رسانههای اجتماعی به همه صدا، قلم، كاغذ و ترومپتی برای فریاد زدن با صدای بلند و جلب توجه میدهند. این یك ابزار بزرگ است، اما اگر به مقدار ناچیز مورد استفاده قرار گیرد، میتواند به برندتان لطمه بزند. با بررسی كانالهای مختلف رسانههای اجتماعی به راحتی میبینید كه تعداد زیادی از سازمانها كلیدی برای اطلاع از نحوه توسعه، مدیریت و حفظ برندهای خود از طریق رسانههای اجتماعی ندارند؛ چه این نكات كلیدی منجر به آگاهی از روش به كارگیری آنها، تخفیف در نابودی برند یا صرفا استفاده از این رهنمودها بهعنوان بخشی از تركیب بازاریابی شود.
مشخص است كه بیشتر سازمانها (و پیشگامان در زمینه بازاریابی) فاقد یك استراتژی روشن و فرآیند مدیریت برند از طریق رسانههای اجتماعی هستند.در اینجا سه راه سریع برای توسعه برندتان به وسیله رسانههای اجتماعی ذكر شده است؛ توسعه استراتژی، مدیریت فرایند، و معیارهای موفقیت.
توسعه استراتژی
این مهم است كه شما قبل از همهچیز به توضیح كاری كه قصد انجامش را دارید، بپردازید. آیا درصدد هستید تا آگاهی از برند را افزایش دهید یا برای افزایش جذابیت و تحریك افراد تلاش میكنید؟ آیا شما نیاز به بهبود سطح خدماترسانی به مشتری یا توسعه راههای تماس با او دارید؟ آیا شما سعی میكنید تا اطلاعات خود درباره تقاضاهای مشتری و احتمال تغییر در رفتار مشتری را بالا ببرید؟ آیا این یك راه ارتباطی است یا درصدد خواهید بود تا جامعه را به سوی خود جذب كنید؟ ضمن شناخت درباره اقدامات آتی، درباره برند خود در رسانههای اجتماعی، اهداف روشنی را مشخص كنید.
مدیریت فرآیند
راهاندازی یك بلاگ یا ارسال چند توییت یك فرآیند به شمار نمیرود. كاربرانی را شناسایی كنید كه بیشترین تاثیر را روی حوزه كاری شما میگذارند. به این موضوع فكر كنید كه لازم نیست همه این كارها را با هم انجام دهید. با چند حساب كاربری كار را شروع كنید اما حداقل باید در فیسبوك، LinkedIn و توییتر حضور داشته باشید. هیچوقت حسابی را باز نكنید كه قصد مدیریت یا حفظ آن را ندارید. با وجود اینكه شما كاركنان یا افرادی را در اختیار دارید كه مخصوص انجام یكسری وظایف در رسانههای اجتماعی هستند، باز هم در تقویم هر هفته مدت زمانی را برای مشاركت كردن و پاسخ دادن به مخاطبان خود كنار بگذارید. آن را به یك اقدام یك طرفه تبدیل نكنید و حتما در جوامعی به جز اجتماع كاری خود حضور به هم رسانید. در نهایت به شكایتها، سوالات، توصیهها و حتی تعریف و تمجیدهای مشتری واكنش نشان داده و متعهد و پاسخگو باشید.
معیارهای موفقیت
امروزه ابزارهای متعددی برای اندازهگیری میزان موفقیت رسانههای اجتماعی در حوزه بازاریابی وجود دارند كه البته بسیاری از آنها رایگان هستند. سنجش میزان موفقیت اقدامات بازاریابانه شما در عرصه رسانههای اجتماعی معیاری خوب برای بررسی مقدار تاثیرگذاری استراتژیتان در رسانههای اجتماعی را در اختیار شما قرار میدهد. آیا كسی روی یك لینك خاص در توییت من كلیك كرد؟ آیا این لینك بار دیگر توییت شد؟ آنها از كجا آمدند؟ آیا آنها هیچگونه اطلاعاتی را از وبسایت من برداشتند؟ ابزارهایی نظیر Bitly، Topsy و Google Analytics میتوانند بینشی وسیع شامل كانالهای جذابتر رسانههای اجتماعی، تعداد دفعات توییت شدن وبلاگ شما و بهترین زمان ارسال یك پیغام را به وجود آورند. سعی كنید تا از طریق ردیابی URLها اقدامات بازاریابانه خود در رسانههای اجتماعی را به كدهای برنامههای بازاریابی خاص ارتباط دهید.
برای مثال، شما باید بتوانید این كارها را انجام دهید: 1) از روی یك كلیك روی یك توییت ردیابی كنید، 2) كه این ردیابی شما را به یك وبلاگ میرساند، 3) كه یك سمینار اینترنتی را تبلیغ میكند، 4) كه یك مشتری قبلا در آن ثبتنام كرده است، 5) این كارها از طریق رسانههای اجتماعی انجام شدهاند. به این ترتیب، شما میتوانید همهچیز از كلیكها گرفته تا تماسهای جدید را به پیشبرد فروش و حتی فرصتهای به وجود آمده در پی فعالیتهایتان ربط دهید.
بهترین برندها یك استراتژی روشن در رسانههای اجتماعی دارند. چنین ابزار قدرتمندی را از تركیب بازاریابی به امید چند وبلاگ، توییت موقتی یا حتی چند وسیله نوپا كنار نگذارید. یك استراتژی، فرآیند و معیار موفقیت روشن را برای توسعه و حفظ برند خود از طریق رسانههای اجتماعی تعریف كنید.