پروسه توسعه مستمر برند یک روش ساده است که تمامی شرکت های تجاری می توانند به منظور بهبود جایگاه برند خود در حوزه تجاری که در آن به کسب و کار مشغول هستند، از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. در ادامه شش گام موثر برای توسعه مداوم برندهای تجاری را بررسی خواهیم کرد.
1- تمامی مشکلات، چالش ها و موانع موجود را شناسایی کنید
یکی از دشوارترین مراحل روش توسعه مستمر برندهای تجاری تشخیص این مسئله است که چه مشکل یا کدام چالش باید مورد بررسی قرار گرفته و برنامه ریزی لازم برای رفع آن صورت پذیرد. برای شروع شما باید تمامی مشکلات و چالش های موجود را شناسایی کرده و اشراف کاملی نسبت به آنها داشته باشید.
بهترین روش ممکن برای این کار دعوت از تمامی کارمندان و افراد فعال در مجموعه تجاری برای ارسال دیدگاه ها و مشکلات موجود است. پس از آنکه مشکلات و چالش های موجود شناسایی شد تمامی آنها را به تناسب به یکی از این پنج مورد متصل کنید:
1- تجربه مشتریان از تعامل با برند شما
2- تعهد مدیریت شرکت برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات
3- وارد کردن کارمندان شرکت در فرآیند انجام امور
4- فرآیندها، روش ها، سیستم ها و استانداردها
5- زیرساخت های سازمانی.
2- یک چالش جدی را برای ایده پردازی انتخاب کنید
عموما این مدیران هستند که تصمیم نهایی را در مورد اینکه برای حل کدام مشکل وارد فرآیند توسعه مستمر برند شوند، اتخاذ می کنند. با این حال وجود یک تیم یا کمیته برای انتخاب افراد مناسب برای فعالیت در زمینه حل و فصل چالش ها و مشکلات موجود با استفاده از متُد توسعه مداوم برند ضروری به نظر می رسد، چرا که در صورت وجود چنین تیمی، فرآیند بررسی ایده ها و ارائه مشاوره به تیم های مسئول برای حل چالش های موجود شکل منظمی به خود خواهد گرفت و مشکلاتی که ارزش ها و اهداف برند را تحت تاثیر قرار داده اند از میان خواهد برد.
یک پیشنهاد: فرآیند توسعه مداوم برند را در ابعاد کوچک آغاز کنید و به تدریج این پروسه را گسترش دهید، چرا که بهتر است در ابتدا و با استفاده از این روش مشکلات و چالش های کوچک تر را شناسایی کرده و برای حل و فصل آنها ایده پردازی کنید.
به یاد داشته باشید در صورت موفقیت در مرحله نخست رویارویی با مشکلات و استفاده از متُد توسعه مستمر برند، انگیزه شما برای گسترش ابعاد کار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و قادر خواهید بود تا در آینده چالش های جدی تر و بزرگ تری را با استفاده از روش توسعه مداوم برند که به اختصار به آن CBI گفته می شود از مقابل بردارید.
3- تعیین تسهیل کننده ها برای کمک به تیم های فعال در فرآیند CBI
پس از آنکه یک مشکل را شناسایی کردید، پیش از تعیین رسمی یک گروه از افراد برای آغاز پروسه CBI معیارهای مشخص و دقیقی را برای تعیین افرادی که قرار است در این فرآیند فعالیت کنند، تعیین کنید و فراموش نکنید که این معیارها نقش تسهیل کننده را برای شمال ایفا خواهند کرد. این تسهیل کننده ها گروه های انتخاب شده را راهنمایی کرده و به آنها در انجام فعالیت های مربوط به پیاده سازی روش CBI و رویارویی با چالش ها و موانع موجود کمک می کنند.
شایان ذکر است دخیل کردن ایده ها و نظرات شخصی از سوی تسهیل کننده ها مطلقا پذیرفته نبوده و آنها نمی توانند از نظرات شخصی خود برای شناسایی علت اصلی مشکلات و همچنین ارائه راه حل برای رفع آنها استفاده کنند. به همین دلیل لزومی ندارد افراد فعال در تیم های تسهیل کننده ارتباط نزدیکی با چالش های موجود داشته باشند. در چنین شرایطی این افراد تنها به انجام نقش خود خواهند پرداخت و با کارکنان فعال در تیم های CBI دچار تداخل وظایف نخواهند شد.
ادامه دارد...