شاید پیش از این بارها شنیده باشید که محتوا در بازاریابی امروز اهمیت بسیار بالایی دارد. بی تردید هنوز هم در عرصه کسب وکار نیاز به طراحی تبلیغات جذاب و تلاش برای جلب نظر مخاطب از طریق تولید محصولات باکیفیت احساس می شود. با این حال اتکای صرف بر روی تبلیغات و تولید محصول مناسب برای جلب نظر کاربران کافی نیست. بازاریابی محتوایی اکنون یکی از بخش های جدایی ناپذیر کسب وکار محسوب می شود. نکته مهم اینکه صرف تاکید بر روی اهمیت بازاریابی محتوایی به معنای موفقیت در اجرای آن نیست. دلیل اصلی این امر تغییر و تحول مداوم بازاریابی محتوایی است. به این ترتیب کمتر برندی اکنون خود را بی نیاز از بازاریابی محتوایی حس می کند، اما در شیوه به کارگیری این مفهوم دچار مشکلات فراوانی است. به عنوان مثال طرحی که شما در سال گذشته برای برند خود اجرا کردید، در سال جدید به هیچ وجه کاربرد نخواهد داشت.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
در اینجا ما با ضرورت به روز رسانی مداوم برنامه بازاریابی محتوایی مان مواجه هستیم. اگر قصد پیشتازی در زمینه بازاریابی محتوایی و جلب نظر مخاطب های متعدد را دارید، باید همیشه از تغییرات این حوزه اطلاع کافی داشته باشید. در غیر این صورت رقبا به راحتی جایگاه ما در بازار را تصاحب خواهند کرد.
در این مقاله هدف اصلی من بررسی دقیق سه تغییر عمده در دنیای بازاریابی محتوایی و چگونگی سازگاری با آنهاست. بی شک شناخت تغییرات یک بخش از کار و توانایی سازگاری با آنها بخش دیگری محسوب می شود. اجازه دهید در ادامه به بررسی هر کدام از این سه تحول بپردازیم.
اطلاعات دقیق تر در مورد مخاطب محتوای تاثیرگذارتر به همراه دارد
نخستین نکته مهم به هنگام تفکر پیرامون کمپین های بازاریابی «مخاطب» است. همه صاحبان کسب وکار و مدیران بازاریابی در نخستین گام به مخاطب شان فکر می کنند. وقتی به وضعیت کمپین مان فکر می کنیم، استقبال و پذیرش یا رد محتوای مان از سوی مخاطب در ذهن پدیدار می شود. بهترین کار در این میان برای اطمینان از پسند مطالب مان از سوی مخاطب تلاش برای شناخت آنهاست. به این ترتیب با شناخت بهینه مخاطب تولید محتوای ما در راستای احترام به سلیقه آنها خواهد بود.
همانطور که بازاریابی محتوایی به توسعه خود ادامه می دهد، بازاریاب ها باید تمرکز بیشتری بر روی گردآوری اطلاعات پیرامون مخاطب هدف شان داشته باشند. این فرآیند برای شناخت بهتر مخاطب ضروری است. امروزه دیگر هدف گذاری برای تولید محتوایی عامه پسند به معنای استقبال از شکست و نابودی برندمان است. باید قبول کنیم که دنیای مدرن دیگر تولید محتوای یکسان برای همه را نمی پذیرد. به این ترتیب تنها راهکار ما توجه به تفاوت های مردم و تمرکز بر روی ویژگی های خاص مخاطب هدف مان است. یکی از منابع اصلی بازاریاب ها برای شناخت مخاطب سایت رسمی برندشان است. به این ترتیب با نحوه رفتار کاربران در سایت رسمی شرکت اطلاعات مفیدی از آنها به دست خواهد آمد. در مورد برندهایی که فروش آنلاین نیز دارند، میزان خرید از هر محصول در کنار نظرات درج شده منبع اطلاعاتی مهمی محسوب می شود. همچنین نظرات کاربران در مورد محصولات ما در فروشگاه های آنلاین بزرگ مانند آمازون و سایر نمونه های محلی برای ارزیابی میزان هماهنگی برندمان با سلیقه مخاطب مناسب خواهد بود.
نگاه دقیق به اطلاعات به دست آمده از سایت رسمی برندمان در کنار فروشگاه های آنلاین سرنخ مناسبی در راستای بهبود وضعیت بازاریابی محتوایی برندمان به ما می دهد. به عنوان یک برند معتبر هیچ گاه عذرخواهی از مخاطب را فراموش نکنید. این کار به ویژه هنگامی که به طور مداوم صورت گیرد، حس ارزشمندی مخاطب در نگاه برندمان را به مخاطب منتقل خواهد کرد.
به عنوان توصیه پایانی این بخش باید به ضرورت بررسی و تحلیل مناسب عملکرد رقبای مان نیز اشاره کنم. بر این اساس به هنگام طراحی برنامه بازاریابی محتوایی مان باید توجه کافی به المان های برتر و نقطه ضعف های رقبای خود نیز داشته باشیم. در غیر این صورت تلاش های ما در راستای تولید محتوای بازاریابی جذاب به سرانجام نخواهد رسید.
اطلاعات بیشتر مسئولیت پذیری را تضمین خواهد کرد
یکی از واقعیت های انکارناپذیر در مورد بازاریابی تاثیرگذار اهمیت کیفیت و کمیت به صورت برابر است. اگر ما به دنبال تولید محتوای جذاب هستیم، باید کیفیت و کمیت را به طور مساوی مورد توجه قرار دهیم. یک برند موفق برای مدت طولانی و به طور مداوم محتوای جذاب و باب میل مخاطب تولید می کند. به این ترتیب مخاطب پس از گذشت زمان به برند مورد نظر اعتماد بالایی پیدا می کند. در بخش قبل راهکارهای مختلفی برای جمع آوری اطلاعات ارائه شد. با این حال بدون تحلیل اطلاعات استفاده از آنها بسیار دشوار خواهد بود. به این ترتیب بحث «ارزیابی و تحلیل اطلاعات» در اینجا اهمیت بالایی پیدا می کند. متاسفانه امروزه آنقدر بازاریاب ها به مفهوم خلاقیت و نوآوری توجه می کنند که دیگر جایی برای تحلیل اطلاعات باقی نمی ماند. نکته مهم در این میان نقش زیربنایی تحلیل اطلاعات در فرآیند خلاقیت و تولید محتوای جذاب است. به این ترتیب بدون در اختیار داشتن اطلاعات دقیق کار ما را برای تولید محتوای خلاقانه تسهیل خواهد کرد. به این ترتیب فرآیند جلب نظر مخاطب به صورت کامل و بدون خطا رخ خواهد داد.
خدمات نوین روزنامه فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید
در میان شمار بالای بازاریاب ها تعداد کی از آنها از معیارهای مناسب برای اندازه گیری میزان موفقیت شان در طراحی کمپین بازاریابی استفاده می کنند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت نرم افزارهای جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده کار بازاریاب ها بسیار ساده تر شده است. به این ترتیب با استفاده از ابزارهای مختلف ارزیابی اطلاعات حجم وسیعی از داده ها در زمانی بسیار کم مورد بررسی و توجه قرار خواهند گرفت. پیش از این تجربه بازاریاب ها براساس آزمون و خطای میان ابزارهای مختلف شکل می گرفت. در این فرآیند خواه ناخواه شمار بالایی از مخاطب های برندمان به دلیل ماهیت آزمون و خطای آزمایش های ما از برندمان ناامید می شدند. با این حال اکنون ماجرا کاملا فرق کرده است. دلیل اصلی آن نیز افزایش مسئولیت پذیری برندها به عنوان یک مولفه مهم برای خریداران است. اکنون در حیطه مسئولیت های برندها احترام به مشتری جایگاه ویژه ای دارد. بر این اساس ما به هیچ وجه نباید با طرح های آزمایشی موجب مزاحمت و اذیت مشتریان مان شویم.
محتوای مناسب سوختی برای تمام شرکت تان است
طی سال های اخیر تیم های بازاریابی همچنان توجه خاصی به ساخت وبلاگ های جانبی برای شرکت ها داشته اند. همچنین در زمینه توسعه محتوا مجلات فیزکی و شبکه های اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب می کنند. اگرچه موفق ترین برندها در زمینه کسب وکار فقط به نگارش مطلب در وبلاگ و تولید محتوای آنلاین نمی پردازند. در حقیقت این برندها تولید محتوای مطلوب را امری فراتر از بخش بازاریابی قلمداد می کنند. به این ترتیب تمام بخش های این شرکت ها در تولید محتوای جذاب برای مخاطب دست دارند. در نگاه نخست به عنوان یک مدیر بازاریابی چنین تغییری یک خبر خوب برای شما محسوب می شود. با این حال تولید حجم بالایی از مطالب کار شما را برای دسته بندی و ارائه آنها به مخاطب نیز دشوار می کند. اکنون به عنوان یک بازاریاب تنها وظیفه شما تولید محتوا نیست، بلکه باید مطالب تولیدی سایر بخش های یک برند را نیز مدیریت کنید.
بسیاری از برندها در عصر جدید با تولید محتوایی فراتر از ساختارهای خاص شرکت شان در تلاش برای انطباق با تغییرات نوین عرصه بازاریابی هستند. به این ترتیب فعالیت بازاریابی دیگر فقط در جهت افزایش فروش نیست. در عوض تمام بخش های یک شرکت به سهم خود از بازاریابی سود می برند. به عنوان یک مثال واضح، تعامل با نسل جوان را در نظر بگیرید. بسیاری از برندها مشکلات زیادی در جلب نظر نسل جوان به ماهیت فعالیت خود دارند. بازاریابی محتوایی به چنین برندهایی کمک شایانی در راستای بهبود وضعیت شان خواهد کرد. کافی است جلوه های جوان پسندتری از برندمان را از طریق کمپین های بازاریابی برای مخاطب به نمایش در آوریم.
نتیجه گیری
بازاریابی محتوایی روز به روز در حال توسعه و رشد است. به همین خاطر همه دست اندرکاران این حوزه باید آمادگی لازم برای هماهنگی با دستاوردهای نوین بازاریابی را داشته باشند. همچنین توسعه فناوری های نوین نیز باید مد نظر قرار گیرد. دستگاه های تازه ای مانند دوربین های VR نقش انکارناپذیری در توسعه فرآیند بازاریابی ایفا می کنند. بدون توجه به آنها امکان پیگیری روند موفق برندمان در بازاریابی محتوایی وجود نخواهد داشت.