روغن کمپرسور یکی از اجزای حیاتی در عملکرد صحیح و بهینه کمپرسورهای اسکرو است؛ درواقع کمپرسورهای اسکرو به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنایع مختلف به شمار می روند و وظیفه تولید فشار هوا و تأمین انرژی مورد نیاز برای بسیاری از فرآیندهای صنعتی را بر عهده دارند. این کمپرسورها برای حفظ بازدهی و عمر مفید، به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند که یکی از این اقدامات، تعویض به موقع روغن کمپرسور اسکرو است. در این شرایط روغن کمپرسور اسکرو باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا بتواند در شرایط سخت، به خوبی عمل کند. به طور کلی انتخاب صحیح نوع و زمان تعویض روغن، از بروز مشکلات جدی مانند افت عملکرد، خرابی و هزینه های اضافی جلوگیری می کند.
روغن کمپرسور یکی از اجزای اصلی کمپرسور اسکرو بوده و تأخیر در زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو و استفاده از روغن نامناسب، به قطعات داخلی کمپرسور فشار وارد می کند. این شرایط عمر سیستم را کاهش داده و در برخی مواقع منجر به توقف کامل عملکرد آن شده و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را ایجاد کند. اما در نقطه مقابل در صورت استفاده از روغن های باکیفیت و تعویض به موقع، بازدهی دستگاه تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده و از خرابی های پرهزینه جلوگیری می شود. همچنین عملکردهای ویژه روغن اسکرو در حد ایده ال اجرا می شوند؛ در ادامه می توانید با عملکردهای اصلی روغن کمپرسور اسکرو آشنا شوید.
با وجود اینکه روغن کمپرسور اسکرو مزایای زیادی برای کمپرسور دارد و در نمونه های متنوعی عرضه می شود، اما انتخاب نادرست و کیفیت پایین روغن می تواند کمپرسور را به سرعت دچار استهلاک کرده و هزینه های تعمیر یا تعویض قطعات را به شدت افزایش دهد. بدین منظور توصیه می کنیم که با انواع روغن های کمپرسور اسکرو آشنایی پیدا کرده و باکیفیت ترین گزینه را برای تجهیزات خود انتخاب کنید. توجه داشته باشید که انتخاب روغن به شرایط کاری و توصیه های تولیدکننده بستگی دارد؛ در ادامه می توانید با انواع روغن کمپرسور اسکرو آشنا شوید.
روغن های معدنی از پالایش نفت خام به دست می آیند و معمولاً با قیمت های کمتری نسبت به روغن های سنتتیک عرضه می شوند. با این وجود روغن های معدنی در دماهای بالا و شرایط سخت کاری، ممکن است عملکرد مطلوبی نداشته باشند.
روغن های مصنوعی یا سنتتیک از ترکیبات شیمیایی خاصی ساخته می شوند و از پایداری حرارتی و شیمیایی بالاتری برخوردار هستند. این روغن ها دوام بالاتری نسبت به نمونه های معدنی داشته و در شرایط سخت کاری، عملکرد بهتری ارائه می کنند.
روغن های نیمه سنتتیک، ترکیبی از روغن های معدنی و سنتتیک هستند و مزایای زیادی از هر دو نوع روغن را ارائه می کنند. این نوع روغن ها معمولاً عملکرد بهتری نسبت به روغن های معدنی دارند و با قیمت کمتری نسبت به روغن های مصنوعی، عرضه می شوند.
این نوع روغن ها برای شرایط کاری سنگین طراحی شده اند و از مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون برخوردارند. دوام بالا و عمر طولانی از ویژگی های برجسته این نوع روغن است و عملکرد مطلوبی به آن می بخشد. روغن های VDL در برابر رسوبات مقاومت بالایی دارند و عمر مفید کمپرسور اسکرو را افزایش می دهند.
روغن های هیدرولیک از دیگر روغن های مورد استفاده در کمپرسور اسکرو هستند که در دماهای بالا عملکرد پایداری ارائه می کنند و کمتر دچار تجزیه می شوند. این روغن ها از پایداری شیمیایی بالایی برخوردار بوده و در برابر اکسیداسیون، مقاومت بالایی نشان می دهند.
این روغن ها از استرهای شیمایی ساخته شده اند و از پایداری حرارتی و شیمیایی بسیار بالایی برخوردارند. روغن های پایه استر معمولاً در شرایط عملیاتی سخت و دماهای بالا، عملکرد مطلوبی دارند.
روغن های PAO یا پایه پلی آلفالولفین از ترکیبات شیمیایی خاصی ساخته شده اند و از ویژگی های مفیدی مانند پایداری حرارتی بالا و کاهش رسوبات برخوردارند. این روغن ها از دوام طولانی برخوردارند و در مدت زمان بیشتری نیاز به تعویض پیدا می کنند.
روغن 68 VDL و روغن هیدرولیک، هر دو برای روانکاوی و کاهش اصطکاک اجزای کمپرسور اسکرو استفاده می شوند، اما تفاوت های اساسی میان این دو محصول وجود دارد. در این شرایط مقایسه روغن هیدرولیک و روغن 68 VDL به شما کمک می کند که بهترین گزینه را برای نیازهای صنعتی مورد نظر خود انتخاب کنید. بدین منظور در ادامه برخی ویژگی ها و تفاوت های این دو روغن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
درنتیجه روغن نوع 68 VDL به طور خاص برای کمپرسورهای اسکرو طراحی شده است و از ویژگی هایی ازجمله پایداری حرارتی بالا و مقاومت در برابر اکسیداسیون برخوردار است. در نقطه مقابل، روغن هیدرولیک به طور ویژه برای سیستم های هیدرولیکی ساخته شده است و ممکن است در دماهای بالا عملکرد پایین تری نسبت به روغن 68 VDL داشته باشد.
روغن موتور و روغن کمپرسور، هر دو به منظور روانکاوی و کاهش اصطکاک قطعات متحرک مورد استفاده قرار می گیرند. با این وجود تفاوت های مهمی در ترکیب و کاربرد این دو نوع روغن وجود دارد و می توان گفت که هر یک از آن ها با اهداف متفاوتی طراحی شده اند. از آنجایی که استفاده نادرست از هر یک از این روغن ها می تواند منجر به خرابی سیستم ها شود، لازم است که تفاوت آن ها را درک کنید. بدین منظور در ادامه به بررسی مهم ترین تفاوت های روغن کمپرسور با روغن موتور خواهیم پرداخت.
هرچند ممکن است روغن موتور و روغن کمپرسور از لحاظ ظاهری مشابه باشند، اما ترکیبات و ویژگی های این دو روغن تا حدود زیادی متفاوت است. بنابراین به هیچ عنوان نباید از این دو روغن برای کاربردهای جایگزین و استفاده کرد؛ چراکه هر یک از این محصولات با اهداف کاملاً متفاوتی طراحی شده اند و ممکن است به سیستم ها و تجهیزات صنعتی آسیب برسانند.
تعویض به موقع روغن کمپرسور اسکرو یکی از اصول اساسی در نگهداری صحیح از کمپرسور اسکرو است و عملکرد بهینه و عمر طولانی سیستم را تضمین می کند. اما ممکن است انتخاب بهترین زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو، برای افراد چالش برانگیز باشد. به طور کلی توصیه می شود که پس از 1000 تا 2000 ساعت کارکرد کمپرسور اسکرو و یا هر 6 الی 12 ماه یک بار، روغن پمپ را تعویض کنید. اما تعیین این زمان به بررسی منظم وضعیت روغن عوامل متنوعی بستگی دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.