روحالله استیری، مدیرکل دفتر توسعه کسبوکار بینالملل در گفتوگوی اختصاصی با «فرصت امروز» در خصوص موضوع مهم صادرات محصولات دانشبنیان میگوید: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تمرکز بر محصولات دانشبنیان و شرکتهای ثبت شده در این حوزه تلاش دارد دستاوردهای این بخش را فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی به بازارهای جهانی معرفی کند تا آنچه توان تولید این حوزه نوین در کشور است براساس ضرورتهای نیاز دنیا رونق گرفته و توسعه یابد.
عموماً محصولات دانشبنیان در سطح ملی منحصربهفرد هستند یا تولید مشابه محدود و اندکی دارند، از این دیدگاه در حوزه داخل این شرکتها خاص محسوب میشوند، البته در حوزه بینالملل موقعیت و جایگاه متفاوتی خواهند داشت و این بستگی به دستاورد و نوع تخصص و گرایش آنها دارد و چه بسا در آن عرصه هم کاملاً بکر و جدید به حساب آیند اما در بسیاری از مواقع محصولات دانشبنیان کشورمان در عرصه بینالملل با رقبای تولیدکننده قدیمیتر و چه بسا کمسابقهتر مواجه میشوند.
این مدیر در خصوص حمایتهای به عمل آمده از شرکتهای دانشبنیان در حوزه صادراتی میافزاید: بیشک محصولات دانشبنیان به واسطه خاص بودنشان از مزیت بالای رقابتپذیری در بازار داخل بهرهمند هستند، اما در بازارهای بینالمللی با دامنه رقابت وسیعتری مواجه میشوند، از این رو براساس شرایط و موقعیت شرکت، محصول و بازار جهانی آن، در دفتر توسعه کسبوکار بینالملل به این شرکتها کمک میکنیم تا توانمندتر شده و بتوانند با قدرت و غنای بیشتری وارد بازار خارجی شوند که این کمکها در بخش طراحی، کاتالوگ و سایتهای حرفهای همچنین تحقیقات بازار است و با یاری معاونت علمی، شرکتها از نظر شکلی و محتوایی آماده حضور در بازارهای جهانی با غنای بیشتری خواهند شد.
سکوی اول: کریدور خدمات و صادرات محصولات دانشبنیان
کریدور خدمات و صادرات محصولات دانشبنیان با هدف توانمند کردن شرکتها از یکسالونیم گذشته ایجاد شد و رشد خوبی داشته و در مسیر مطلوبی هم پیش میرود. این کریدور تاکنون به حدود 200 شرکت دانشبنیان، خدمات توسعه بازار ارائه داده است و در ذیل 16 دستورالعمل حمایتی خود بهطور معمول توانسته این شرکتها را برای رقابت در عرصه جهانی قدرتمند کند. اساساً این یک کریدور برای افزایش توان محصولات ساخت داخل در بازارهای جهانی است و امسال نیز مانند سال گذشته با همان قوت و قدرت حمایتهایش را از شرکتهای دانشبنیان به عمل میآورد.
سکوی دوم: شرکتهای مدیریت صادرات
وی در خصوص برقراری ارتباط بین شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای مدیریت صادرات میگوید: در ابتدای امر این شرکتها نیازمند مجموعههای تخصصی و حرفهای واسط هستند تا کالاهای این بخش را به بازارهای جهانی برسانند و صادرات محصولات دانشبنیان محقق شود، اما در ادامه مسیر جهانیسازی تولیدات دانشبنیان به این مهم میرسیم که شرکتهای دانشبنیان صاحب دانش لازم و البته تخصص کافی برای طی کردن پروسه جهانی شدن نیستند، بر این اساس دفتر توسعه کسبوکار بینالملل روی یک سری شرکتهای موفق مدیریت صادرات متمرکز شده بهگونهای که در این مقوله با 28 شرکت مدیریت صادرات همکاری خود را آغاز کرده و آنها را تحت حمایت معاونت علمی به سمت دانشبنیانها سوق دادهایم تا در این حوزه نیز فعال شوند و بخشی از فعالیت خود را به صادرات محصولات دانشبنیان اختصاص دهند تاکنون نیز شش شرکت مدیریت صادرات در عرصه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات گیاهی، صنایع هوایی و برق و الکترونیک امور صادرات را کلید زدهاند.
گفتنی است اینگونه برقراری تعاملات بین شرکتهای دانشبنیان و متخصصان صادراتی در سایر کشورهای دنیا هم رابطهای تعریف شده و مرسوم است چراکه اغلب شرکتهای دانشبنیان در همه دنیا چندان با پروسه جهانی شدن آشنا نیستند و وقت و هزینه کافی برای این بخش در دست ندارند.
سکوی سوم: شرکتهای دانشبنیان مستقر در کشورهای خارجی
استیری در آخر در خصوص حمایت از شرکتهای دانشبنیان مستقر در کشورهای خارجی اینگونه میگوید: در حال حاضر شرکتهای دانشبنیان ایرانی فعالی که در دیگر کشورها مستقر شدهاند با داشتن دفتر و نیروی انسانی کافی مشغول به فعالیت و عرضه تولیدات خود هستند، ما تلاش کردهایم که این شرکتها را بهعنوان یک پایگاه صادراتی در نظر بگیریم و در مذاکره با آنها این موقعیت را برای آنها تعریف کردهایم تا بستری برای صادرات ایجاد کنند و علاوه بر اینکه به محصول خود توجه دارند و تولیدات خود را از طریق دفاتر خارجی خود صادر میکنند و میتوانند با استفاده از موقعیت و تجربه خود دیگر دستاوردهای دانشبنیان را در سبد صادراتی خود لحاظ کنند و با ورود محصولات دانشبنیان دیگران هم به بازارهای جهانی کمک کنند که با این اقدام آنها ما هم به صورت جدی از ایشان حمایت میکنیم.
ارتباط با نویسنده: shokoofehmirzaee@yahoo.com