دنیای کسب وکار امروزه بسیار بزرگتر از هر زمان دیگری است. فعالیت برندهای مختلف در داخل کشورها در کنار رشد سریع شرکت های چندملیتی کار را برای هر کارآفرینی دشوار کرده است. امروزه تولید محصولی کاربردی و زیبا برای موفقیت کافی نیست. در حقیقت، بدون سرمایه گذاری روی بازاریابی و آگاهی بخشی پیرامون برندمان هیچ موفقیتی پدید نمی آید. به عبارت دیگر، اگر مردم از وجود محصولی آگاه نباشند، آن محصول هر چقدر کاربردی و انقلابی نیز موجب جلب توجه مشتریان نخواهد شد. درست به همین دلیل بسیاری از شرکت ها بودجه هنگفتی را صرف فعالیت های بازاریابی و تولید کمپین های متنوع می کنند. توجه داشته باشید که امر فروش در یک فرمول ساده خلاصه می شود: ارائه محصول مناسب به مشتریان مناسب.
اگرچه هنر بازاریابی در دنیایی پر از تبلیغات و کمپین های بی کیفیت بسیار دشوار است، اما برای کسب وکارهای کوچک این سختی دوچندان می شود. به هر حال باید دلیلی برای ارائه مدرک دانشگاهی از سوی مراکز علمی معتبر در زمینه بازاریابی و تبلیغات وجود داشته باشد. مشکل اصلی نیز به دلیل ورود افراد غیرحرفه ای و ناآشنا به اصول بازاریابی رخ می دهد. چنین افرادی بدون کمترین شناختی از علم بازاریابی و تبلیغات در پی توسعه کسب وکارها هستند. خوشبختانه یادگیری اصول بازاریابی درست کار غیرممکنی نیست. اگرچه راه درازی پیش روی علاقه مندان وجود دارد، اما توسعه فناوری های دیجیتال فرآیند یادگیری و آموزش را بسیار ساده کرده است. بسیاری از کارشناس های حرفه ای دنیای بازاریابی به شیوه آزمون و خطا بدل به بازاریاب های حرفه ای شده اند. بدون تردید استفاده از روش فوق در عصر کنونی همراه با چالش های بسیاری خواهد بود. به عبارت ساده، وقتی برندهای بزرگ نیز با کوچک ترین اشتباهی از دنیای تجارت کنار می روند، تکلیف بازاریاب های تازه کار به خوبی روشن خواهد بود.
در این مقاله هدف اصلی من آموزش پنج نکته ابتدایی و ضروری بازاریابی برای صاحبان کسب وکارهای کوچک است. بدون شک ایده های آتی شامل تمام الزامات بازاریابی نخواهد بود. با این حال برای شروع مناسب به نظر می رسد، بنابراین اجازه دهید با یک پرسش اساسی وارد بخش بعدی شویم: مهم ترین توصیه های بازاریابی برای کسب وکارهای کوچک کدامند؟
1. کارتان را اندک اندک شروع کنید
وقتی یک کمپین بازاریابی راه می اندازید، روزها یا هفته های ابتدایی نقش پیش نمایش را برعهده دارند. کارآفرین موفق و صاحب سوپرمارکت های زنجیره ای، در این مدت کمپین در حال ذخیره سازی اطلاعات ارزشمند برای ارزیابی بعدی است. به این ترتیب به هنگام ارزیابی یک کمپین به طور عمده توجه معطوف به اطلاعات همین روزهای نخست خواهد بود. به عنوان یک بازاریاب یا طراح تبلیغاتی تازه کار همیشه کارهای نخست اهمیت بالایی دارد. این امر نه از آن جهت که کیفیت کارهای ابتدایی ضعیف است، بلکه به خاطر کسب تجربه بالا خواهد بود. اگر به سرگذشت بازاریاب های بزرگ رجوع کنیم، اغلب شان در طراحی کمپین های نخست خود با شکست مواجه شده اند. با این حال درس های همان شکست ها موجب بهبود کیفیت کاری شان شده است.
نتیجه منطقی بحث فوق در مورد کسب وکارهای کوچک شروع کار بازاریابی به صورت مرحله به مرحله است. اشتباه بسیاری از برندها در ابتدای کار انتظار ایجاد تحول عظیم در صنعت مورد فعالیت شان با نخستین کمپین است. وقتی از شروع ساده کار صحبت می کنم، منظورم کارهایی نظیر چاپ کارت های تجاری است. آزمایش استعداد و مهارت بازاریابی مان روی این کارت ها حداقل خسارت ممکن را به بار خواهد آورد. به این ترتیب در طول زمان مهارت افراد در زمینه ساخت محتوای بازاریابی افزایش پیدا می کند. در نهایت نیز با ساخت کمپینی موفق رسما ورود برندمان به دنیای بازاریابی ایجاد تحول خواهد کرد. این توصیه در مورد ساخت کمپین های پیچیده و صرف بودجه کلان برای تبلیغات نیز صادق است.
مطلب مرتبط: بازاریابی کسب و کارهای کوچک در مقابل غول های صنعت
کلید موفقیت کسب وکارهای کوچک در زمینه بازاریابی تصور آن به منزله یک مسابقه دو ماراتن، به جای مسابقه سرعت، است. به این ترتیب با حرکت آهسته و پیوسته، در کنار استفاده از تجربیات قبلی، برندمان روند رو به رشدی را طی خواهد کرد.
2. اهمیت فهم الگوریتم موتورهای جست وجوگر
بهینه سازی موتورهای جست وجوگر فرآیند بهبود وضعیت آنلاین یک فرد یا برند است. در زمانه ای که هر روز محتوای متنوع زیادی روی اینترنت و شبکه های اجتماعی بارگذاری می شود، ارائه محتوای باکیفیت از سوی برندهای جویای نام اهمیت ویژه ای دارد. تنها مشکل در این میان وجود میلیاردها وب سایت در سطح اینترنت است. به این ترتیب فرآیند دیده شدن یک مطلب دشوارتر از هر زمان دیگری شده است. در این عرصه رقابت به اندازه ای بالاست که حتی تبلیغات پولی در موتورهای جست وجوگر نیز جوابگوی نیاز برندها نیست.
خوشبختانه هرگاه رقابت بر سر موضوعی بسیار زیاد می شود، تکنولوژی نیز به کمک رقابت کنندگان می آید. در زمینه بازاریابی شرکت ها و آژانس های متعددی آماده کمک به کسب وکارهای مختلف هستند. بدون تردید برای صاحبان کسب وکاری که فعالیت در بخش بهینه سازی موتورهای جست وجوگر را بیش از حد دشوار می بینند، کمک گرفتن از آژانس های حرفه ای گزینه منطقی خواهد بود. اگرچه این اقدام نیازمند صرف هزینه نسبتا بالایی نیز هست، بنابراین اگر در ابتدای کار هستید و بودجه کافی ندارید، هرگز به سراغ آژانس های بازاریابی نباشید. به علاوه، اصولا در ابتدای راه نیازی به کمک آژانس های بازاریابی نیز نخواهد بود. چراکه شروع آهسته فرآیند کسب وکار باید از طریق خود برندها صورت گیرد.
3. به مردم دلیلی برای توجه به برندتان دهید
بدون تردید وقتی مشتریان پا به فروشگاه یا سایتی اینترنتی می گذارند، هدف اصلی شان خرید شانسی نیست. آنها به منظور مشخصی وارد حوزه های مختلف می شوند. جالب اینکه حضور آنها همیشه به معنای تمایل برای خرید نیست. اگر برندی به دنبال فروش محصولاتش است، باید در زمینه اقناع مشتریان مهارت بالایی داشته باشد. در غیر این صورت بخش زیادی از محصولات روی دستش خواهد ماند. شاید در ابتدای راه تفکر پیرامون فرآیند اقناع مشتریان دشوار باشد. به منظور کاهش پیچیدگی بخش فعلی باید نگاهی دقیق به فرآیند اقناع مشتریان برندهای بزرگ انداخت. بدون تردید برندهای بزرگ با درآمدهای بالا بیشترین مهارت را در زمینه اقناع مشتریان دارند. گاهی اوقات حتی کارآموزی در برندهای برجسته نیز به منظور یادگیری اصول اساسی ترغیب مشتریان به خرید گزینه معقولی خواهد بود.
یکی از استراتژی های ساده و در عین حال کاربردی برای اقناع مشتریان دریافت آدرس ایمیل آنها به هنگام بازدید از فروشگاه مان است. به این ترتیب ما فرصت ارسال ایمیل های تبلیغاتی با هدف ترغیب آنها به خرید محصولات بیشتر را خواهیم داشت. ارائه تخفیف های قابل توجه در قالب این ایمیل ها نیز راهکاری بسیار تاثیرگذار برای جلب نظر مشتریان محسوب می شود. به این ترتیب با ارائه تخفیف هایی مناسب حجم وسیعی از محصولات مان در مدت زمانی اندک به فروش خواهد رفت.
4. ضرورت تداوم در کار
هنگامی که افراد به برندی مانند نایک یا سامسونگ فکر می کنند، به طور معمول آگهی های پرشمارشان را به یاد خواهند آورد. در هر صورت برندهای بزرگ هزینه بسیار زیادی برای تولید تعداد بالایی از کمپین های بازاریابی و تبلیغات مجزا صرف می کنند. یکی از دلایل کسب شهرت و اعتبار آنها نیز همین نکته است. از همه مهم تر، تداوم الگو و روش تبلیغاتی آنها در طول سال های متمادی است. به این ترتیب مشتریان محتوای برند مورد نظر را در یاد خواهند داشت. به عبارت ساده، تمام فعالیت های آن برند در طول استراتژی واحد قرار دارد. به همین دلیل تبلیغات بسیاری از برندها حتی پیش از نمایش لوگو آنها قابل حدس خواهد بود. به این ترتیب مشتریان احساس نزدیکی با برند مورد نظر خواهند داشت.
اگرچه در بسیاری از موارد طراحی تبلیغات به خوبی بیانگر سازنده اش است، اما همین نکته مفهوم تداوم و تاثیرش را در دل دارد. وقتی مشتریان به مشاهده تبلیغات یک برند عادت کنند، به مرور آن برند را جزوی از زندگی روزمره شان قلمداد خواهند کرد. چنین موفقیتی برای یک برند بسیار بزرگ ارزیابی می شود. چراکه فرصت دیده شدن هرچه بیشتر را فراهم خواهد کرد. مشتریان نیز به هنگام خرید محصولات توجه بیشتری به تولیدات برندهای دارای تداوم کاری نشان می دهند. به این ترتیب برندهای تازه کار باید زمان زیادی را صرف بهبود وضعیت شان در بازار کنند. اگر به دنبال موفقیت در دنیای بازاریابی و کسب وکار هستید، باید کوچک ترین فعالیت خود را نیز جزوی از فرآیند بلندمدت تان قلمداد کنید. به این ترتیب مجموعه اقدامات برندمان بیانگر ارزش ها و اصول اساسی کسب وکارمان خواهد بود. در غیر این صورت شهرت و محبوبیت مان حالت مقطعی به خود خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: راهبردهای بازاریابی برای کسب و کار های خانگی
5. استفاده درست از شبکه های اجتماعی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی بدل به ضرورتی اجتناب ناپذیر برای کسب وکارها شده است. به این ترتیب برندهایی که شبکه های اجتماعی را جدی نمی گیرند، در حال از دست دادن هزاران مخاطب تازه هستند. به عنوان مثال، در سال 2015 افراد تاثیرگذار در فیس بوک بیش از 52درصد کل فروش های این پلتفرم را به خود اختصاص دادند. این امر بدون شک نتیجه فعالیت درست و مداوم آنها در فیس بوک است. خرید آنلاین از طریق شبکه های اجتماعی به دلیل سهولت و سادگی مد نظر بسیاری از افراد تاثیرگذار و برندهای کوچک و بزرگ است. مزیت اصلی شبکه های اجتماعی امکان یافتن شمار بالایی از مشتریان بالقوه است. به علاوه پلتفرم های اجتماعی، برخلاف سایت ها، دسترسی آسانی را برای مخاطب ها به ارمغان می آورند.
با توجه به آنچه در سطر قبلی گفته شد، فعالیت در شبکه های اجتماعی ضرورت بازاریابی مدرن است. درست همانطور که نسیم سالم نیز تقریبا در تمام شبکه های اجتماعی مشهور عضو است، کارآفرینان جوان نیز به منظور جلب نظر مشتریان باید به فکر حضور سازنده و مفید در پلتفرم های اجتماعی مختلف باشند.