رهبری سازمان اساسا در تاثیرگذاری خلاصه میشود. چگونگی ایفای نقش در قالب رهبری میتواند نحوه مدیریت و ترغیب نیروی انسانی به انجام کار را تحتالشعاع قرار دهد. حال در این راستا، آیا عملکرد شما میتواند به عنوان الگو بر دیگر افراد سازمان تاثیرگذار باشد؟ در غیر این صورت، در نحوه عملکرد خود بازنگری کرده و آن را مورد ارزیابی مجدد قرار دهید.
تغییر برخی رفتارهای کلیدی هر چند کوچک میتواند در نوع نگاه دیگران و برداشت آنها از شما تاثیرات عمدهای بر جای گذارد. بسیاری از افراد به این موضوع توجه کافی نداشته و متعاقبا سبب تخریب و آسیبرسانی به مواردی نظیر شیوه درست انجام کار، برقراری ارتباط موثر و حفظ شهرت و اعتبار سازمانی میشوند. لازم است همواره در حل مسائل و رسیدگی به امور سازمان پیشگام و آیندهنگر باشید.
واقعیت آن است که ماهیت رهبری سازمان از یک سو سبب حس رضایتمندی و خشنودی درونی میشود و از سوی دیگر رویکردی چالشبرانگیز است. به منظور الگوسازی شایستگی و ترویج رفتارهای شایسته در بین اعضای سازمان، شش راهکار موثر به شرح زیر پیشنهاد میشود:
1- استانداردی جامع و بیعیب و نقص از شایستگی طراحی کنید
از همان بدو شروع کار سطح انتظارات را بالا برده و میزان معیار برخی از فاکتورهای مهم و اساسی را افزایش دهید. بهترین روش ایجاد استاندارد آن است که شما خود شخصا رفتارهای مورد انتظارتان را به عنوان الگو و نمونه انجام دهید. شایستگی را در ویترین عملکرد خود به نمایش بگذارید. زمانی که عملکرد شما از قابلیت تاثیرگذاری بر دیگران برخوردار است به عملکردی معمولی و با تاثیرگذاری کمتر راضی نشوید. انعکاس شایستگی لازمه رهبری کارآمد و نقطه شروع تاثیرگذاری است.
2- به نتایج وعده داده شده عمل کنید
رهبری کارآمد به معنای توانایی کسب نتایج و به سرانجام رساندن امور است. در مواردی که نتایج انجام کار اهمیت دارد تنها سخن گفتن و لفظپردازی درباره آن از ارزش چندانی برخوردار نیست. به جای تحسین و تمجید بیاندازه از عملکردهای موفق در گذشته، توجه خود را به کسب یافتهها و نتایج ارزشمند و قابل توجه در زمان حال معطوف دارید.
به منظور اجتناب از استرس و خستگی مفرط میتوانید از فرآیند کوچکسازی و بخشبندی حجم کاری و تبدیل آن به بخشهای کوچک و قابل اجرا بهرهمند شوید. نکته قابل توجه در اینجا آن است که روند انجام کار در بخشهای مختلف تا انتها پیگیری شود.
به منظور پیشرفت روند پروژه به شکل بهتر و کارآمدتر و نیز در قالب زمانبندی مشخص، در صورت لزوم میتوانید با کارشناسان ذی ربط مشورت کنید. در آخر آنچه در نهایت به انجام میرسد- به عبارتی نتایج انجام کار- از اهمیت برخوردار است و عذر و بهانه قابل قبول نیست.
3- با ارزش نهادن به افراد روابط بین فردی را تقویت کنید
مهارتهای پیشرفته ارتباطی یکی از ارکان مهم رهبری کارآمد است. مجموعه مهارتهای خود را در زمینه هنر گوش دادن به افراد، برقراری ارتباط و تصمیمگیری تقویت کنید. با رعایت اصولی از قبیل صداقت، انصاف و صریحگویی حسننیت خود را نشان دهید.
صراحت و شفافیت شما در گفتار و رفتار پاداش و نتایج سودمندی را به ارمغان میآورد. چنانچه با افراد به درستی و با حسننیت رفتار کنیم آنان را به برخورد و رفتار مشابه مجاب میسازیم. با توجه بیشتر به افراد و روابط سازمانی میتوانید در برقراری ارتباط موثر و سازنده توانمندتر شوید.
4- همکاریهای استراتژیک را توسعه دهید
مشارکت و همکاری بخش لاینفک رهبری است و به گفته جان دون «هیچ فردی یک جزیره نیست.» همچنین به نقل از سایت Harvard Business Review الزام به همکاری بیشتر در مواقعی است که افراد در تیمهای سازماندهی شده و موفق به ایفای نقش مشغولند. اینکه افراد برخلاف استعدادها و توانمندیهای فردی در مشارکتهای گروهی از موفقیت و اثربخشی کمتری برخوردارند، جای تامل دارد!
افراد در قالب مشارکت میتوانند کارهایی باکیفیت بهتر و اثرگذارتر انجام دهند. لذا برای تقویت مشارکت و همکاریهای سالم و موفق از فرصتهای موجود مشتاقانه استقبال کنید. بر این اساس، کار گروهی را به عنوان بخش جذابی از فرهنگ سازمانی و محیط کار قرار دهید. در مجموع از نتایج این همکاریها میتوان به مواردی نظیر خستگی و فرسودگی کمتر، اعتماد بیشتر در بین همکاران و روابط بین فردی محکمتر اشاره کرد.
5- اختلافات و تعارضات کاری را در اسرع وقت به طور موثر حل و فصل کنید
قبل از بروز تعارضات و درگیریهای احتمالی در محیط کار بهتر است برنامهای از پیش تعیین شده جهت رسیدگی به آنها تهیه کنید، زیرا حل و فصل و رفع سریعتر اختلافات قطعا به نفع شما خواهد بود. حل و فصل تعارضات به عنوان یکی از مهارتهای بنیادی در زمینه رهبری، فرآیند پیچیدهای است که به ملاحظات و درایت خاصی نیازمند است. طبیعی است که اختلافات همواره رخ میدهد اما نباید اجازه دهیم خصومت و تنشهای پیش آمده طولانی شود.
خلاصه آنکه در هر مسیری تعارضات و اختلافاتی پیش میآید، اینکه شما بتوانید به سرعت و با درایت شرایط موجود را مدیریت کنید بیشک در نقش رهبری از توانمندیهای بیشتری بهرهمند خواهید شد.
6- در مسیر ارتقا و توسعه شغلی از افراد خود حمایت کنید
توسعه شغلی مکانیسم بسیار موثری در جهت تسهیل رشد و پرورش فردی است. پایبندی و تعهد به گسترش توانمندیهای خود و افرادتان را از طریق اولویتگذاری و اهمیت به فرصتهای پیشرفت و توسعه نشان دهید. در این حین از منابع و زمان کافی بهرهمند شوید تا به دور از استرس و تنش، فرآیند مذکور را مدیریت کنید.
در فواصل معینی در طول سال، خود و افرادتان را دعوت کنید تا در جهت رفع کمبودها و محدودیتهای موجود اقدام کنند. سپس از همکاری و عملکرد مبتکرانه و آیندهنگر آنها قدردانی کنید تا به این وسیله افراد را به سمت مشارکت بیشتر و پیشرفت مستمر سوق دهید.