه واشنگتن پست، چهار شعار تبلیغاتی که بیشتر از بقیه به یاد آورده می شوند اینها هستند:
• فقط انجامش بده! (نایک)
• من عاشقشم! (مک دونالدز)
• به شیوه خودتان درستش کنید. (برگر کینگ)
• در دهان تان آب می شود، نه در دستان تان
مثال های اضافه شده جدید (نوامبر 2015): با وجودی که این چهار شعار همواره در نوک زبان شما هستند، شعارهای کلاسیک و مدرن دیگری در انواع بخش ها و برندها وجود دارد که وقتی آنها را ببینید قطعا به یاد می آورید:
• چون شما ارزشش را دارید (لورآل)
• چیزی که در کیف پول شماست (کپیتال وان)
مطلب مرتبط: باید ها و نباید های شعار تبلیغاتی
• همانند یک همسایه خوب، استیت فارم در کنار شماست (بیمه استیت فارم)
• شکل و شمایل لندن را به خود بگیرید (لوازم آرایشی ریمل)
• ویریجینیا برای عاشقان است (شرکت توریستی ویریجینیا)
• آنهاااا فوق العااااده اند! (غلات صبحانه کلاگ)
• لذت تان را دوبرابر کنید، خوشی تان را دو برابر کنید (آدامس دابل میبت)
• ردبول به شما بال می دهد (ردبول)
• ممم ممم خوبه! (کمپبل)
• وارد منطقه شو (اتوزون)
• گرسنه بیا. خوشحال برو (آی هاپ)
برای اینکه به شما کمک کنیم شعار تبلیغاتی خوبی برای کسب و کارتان بسازید، در ادامه هفت راهنمایی برای فعال کردن خلاقیت ذهن تان آورده ایم:
1- ساده و کوتاه باشد.
اگر لاس وگاس سعی کرده بود که «هر کاری که در زمان حضورتان در لاس وگاس انجام می دهید، در لاس وگاس باقی می ماند» را به جای «هرچه اینجا اتفاق می افتد، اینجا باقی می ماند» به کار بگیرد، ممکن بود هیچ وقت به عنوان یکی از محبوب ترین شعارهای تبلیغاتی در یاد نماند. شعار خود را زیر 9 یا 10 کلمه نگه دارید.
2- یکدست باشید
تبلیغات منسجم بسیار حیاتی است، حتی اگر یک کسب و کار کوچک یا معمولی باشید. اطمینان حاصل کنید که شعار تبلیغاتی شما با لوگوی فعلی، نام شرکت و تصویر ارائه شده سازگار است. به عنوان مثال، در شعار تبلیغاتی پرو کارپت کر، «تمیزکننده سبزتر شما» آنها با یک برگ سبز به سازگاربودن خود با محیط زیست اشاره می کنند. در طراحی وب سایت و محتوای بازاریابی آنها نیز رنگ سبز استفاده شده است.
3- بر چیزی که شما را متفاوت می سازد تمرکز کنید
پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود را پیدا کرده و از آن استفاده کنید. آیا تحویل محصولات شما با ماشین های برقی صورت می گیرد؟ آیا دندانپزشکی شما افرادی که استرس بالایی دارند را می پذیرد؟ دندانپزشکی خانوادگی کراس اوک از شعار تبلیغاتی «ما ترسوها را می پذیریم» و یک مرغ بزرگ در وب سایت خود استفاده می کند. در صورت امکان چیزی که مخصوص شماست را در شعار تبلیغاتی خود به کار بگیرید.
4- آن را جاودانه کنید
وریزون دوره خوبی را با «اکنون صدای من را می شنوی؟» گذراند اما تنها مدتی طول کشید تا تکنولوژی تمام تماس ها را واضح و شفاف کند. شما باید با زمان تغییر کنید، اما زمانی که به یک شعار فکر می کنید باید مدت دوام آن را هم در نظر بگیرید. اشاراتی به تکنولوژی یا عباراتی مانند «تنها» ریسکی هستند. کلماتی را انتخاب کنید که در طول زمان دوام بیاورند.
5- مطمئن شوید که می تواند خودکفا باشد
شعار رستورا ن های لامبرجک «جایی که پسرهای بزرگ غذا می خورند!» درباره شخصیت ها و کسب و کار خود به شما می گوید. شما نیاز به شعاری تبلیغاتی دارید که بدون هیچ اطلاعات افزوده ای کسب و کارتان را به مخاطب اعلام کند.
6- بازار هدف خود را در نظر بگیرید
شما باید این را هم در نظر بگیرید که مشتریان شما محلی هستند، ملی هستند یا جهانی. در حالی که برخی افراد محلی شعار تبلیغاتی جدید فیلادلفیا «PHL: اینجا برای خلق کردن» را می فهمند، ممکن است برای توریست ها کمی گیج کننده باشد. شعار تبلیغاتی وندیز «اینجا بهتر است» برای یک کمپین «خرید محلی» بهتر است تا یک فست فود زنجیره ای ملی. مطمئن شوید که شعار تبلیغاتی شما برای بازار هدف تان واضح است.
اگر در کشورهای دیگر فروش دارید، در نظر داشته باشید که ترجمه شعارتان به زبانی دیگر می تواند معنای آن را تغییر دهد. زمانی که KFC شعبه اش در چین را احداث کرد، متاسفانه شعار «به حدی خوب است که انگشت تان را لیس می زنید» به «انگشتان تان را بخورید» ترجمه می شد.
مطلب مرتبط: بایدها و نبایدهای شعار تبلیغاتی/ بررسی شعار تبلیغاتی برندهای مشهور دنیا
7- نظر بخواهید
خلاق بودن کار سختی ا ست، اما راه هایی وجود دارد که از تنها انجام دادن آن امتناع کرد. از ویژگی نظرسنجی فیس بوک برای کسب نظر مردم استفاده کنید. از توئیتر برای یک مسابقه شعار تبلیغاتی با هشتگی به خصوص استفاده کنید یا سایت های شعارساز رایگان را در نظر بگیرید مانند Sloganizer.net، Procato.com، یا SloganGenerator.co تا ذهن تان راه بیفتد.