خیلی از کسبوکارها هستند که در همان سال اول از پا میافتند، اما برخی از استارتاپها جایگاه واقعی خود را پیدا میکنند و به کامیابیهای چشمگیر دست مییابند. تفاوت این دو عموما در تعداد انگشتشماری از متغیرها است که هنگام جذب سرمایهگذار به آن توجه دارند. دلتان بخواهد یا نه، وقتی میخواهید در مسیر راهاندازی یک کسب وکار بهترین سرمایهگذارها را تور بزنید، باید حرفهای تازه برای گفتن داشته باشید. حرفهای مثل آنچه پیشرویتان است:
1) دنبال جذب سرمایه برای کیفیت باشید نه کمیت
درست است که قیمت مناسب برای جذب مشتری ایدهای خوب به شمار میآید، اما کسانی که قرار است محصول یا خدماتی را دریافت کنند اول از همه سراغ کیفیت کالا یا خدمات میروند، اگر خوب باشد، روی هوا میبرندش و هر چه پول لازم باشد بالایش میدهند. خیلی از صاحبان کسبوکار دنبال سرمایهگذارهایی میگردند که بودجه خوب، با صفرهای بالا در اختیارشان قرار دهند. هدفگذاری برای قانع کردن سرمایهگذارها در زمینه کیفیت بالای کالا یا خدمات از هر اقدام دیگری در مسیر جذب سرمایهگذار بهتر است. با استراتژی «بهتر و نه ارزانتر» میتوانید بهخوبی بهترین سرمایهگذارها را برای جذب پول مورد نیازتان قانع کنید.
2) تأثیرگذار باشید
از شبکههای اجتماعی کمک بگیرید و با معرفی خود، ایده و کسبوکارتان توجهها را به سمت خود ببرید. در این مسیر بسیار مهم است که محتوای خوب تولید کنید و پروفایلی که برای کارتان میسازید، کاملاً کاری و نه صرفاً سرگرمکننده باشد. تجربه ثابت کرده که توجه گرفتن در شبکههای اجتماعی میتواند راهکاری بسیار مؤثر برای دیده شدن باشد. توجه داشته باشید که پست کردن مطالب صرفاً اقتصادی، تخصصی یا سنگین کار چندان سختی نیست، اما این مطالب زمانی توجه میخرند که با رگههایی از سرگرمی، طنز و قلم خوب همراه شوند.
3) نوآور باشید
بهترین سرمایهگذارها همواره به سوی شرکتهایی میروند که بیشترین نوآوری را در کارشان از خود نشان میدهند. دلیل این انتخاب کاملاً مشخص است: شرکتهای نوآور، بازگشت سرمایه بسیار بهتری خواهند داشت. به موفقیت نهادهایی چون گوگل، فیسبوک و اینستاگرام فکر کنید. هر یکی از این برندهای غول امروزی، زمانی که آغاز کردند گزینه نویی روی میز گذاشتند و همین باعث شد بتوانند رشد کنند و به برترین برندها تبدیل شوند. بسیار مهم است که بتوانید در جایگاهی که هستید رد و اثر جاودانهای حک کنید. محصولات یا خدماتی را به مشتری دهید که هیچکس دیگر تا به حال نداده باشد. بازار خور بودن محصول نخستین فاکتوری است که سرمایهگذارها جذب آن میشوند؛ یک محصول منحصربه فرد با قابلیت عرضه و فروش در بازار. از چارچوبهای دست و پا گیر فاصله بگیرید و به دنبال برندینگ، محصول یا خدمات و حتی جذب سرمایه خلاقانه باشید.
4) از کم شروع کنید
برای جذب سرمایههای آنچنانی برای کسبوکار نیاز به داشتن هزاران کارمند نیست. آنچه باید باشد تعداد کمی کارمند کاربلد و درستکار است که مسئولیتپذیری سرشان بشود. سرمایهگذارها باید مطمئن شوند که کارهای شما واقعی، عملیاتی و سودآور است. بهترین راه برای دادن این اطمینان به سرمایهگذارها این است که از کم شروع کنید. تنها زمانی که آمادگی لازم را داشتید محصول تازهای به کسبوکارتان اضافه کنید یا یکی دو کارمند تازه نفس به شرکتتان بیفزایید. یک تیم کوچک اما باهوش از کارمندان کاربلد به معنای رشد و پیشرفت است. رشد و پیشرفت هم بهتنهایی نمیآید، دست سرمایهگذاران برتر را میگیرد و به سمت کسبوکار شما میآید.
5) ایستادگی و ثبات قدم
سرمایهگذارانی میتوانند به شما اعتماد کنند که ثبات قدم و سختکوشیتان را ببینند. نیاز به انجام هیچ شعبدهبازی خاصی برای جذب سرمایهگذار نیست. سرمایهگذارها وقتی بدانند که شما هنوز و همچنان برای علاقه اولیهتان ارزش قائل هستید، برای شما و کسبوکارتان پول میدهند. از زمان، تلاش و اشتیاق شخصی برای جذب بهترین و مطمئنترین سرمایهگذارها استفاده کنید. به یاد داشته باشید در هر بافت و جامعهای آنچه آدمها و تلاشهایشان را به نتیجه میرساند، شکیبایی و صبری است که در طول مسیر دراز کسبوکار و جذب سرمایه به خرج میدهند. هر کاری سختیهای خاص خودش را دارد. در مراحل نخستین، سرمایهگذارها به نحوه مدیریت شما بر همین سختیها نگاه میکنند و اگر سربلند از این آزمون بیرون آمدید، پولها را به سمتتان روانه میکنند.
* نویسنده: Murray Newland؛ کارآفرین و مشاور کسبوکار