مشتری وفادار گنجینه طلاست! اصلاً رویای هر کسب وکاری داشتن مشتری های وفاداری است که نه تنها بارها و بارها از آن ها خرید می کند، بلکه مشتاقانه آن ها را به دیگران هم معرفی می کنند.
حتی وفادارسازی مشتریان یکی از کلیدهای اصلی موفقیت هر کسب وکار است؛ چرا که طبق آمار و ارقام موجود، هم جذب مشتریان جدید نسبت به وفادارسازی آن ها ۵ برابر هزینه برتر است، هم حفظ و نگه داشتن مشتریان فعلی سودآوری بیشتری برای کسب وکارها دارد.
ما در این مقاله ۵ راز اصلی وفادارسازی مشتریان را با شما در میان گذاشتیم که توجه و عمل به آن ها کسب وکارتان را از این رو به آن رو می کند.
احتمالاً هر کدام از شما تعاریف خاص خودتان را از مشتری وفادار دارید. بعضی ها به مشتری هایی می گویید وفادار که دست به نقد هستند ماهی یکبار از شما خرید کنند، بعضی دیگر برایتان مهم است که مشتریان مُبلغ برند شما باشند.
در علم بازاریابی اما، مشتری وفادار به کسی می گویند که هر دو کار را با هم انجام دهد؛ یعنی علاوه بر خرید، مشتاقانه و با میل و رغبت شما را به دیگران معرفی کند و برایتان مشتری جدید بیاورد.
طبیعتاً لازمه داشتن چنین مشتریانی، خلق یک تجربه خوب هنگام خرید و جلب رضایت آن هاست. اما چرا؟ چرا داشتن مشتری های وفادار، از نان شب برای کسب وکارها واجب تر است؟
درست است که هدف غایی و نهایی همه کسب وکارها، سودآوری و فروش بیشتر است؛ اما همه چیز پول نیست!
وفادارسازی مشتری ۲ فایده دیگر هم دارد که برای کسب وکارتان حیاتی و مهم است.
هوادارن دوآتیشه تیم های فوتبال را دیده اید که حاضرند برای پیروزی تیم محبوب شان هر کاری بکنند؟ مشتریان وفادار یک کسب وکار هم دقیقاً شبیه به همین هواداران هستند و هر کاری که از دست شان بر بیاید برای حمایت از برند شما انجام می دهند.
یعنی ممکن است کسب وکار شما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنند، در خبرنامه شما مشترک شوند تا زودتر از بقیه در جریان محصولات یا به روزرسانی های جدید باشند یا شما را به دوستان و آشنایان و اطرافیان معرفی کنند.
این طوری بدون اینکه هزینه زیادی برای تبلیغات کرده باشید، اسم تان دهان به دهان می چرخد و کلی مشتری جدید به شما ملحق می شود.
ناگفته نماند که برعکس این هم صادق است و اگر نتوانید تجربه خوبی برای مشتریان تان ایجاد کنید، ممکن است اسم برندتان در لیست «از بدها» سر در بیاورد به بدنامی شهره شوید.
مشتریانی که قبلاً طعم محصولات و خدمات شما را چشیدند و تجربه خوبی از آن خرید دارند، طبعاً از کیفیت محصولات و خدمات شما مطمئن هستند، به شما اعتماد دارند، از تبلیغات تان استقبال می کنند و حتی حاضرند به خاطر آن تجربه خوب قبلی، بیشتر برای کسب وکار شما هزینه کنند.
حتی اگر بخواهید پس از مدتی افزایش قیمتی داشته باشید، این مشتریان وفادار هستند که همچنان طرفداران پروپاقرص برند شما باقی می ماند.
حتی طبق داده های سایت Invesp مشتریان وفادار ۶۷ بیشتر از مشتریان جدید برای خرید از برند شما هزینه می کنند. مشتریان بالقوه بین ۵ تا ۲۰ درصد احتمال دارد از شما خرید کنند، اما این عدد برای مشتریان فعلی شما به ۶۰ تا ۷۰ درصد می رسد!
تا اینجا می دانیم که حفظ و وفادارسازی مشتری هم از نظر مالی خیلی به نفع ماست و هزینه کمتر و سود بیشتری برایمان دارد، هم از نظر برندینگ یکی از مهره های اصلی است. در کل داشتن مشتری وفادار برای کسب وکارها یک معامله دو سر برد است.
اما چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ چگونه مشتریان خوشحال و راضی مان را به مبلغان وفادار برندمان تبدیل کنیم؟
خوب، ما چند ایده و تکنیک داریم که در ادامه به آن ها می پردازیم.
روش های زیادی برای افزایش وفاداری مشتری وجود دارد که هر کسب وکاری به فراخور شرایط و بودجه و منابع در دسترسش روی یکی از آن ها سرمایه گذاری می کند. از راه اندازی باشگاه مشتریان و برنامه های وفاداری گرفته، تا ارائه پشتیبانی و خدمات پس از فروش عالی.
ما برای اینکه کار و خیال شما را راحت کنیم، در این قسمت ۵ تکنیک تجربه شده و موفق را بررسی می کنیم تا با استفاده از آن ها بتوانید پایگاه مشتریان وفادارتان را روز به روز گسترده تر کنید.
اولین و مهم ترین تکنیک برای وفادارسازی مشتریان، ایجاد تجربه کاربری عالی است. مشتریان وقتی مکرراً به یک کسب وکار باز می گردند که از خدمات و محصولات آن رضایت کامل داشته باشند.
برای ایجاد تجربه کاربری بی نظیر، باید به نیازهای مشتریان گوش دهید و خدمات خود را بر اساس بازخوردهای آنان بهبود دهید.
شخصی سازی ارتباطات می تواند حس خاص بودن را در مشتری ایجاد کند و باعث شود که آن ها به برند شما وفادار بمانند.
ارسال پیام های تولد، تخفیف های ویژه برای مشتریان وفادار یا حتی پیشنهادات محصول بر اساس سابقه خرید، همگی می توانند تاثیر مثبتی در شخصی سازی ارتباط با مشتری داشته باشند. اگر بخواهیم از برندهای معروف دنیا مثال بزنیم، نتفلیکس پرچمدار شخصی سازی ارتباط با مشتری است؛ این شرکت با تحلیل رفتار کاربران، محتواهای پیشنهادی را به صورت کاملاً شخصی سازی شده ارائه می دهد و به این ترتیب تجربه ای لذت بخش و ویژه به آن ها ارائه می دهد.
برای اینکه مشتریان به شما وفادار بمانند، نباید در حد انتظار آن ها باشید، بلکه باید فراتر از انتظارشان به آن ها ارزش افزوده ارائه دهید.
این ارزش می تواند به صورت تخفیف های ویژه، محتوای آموزشی رایگان یا حتی خدمات پس از فروش بهتر باشد.
مشتریان به دنبال برندهایی هستند که نه تنها محصولات خوبی دارند، بلکه به مشتریانشان اهمیت می دهند و در هر مرحله از سفر مشتری، ارزش بیشتری ایجاد می کنند. مثلاً اپل با ارائه خدمات پس از فروش قوی و محتوای آموزشی مفید برای استفاده از محصولات، به ایجاد تجربه ای متفاوت برای مشتریان خود کمک می کند و این همه هم هوادار در سطح جهان دارد.
برنامه های وفاداری یکی دیگر از بهترین روش ها برای حفظ و وفادارسازی مشتریان است.
مشتری برای اینکه به شما وفادار بماند دنبال یک انگیزه است؛ برنامه هایی که به مشتریان امتیاز یا پاداش می دهند، بهترین انگیزه برای بازگشت به خرید و استفاده از خدمات شما هستند.
دو تا از بهترین و کاربردی ترین ابزارها و برنامه های وفادارسازی که می توانید پیاده کنید، باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن یا بازی آفرینی است.
با راه اندازی باشگاه مشتریان می توانید با استفاده از مشوق های مختلف مثل کد تخفیف و امتیاز، ارسال رایگان، بازگرداندن درصدی از مبلغ خرید و… مشتریان را به خرید مجدد تشویق و ترغیب کنید. این طوری مشتریان می توانند با خریدهای مکرر امتیاز جمع کنند و از مزایای خاصی بهره مند شوند.
یکی دیگر از برنامه های وفاداری، گیمیفیکیشن است. روال کار هم به این صورت است که شما یک سری بازی و ماموریت (مثل خرید، تعامل با شکبه های اجتماعی، کعرفی به دوستان و…) برای مشتریان تعریف می کنید و مشتری با تکمیل این بازی ها و ماموریت ها، یک سری پاداش و امتیاز و جایزه دریافت می کند.
این نوع برنامه ها باعث می شوند مشتری احساس کند که خریدهای او ارزشمند بوده و به این ترتیب به برند شما وفادارتر خواهد شد.
ناگفته نماند که برای اجرای برنامه های وفاداری، به یک پلتفرم وفادارسازی هم نیاز دارید. پلتفرمی که هم ابزاهای لازم برای طراحی و اجرای این برنامه ها (مثل گردونه های شانس، فرم های پرسش و پاسخ و…) را در اختیارتان بگذارد، هم اطلاعات و گزارش های دقیقی از وضعیت خرید و ترجیحات مشتریان و… ارائه دهد.
در حال حاضر تنها گزینه ایرانی قابل اعتماد و کاربردی که می توانیم به شما معرفی کنیم، «پلتفرم تعامل، وفادارسازی و بازگشت مشتریان فیلیا» است.
ارتباط مداوم با مشتریان به شما کمک می کند تا همیشه در ذهن آن ها باقی بمانید. این ارتباط می تواند از جنس ارسال ایمیل های خبری، شبکه های اجتماعی یا حتی پیامک های شخصی سازی شده باشد.
نکته مهم اینجاست که این ارتباط باید برای مشتری شما هم ارزشمند باشد، نه اینکه صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته باشد.
ارائه محتوای آموزشی، اخبار جدید از محصولات، یا نکات مفیدی که به مشتریان کمک می کند، می تواند تاثیر زیادی بر حفظ ارتباط با آن ها داشته باشد. کوکاکولا یکی از برندهایی است که با استفاده از کمپین های تبلیغاتی مداوم و جذاب، توانسته ارتباط قوی و مستمری با مشتریان خود برقرار کند.
وفادارسازی مشتریان نیازمند توجه به جزئیات و ایجاد تجربه ای مثبت و ماندگار است. با ایجاد تجربه کاربری بی نظیر، شخصی سازی ارتباطات، ارائه ارزش افزوده، ارتباط مداوم و از همه مهم تر برنامه های وفاداری می توانید مشتریان خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنید و کسب وکار خود را در بازار رقابتی امروز متمایز کنید.
این پنج تکنیک نه تنها به افزایش رضایت مشتریان کمک می کند، بلکه باعث می شود که آن ها به برند شما اعتماد بیشتری داشته باشند و همیشه به عنوان اولین انتخاب به شما بازگردند. پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با امکانات باشگاه مشتریان، به سری مقالات راهنمای باشگاه مشتریان فیلیا مراجعه کنید.