اگرچه ممکن است در رابطه با ضعف های مدیران نظرات مختلفی وجود داشته باشد، با این حال در این رابطه بدون شک کارمندها بهترین افراد برای صحبت در این زمینه خواهند بود. در این رابطه پس از نظرسنجی از هزاران کارمند از سراسر جهان، پنج مورد اصلی انتخاب شده است که آگاهی از آنها می تواند هر مدیری را به سمت پوشش بزرگترین ضعف های خود سوق دهد. درواقع اگر به عنوان یک مدیر تصور می کنید که بینقص هستید و در بالاترین سطح قرار دارید بدون شک مواردی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، شما را شگفتزده خواهد کرد.
1-تیم سازی
واقعیت این است که برخلاف تصورات، مدیران اقدامات لازم را در زمینه ایجاد یک تیم قدرتمند از کارمندان شرکت انجام نداده و در اکثر موارد، خود افراد در این زمینه اقداماتی را انجام می دهند که بدون شک منجر به بهترین وضعیت نخواهد شد. در این رابطه تنها کافی است تا به بهترین مربی-های فوتبال نگاهی بیندازید. آنها توجه ویژه ای را به تمامی افراد تیم خود داشته و تلاش می کنند تا نظمی را به وجود آورند که در نهایت منجر به ایجاد یک ساختار قدرتمند برای رسیدن به اهداف شود. در این رابطه شما باید تعیین کنید که یک فرد در کدام بخش باید مورد استفاده قرار گیرد و تیم خود را رهبری کنید. در این رابطه ضروری است تا قدرت انتقادپذیری بالایی را داشته و از تغییر سریع تصورات و اقدامات خود واهمه نداشته باشید. درواقع مدیری موفق است که از نظرات کارمندان خود نیز استفاده کند. در این رابطه مشورت گرفتن از تمامی کارمندان، شما را به سمت ایجاد تیمی بهتر سوق خواهد داد. در نهایت فراموش نکنید که فرآیند تیمسازی، امری همیشگی بوده و نباید آن را تنها به زمان شروع کار، تصور کنید.
مطلب مرتبط: مهم ترین ضعف مدیران غیر حرفه ای و راهکارهایی برای رفع آن
2-توجه به بازخوردها
گرچه مدیران به بازخوردهای مشتری بسیار توجه دارند، با این حال این امر از سوی کارمندان شرکت اهمیت چندانی نداشته و این مسئله باعث می شود تا کارمندان حس خوبی را نسبت به موقعیت شغلی خود نداشته باشند. در این رابطه شما باید بازخوردها را مورد توجه قرار داده و اجازه دهید تا افراد نظر واقعی خود را بیان کنند. این موضوع در نهایت کمک خواهد کرد تا جوی دوستانه در شرکت شکل گرفته و امکان پیمودن مسیر درست و رو به رشد شکل گیرد. در نهایت فراموش نکنید که برخی از مسائل، تنها سوءتفاهم محسوب شده و با گفت وگو حل خواهد شد. در کنار این موضوع توجه داشته باشید که پیشگیری همواره باعث می شود تا از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری شود. برای مثال اگر یکی از کارمندان از کیفیت بخشی از شرکت ناراضی است، می توانید با توجه به این موضوع از ایجاد یک اعتراض همگانی جلوگیری کنید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که همواره نمی توان انتظارات را برطرف کرد، با این حال شما باید این موضوع را به خوبی نشان دهید که به نظرات، انتقادات و پیشنهادات کارمندان خود توجه داشته و در این رابطه با آنها صحبت می-کنید.
3-مدیریت زمان
اگرچه مدیران همواره تاکید دارند که کارمندها باید به زمان خود توجه داشته و نظم درستی را رعایت کنند، با این حال در موارد متعددی مشاهده می شود که آنها به این گفته خود توجهی نداشته و بی نظمی هایی به چشم می خورد. در این رابطه حجم بالای کاری اگرچه دلیل منطقی ای محسوب می شود، با این حال برای هر مشکلی یک راه حل وجود داشته و شما می توانید با استفاده از یک اپلیکیشن یادآور، تا حد زیادی این مشکل را برطرف کنید. در این رابطه مشاوره گرفتن از سایر مدیران نیز یک راهکار بسیار خوب محسوب می شود.
4-تعیین نماینده
یکی از بدترین تصورات مدیران این است که با تعیین نماینده، قدرت آنها کاهش پیدا خواهد کرد. درواقع طبیعی است که شما امکان حضور همیشگی را نداشته باشید. برای مثال دعوت شدن به یک اجلاس خود یکی از این موارد محسوب میشود. در این رابطه ضروری است تا فردی به عنوان نماینده شما در شرکت حضور داشته باشد تا کارها به مانند روال سابق، قابل پیگیری باشد. در این رابطه توصیه می شود که برای جلوگیری از عدم ایجاد رقابت های نادرست، امکان این موضوع را برای همه افراد مهیا سازید. این امر باعث می شود تا کارمندها از روزمرگی فاصله گرفته و یک مهارت سازنده را تجربه کنند که در آینده کاری آنها بسیار کارآمد خواهد بود. در نهایت این موضوع باعث خواهد شد تا حجم کاری شما نیز کاهش پیدا کند. در این رابطه بازهم مثال مربیان فوتبال، انتخابی درست خواهد بود. درواقع یک مربی، از سه فرد کمک می گیرد تا بتواند به خوبی حجم بالای کارهای خود را انجام دهد. به همین خاطر حتی ممکن است شما به بیش از یک نفر نیاز داشته باشید.
مطلب مرتبط: 6 نقطه ضعف اصلی مدیران و نحوه غلبه بر آنها
5-ارتباط
عدم ارتباط کافی مدیر شرکت با تیم خود، به عنوان آخرین گزینه انتخاب شده است. درواقع یکی دیگر از تصورات نادرست در زمینه مدیریت این است که افراد نباید با کارمندان خود ارتباط دوستانه ای داشته باشند. این موضوع باعث خواهد شد تا کاریزمای مدیریتی آنها نابود شود، با این حال واقعیت کاملا عکس این موضوع بوده و فراموش نکنید که دلیل اصلی ادامه همکاری بسیاری از افراد در شرکت های مختلف، رفتار بسیار خوب و دوستانه مدیر شرکت است. این موضوع باعث می شود که حتی با وجود دریافت پیشنهاد های کاری به مراتب بهتر نیز حاضر به قطع همکاری نباشند. به همین خاطر تمامی تصورات غلط خود در این زمینه را کنار گذاشته و از همین امروز، ارتباط خود با کارمندان شرکت را تغییر دهید. با این اقدام پس از مدتی شاهد تحولی در تمامی جنبه های شرکت خود خواهید بود.