بدون شک بزرگترین درگیری همیشگی کارمندان، ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی آنها است. درواقع این دو، مهم ترین بخش های زندگی هر فردی محسوب می-شود که نمی توان هیچ یک را بر دیگری ترجیح داد. به همین خاطر نیز لازم است تا از همان ابتدای شروع کار خود، برنامه ریزی دقیقی را در این رابطه داشته باشید. برای موفقیت در این زمینه اگرچه راهکار متنوعی معرفی می شود، با این حال توجه به تجربه فردی که با این مشکل مواجه بوده است، بدون شک کاملا کارساز خواهد بود. به همین خاطر در این مقاله به معرفی مواردی پرداخته ام که حاصل تجربه شخصی بوده و منجر به تعادلی بی نظیر در دوران کارمندی من شده است. در همین راستا و در ادامه به بررسی پنج گام ایجاد تعادل میان کار و زندگی شخصی، خواهم پرداخت.
1-همه کارها را به تنهایی انجام ندهید
بسیاری از افراد تصور می کنند که تمامی مسئولیت های زندگی را به تنهایی باید انجام دهند، با این حال این امر بیش از حد آرمانی محسوب می شود. به همین خاطر نیز لازم است تا تمامی اقدامات خود را یادداشت کرده و آنهایی را که می توان به فردی دیگر محول کرد را پیدا کنید. این امر فضا را برای کاهش حجم کاری شما فراهم خواهد کرد. در این رابطه از کمک گرفتن از همکاران و اعضای خانواده خود واهمه ای نداشته و خود را به یک قربانی تبدیل نکنید. بدون شک عقاید نادرست در این رابطه، امکان فعالیت درازمدت را از شما سلب خواهد کرد. به همین خاطر اقدام نخست شما باید تغییر عقاید و ذهنیت باشد.
مطلب مرتبط: حفظ تعادل میان کار و خانواده
2-اهداف درست و مشخصی داشته باشید
تمامی اقدامات و برنامه ریزی های شما باید حول محور اهداف باشد. در غیر این صورت همواره این احتمال وجود دارد که به کارهای بی اهمیت بپردازید. در این رابطه تمامی اهداف خود در زمینه کار و زندگی شخصی را یادداشت کرده و تنها موارد اصلی را نگه دارید. با این کار متوجه این واقعیت خواهید شد که بسیاری از اهداف شما، ماهیتی یکسان را دارد. به همین خاطر می توان آنها را با یکدیگر ادغام کرد. فراموش نکنید که یک لیست کوتاه، به علت این امر که قابل دسترس تر به نظر می رسند، در روحیه فرد تاثیر بسزایی را خواهد داشت. در نهایت توصیه می شود تا اهداف خود را همواره در بالای دفتر تکرار کرده و در پایین آن، برنامه روزانه خود را یادداشت کنید. تکرار اهداف باعث ماندگاری آ نها در ذهن و عدم فراموشی خواهد شد. نکته مهم در برنامه ریزی این است که پس از اتمام یک فعالیت، لازم است تا بر روی آن خط بکشید. این امر اگرچه بسیار ساده به نظر می رسد، با این حال از نظر روانشناسی دارای تاثیرات بسیار عمیقی خواهد بود.
3-انعطاف پذیر باشید
اگر بخواهید با شرایط مقابله کنید، وارد یک جنگ فرسایشی خواهید شد. بدون شک این امر یک اقدام هوشمندانه نخواهد بود. افراد موفق در تلاش برای انعطاف پذیر کردن خود هستند. این امر باعث خواهد شد تا به مانند آب، در هر شرایطی بتوانند تغییر کرده و خود را وفق دهند، با این حال این امر یک مهارت مهم محسوب می شود که باید برای آن تمرین کافی را داشته باشید. به همین خاطر در صورتی که در دفعات نخست چندان موفقیت آمیز رفتار نمی کنید، نباید ناامید باشید. در نهایت این امر که ذهن خود را آرام نگه دارید، الزام بازبینی و انجام مجدد کارها را کاهش خواهد داد.
4-هوشیارانه رفتار کنید
اگر بخواهید هر دو نقش را به طور همزمان اجرا کنید، بدون شک نتیجه ای فاجعه بار را تجربه خواهید کرد. به همین خاطر نیز باید مرزی میان آن دو ایجاد کنید. درواقع در محل کار هیچ یک از اقدامات خانه و در خانه نیز هیچ اقدام کاری نباید انجام شود. در صورتی که در زمینه برنامه ریزی با مشکل مواجه و یا خواهان تغییراتی هستید، ضروری است تا با مدیر شرکت در این رابطه صحبت کنید. در نهایت این امر که مطالعه کافی در زمینه تعادل میان کار و زندگی داشته باشید، خود به انجام راهکارهای بهتر کمک بسیاری را خواهد کرد.
5-اقدامات مهم را اولویت بخشی کرده و زمان انجام هر یک را مشخص کنید
این امر که بهترین زمان برای انجام هر فعالیت را پیدا کرده و محدوده زمانی برای به پایان رساندن آن تعیین کنید، باعث خواهد شد تا همواره به دنبال راهکارهایی برای سرعت بخشی به انجام کارها باشید. در نهایت فراموش نکنید که انجام همزمان چند کار را نیز مورد توجه قرار دهید. برای مثال در هنگام رانندگی، می توان با استفاده از یک هندزفری، بدون هیچ گونه خطری تماس های ضروری خود را نیز برقرار سازید. درواقع شما باید بهترین استفاده را از زمان خود داشته باشید. همچنین شما به یک عادت رفتاری مشخص نیاز خواهید داشت تا بتوانید اقدامات لازم را به خوبی انجام دهید.
مطلب مرتبط: تعادل میان کار و زندگی
6-مراقبت از خود را فراموش نکنید
برای این امر که در هر دو بخش زندگی خود کاملا درخشان ظاهر شوید، لازم است تا از شادابی و سلامت کافی برخوردار باشید. به همین خاطر نباید از اهمیت وقت گذاشتن برای خود غافل شوید. در این رابطه فراموش نکنید که هیچ گاه نباید خود را با فرد دیگری مقایسه کرد. درواقع هر انسانی از امکانات، توانایی ها و شرایط خاص خود برخوردار است و این مقایسه ها تنها استرس را برای شما به همراه خواهد داشت. در آخر از بیش از حد کمالگرا بودن فاصله گرفته و حتی در برخی از روزها، به خود استراحت بیشتری را بدهید. درواقع نباید هیچ گاه فراموش کنید که شما یک روبات نیستید و نباید خود را بیش از حد درگیر روزمرگی کنید.